Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Bosse-i-skogen

Mikrovågsugnen: ibland vänster, ibland höger.

Rekommendera Poster

Kan någon förklara varför glasskivan i mikron helt slumpmässigt ibland snurrar höger och ibland vänster när mikron startas? Det verkar inte vara någon logik alls utan slumpen som avgör åt vilket håll skivan snurrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. Det är slumpen. Jag vet egentligen vad det beror på, men jag kommer inte på det nu. =)

*Undrar om det har att göra med åt vilket håll växelspänningen kommer först...*

Redigerad av NoiseMaker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle plocka isär ugnen och kolla vad som exakt sätter fart på snurrningen. v v h v v v v h h h v v v h h v h v v h v v h h v h där v är vänster och h är höger på ett 25-tal starter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej tyvärr, det där kommer inte att avgöra om slumpen spelar in, för detta krävs ett nästan oändligt antal försök, med exakt samma utgångsläge...

Men visst, jag tror att jag skall testa några gånger själv också, om det är helt enkelt som så att; det kör tallriken varannan gång h/v eller att det är lite som 'slumpartat'.:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade på skoj här och nu, och det är verkligen slumpmässigt, här också, aldrig tänkt på detta.

Kanske någon tillverkare kan svara på "fenomenet".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan någon förklara varför glasskivan i mikron helt slumpmässigt ibland snurrar höger och ibland vänster när mikron startas? Det verkar inte vara någon logik alls utan slumpen som avgör åt vilket håll skivan snurrar.

Du ställde samma fråga år 2007, Bosse. ;)

Kommer du ihåg det?

//eforum.idg.se/topic/170532-tallriken-i-microvagsugnen-hmmm/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En enfas asynkronmotor kan man hjälpa igång åt antingen det ena eller det andra hållet och så fortsätter rotationen åt det hållet.

Men det torde inte vara aktuellt i detta fall då motorn har någon form av hjälplindning för att kunna starta utan handpåläggning..

Man kanske borde fundera över varför det ska finnas en roterande tallrik med tanke på hur vågorna studsar omkring därinne..

Enligt vad jag hört är detta bara en funktion "för ögat"..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För länge sen fanns det ugnar utan roterande tallrik och jag har för mig att de med roterande tallrik i allmänhet fick bättre testresultat när det gällde att tina maten jämnt. Även om mikrovågorna studsar omkring kan det säkert bli att vissa områden träffas av fler vågor än andra områden som hamnar mer i skymundan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har svaret dykt upp än? Lite osäker är jag.

Ser att jag svarat även i den gamla mikrotråden, tycker nog det klargör det hela.

åt vilket håll den roterar beror på startläget, hur motorn står när den stannat samt, kanske polariteten på sinusvågen/inkommande ström.

Det är inget problem att skapa en motor som är låst åt en rotationsriktning men det behövs ju inte i detta fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...