Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips om bänkdiskmaskin


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Ursäkta men har ni inte tänkt lite fel här.

 

Nu har jag inte läst bruksanvisningen men om de ger en uppgift om energiåtgång i manualen gäller denna givetvis för en hel tvättcykel.

 

Att den drar 0,63 kWh per eko-disk och 0,7 kWh per vanlig disk

 

Om nu eko-disken tar tre timmar, vanliga två timmar drar den alltså i snitt 3,5 W i ekoläge och 5,8 W i vanligt läge. I snitt, toppar givetvis i båda lägen runt 1,5-2 kW under uppvärmning av vatten. 0,63 kWh är summan över hela cykeln. det är ett energimått likställt med Joule exempelvis. En mängd.

 

Intressant vore kanske att veta hur mycket vatten den använder i värmecykeln. Att värma vatten det kostar mycket energi.

 

Sådär, nu har jag satt en energimätare på min kanske 10 år gamla diskmaskin. Återkommer... i morgon troligen med hur mycket den förbrukar under en vanlig disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk, uppgiften jag hittar i manualen för diskmaskinen stämmer!

 

Har alltså en gammal Cylinda, normalstor, ansluten till kallvatten och kör normalprogrammet. Detta innebär en fördisk med 30 gradigt vatten, en huvuddisk med 55 grader och en sista sköljning på 55 grader innan en tork med värme.

 

Ska göra av med 16,5 liter vatten och 1,2 kWh

Min mätning gav 1 244,9 Wh.

Ja, under gång drog den 124 W ungefär. Under värmning av vatten 1,8 kW.

 

Den har även ett ekonomiläge. 1,0 kWh ska den dra då, den sänker disktemp med fem grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...