Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[Löst] Linux Mint 13 Systemets standardljud - inget hörs


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Ja som rubriken säger.

Var finns detta nånstans?

 

Vad jag egentligen vill få till är att Thunderbird skall hojta när nytt email inkommer.

 

post-73434-0-61033100-1353864305_thumb.png

 

Går det inte att få till, så för jag försöka se om jag kan plocka ut den ljudfilen som TB använder på min Windows 7 dator och då köra på andra alternativet i inställningen ovan, men vill först se om det går att få standardljud att låta som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som rubriken säger.

Var finns detta nånstans?

 

Vad jag egentligen vill få till är att Thunderbird skall hojta när nytt email inkommer.

 

post-73434-0-61033100-1353864305_thumb.png

 

Går det inte att få till, så för jag försöka se om jag kan plocka ut den ljudfilen som TB använder på min Windows 7 dator och då köra på andra alternativet i inställningen ovan, men vill först se om det går att få standardljud att låta som det är.

Hitta filen antagligen typ Notify.wav eller nåt lägg in den manuelt..

jag har sökt igenom Thunderbirden men hittar inget ljud i filen så tanka ner den och hänvisa till den i Settings eller inställningarna..(Edit)(Preferences)sound det skall vara en Wav ljudfil

 

Kanske denna ?

 

http://www.freewebs.com/rexall1/newmailwav/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat lite i Mint 11..

Om jag väljer in i installningarna enligt

 

post-52940-0-40569100-1353883095_thumb.png

 

så hörs fortfarande inget ljud vid ny e-post.

 

Kanske behöver det finnas en fil som heter typ "new-email.ogg" eller liknande för att detta ska funka?

 

post-52940-0-97146900-1353883094_thumb.png

 

Edit: ytterligare fundering - Tb verkar bara hantera .wav om man ska välja in en fil manuellt. Undrar om det önskade systemljudet då också måste vara som .wav eller om det skulle funka med .ogg?

 

Funderar också på om man måste, på något sätt, redigera den index.theme som finns om man nu lägger till egna ljudfiler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TB på Windows 7 använder denna fil C:\Windows\Media\Windows - meddelande.wav

 

Och visst så skulle jag ju kunna lägga in denna alt. konvertera till .ogg går ju också, men varför fungerar inte Standard systemljudet?

 

Ja kanske det är nåt där som du är inne på Mikael63....hmmm...får försöka kolla upp det lite mer.

När jag tänker på saken så är det andra ljudhändelser som heller inte fungerar.

 

Och ja - ljudet i övrigt fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Meny > Inställningar > Ljud

 

Då var systemljudet avstängt

 

post-73434-0-82526700-1353945812_thumb.png

 

Aktiverade detta men då tyckte jag att systemets ljudfiler var allt annat än bra.

Vid ny Epost så användes denna

 

post-73434-0-40223800-1353945909_thumb.png

 

Så då kopierade jag från Windows 7 datorn C:\Windows\Media\Windows - meddelande.wav

men döpte först om den till WindowsNotify.wav och lade den i en särskild mapp under hemmamappen.

 

Så nu har jag ett mjukt och bra ljud när ny e-post ramlar in.

 

post-73434-0-26552100-1353946107_thumb.png

 

Får väl anse att detta är löst och tack till Mikael63 som fick in mig på rätt spår med systemljudet som var avstängt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. hur kom du fram till att det var från purple ljudet hämtades?

Kunde du välja purple som tema i inställningarna?

Jag har också en sådan mapp men jag vet inte hur jag ska kunna välja in den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det var inte helt trivialt, först så aktiverade jag ett av dom ljudscheman som finns i Ljud inställningarna.

Går ju att välja en del olika, fast jag tyckte inte jag fick till det nåt särskilt bra.

 

Först i lilla listen Ljudtema finns det 2 olika typer sedan bocka i under nåt lämpligt

 

post-73434-0-87776500-1353951705_thumb.png

 

Skickade sedan testmail till mig själv och tyckte inte att ljudet stämde med det som låg i någon av ljudfilerna i den mappen du visade på - stereo.

 

Så då kollade jag lite mer bland dom mapparna i usr/share/sounds och tyckte då att det ljudet som liknade bäst det som hördes vid inkommande var just detta i purple mappen recieve.wav

Jag bara klickade på varje ljudfil och spelade upp dom i filhanteraren.

 

Bekräftelsen kom då jag manuellt ändrade från systemets standardljud till en egen ljudfil, då i sökväven såg jag recieve.wav

 

Men som sagt, systemets ljudfiler lämnar mycket övrigt att önska, tycker alls inte dom är något bra.B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...