Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 på SSD men har kvar C: på HDD?


julius7

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu har jag en HDD som jag har windoxs XP på och jag har köpt en SSD som jag ska ha istället (jag har inte fått hem den än) för att kunna starta upp datorn snabbare och vissa program.

 

Kan jag installera windows 7 på SDD och ha kvar C:? Eller behövs då windows tas bort från C: efter att jag installerat W7 på SDD?

 

Grejen är att jag skulle vilja ha kvar vissa program på C: och det kanske är så enkelt att bara döpa om den men jag har fått för mig att det inte är riktigt så enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå bra. Tänk på att bara ha SSD:n inkopplad när du installerar Win 7. Startar du datorn med Win 7 blir SSD:n C: och startar du datorn med XP blir HDD:n C:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå bra. Tänk på att bara ha SSD:n inkopplad när du installerar Win 7. Startar du datorn med Win 7 blir SSD:n C: och startar du datorn med XP blir HDD:n C:.

Nu är jag inte riktigt med.

Har man enbart SSDn inkopplad vid installationen så kommer det ju vid start av datorn bara finnas ett OS att välja mellan W7.

Eller är det så att när man kopplar in hårddisken med XP så hittar W7 XP och lägger in XP som ett val i en bootmeny?

Så man efteråt kan välja mellan att starta W7 eller XP?

Eller ska man efter att XP hårddisken kopplats in i fortsättningen välja i BIOS vilken hårddisk som ska bota först XP-HDD eller W7-SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerar man Win 7 i dual boot med Xp och har bägge diskarna inkopplade, hamnar bootmanagern hos Xp. Så blev det i alla fall för mig. Krashar då den gamla disken, blir det problem med Win7.

 

Win7 ska hitta det andra OS:et och lägga till. Skulle det inte ske använder man EasyBCD och lägger till XP disken i bootmenyn så man kan välja. Väldigt enkelt.

 

Givetvis med bägge diskarna inkopplade. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...