Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips om bänkdiskmaskin


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har idag varit iväg och kopplat ur och slängt den gamla befintliga som hade strukit flagg.

Var flera fel så det var bara att förpassa den till dom sälla jaktmarkerna.

 

Så nu söker jag en bänkdiskmaskin för typ 5 kuvert för ett äldre pars räkning, helst till bra pris.

Har själv lite dålig koll på detta, med olika fabrikat och så, fast det kanske spelar mindre roll vilket fabrikat det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Kollade lte där, men många modeller...och relativt få omdömen på varje.

 

Men listan var bra ändå, hittade i denna gamla Råd & Rön test nr 4 2009 att Electrolux ESF2410, ESF2440 går bort efter urusla testresultat och då är ESF2440 en dyr maskin på c:a 5400:-

Kanske är inte Elecktolux något bra val alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen :)

 

Bänkdiskmaskin har jag aldrig haft men en del andra vitvaror från Electrolux och de har köpts pga bra testresultat. Men Electolux kanske har ändrat något sedan 2009 för modellen får ju A i betyg på diskeffekt.

 

Om det är öppen planlösning så att diskmaskinen hörs i lägenheten kan det vara viktigt att tänka på ljudnivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det är i ett gammalt hus och med ett stort kök (fast ingen plats egentligen för en riktig diskmaskin utan ombyggnad), ingen vistas där under diskningen så ljudnivån är inget problem, dessutom är väl inte hörseln som den varit hos dom som skall ha den...

 

Men som en parentes till Prisjakts omdömen, det är i högsta grad personliga referenser, tyckande ibland - och att det ofta motsäger testresultat från seriösa tester.

Med det vill jag dock säga att personliga erfarenheter är minst lika viktiga, då sådana erfarenheter annars inte kommer fram i dom olika tester som utförs av tex. Råd & Rön.

 

Men det fanns ju en del intressanta alternativ förstås i den listan, och då undrar jag ytterligare:

 

Det där med diskmedel och sköljmedel samt nån kommenterade att nån maskin behövde 'salt-tabletter'' för annars blev rostfria bestick blåtonade?

Nu är det vatten från Storsjön, bra vatten med ytterst lite eller ingen kalk i eller försurning, men finns det även tips på disk och sköljmedel som skall användas?

 

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl enklast att de använder disktabletter, typ 3 i 1, så behöver de inte bry sig om vare sig salt (utifall att det nu skulle behövas) eller spolglans/sköljmedel. Tror inte att det är någon större skillnad på sådana, men kolla om det finns tabletter för små diskmaskiner eller om de är delbara för det är ju onödigt att dosera som för stora diskmaskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med Electrolux Service (Rådhusgatan) vilken maskin de har minst ärenden med.

De servar säkerligen andra fabrikat än de som ingår i koncernen. (Husqvarna, AEG, Electrolux, ElektroHelios, Zanussi och Volta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att vattenförbrukningen i test av diskmaskiner mäts med ren disk.

Och alla moderna diskmaskiner kollar om disken är ren för att få bra testresultat.

Vid smutsig disk går det åt lika mycket vatten som vanligt!

(Har arbetat hos en av tillverkarna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att Ica-Kuriren gjort ett test om maskindisktabletter, inte helt oväntat är det ICAs eget märke som fått bäst i test...

http://www.icakurire...skmedeltest.pdf

http://www.icakurire...askindiskmedel/

 

Testfakta har däremot en test av dessa tabletter från 2008 http://www.testfakta...rticle14842.ece

Sen är dom väl dyrare också, kanske blir doserat för mycket diskmedel på en förhållandevis liten diskmängd?

 

Men jag försökte se om Råd & Rön hade nån nyare test på just Bänkdiskmaskiner, men det lyckades jag inte hitta, eller så är jag kass på att leta...;)

För vanliga diskmaskiner finns däremot tester att köpa från dom.

45:- kan det vara värt när det gäller investering på flera tusen...

 

Skall höra med en handlare som jag är lite bekant med, vad han anser om olika bänkdiskmaskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att Ica-Kuriren gjort ett test om maskindisktabletter, inte helt oväntat är det ICAs eget märke som fått bäst i test...

http://www.icakurire...skmedeltest.pdf

http://www.icakurire...askindiskmedel/

 

.

 

Då kommer du bli förvånad när jag påstår att Eldorado är Axfoods lågprismärke .Willys och Hemköp lär väl föra tabletterna.Men ICA vete sjutton!

 

LARSAS

 

Bosch SKS60E12 som säljs av bl.a Elgiganten är ju intressant.Jag har egen god erfarenhet av systermärket Siemens dock ej som bänkdisk .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ja just ja, tänkte bara uppdatera med att det blev ett köp på Elgiganten som då hade kampanjpris på Electrolux Bänkdiskmaskin ESF2200DW

Fast priset för ett par tre veckor sedan var 2199:- men v i valde att ta butikens demoexemplar ytterligare ett par hundra billigare.

Dyrare nu http://www.elgigante...askin-esf2200dw

 

Fungerar förträffligt och låg ljudnivå även om den inte är viktig i det här fallet.

 

En sak är lite irriterande dock, den använder som standard Eco tvätt programmet som tar nästan 3 timmar inkl. torkning och tvättar på 5 grader lägre temp jmfrt. normalprogrammet som bara håller på i drygt 2 timmar och tvättar på 5 grader högre och för att kunna välja normalprogrammet så måste man trycka 5 ggr. på programknappen.

 

Hmm.... där hade jag velat programmera om den så att man direkt från start kommer till normalprogrammet.B)

 

Det där sk. Eco-programmet var i varje fall jag inte speciellt imponerad av och ställer mig frågande till hur mycket 'Eco' det är med detta eftersom den håller på nästan en timme längre.

 

Sen finns ju naturligtvis snabbprogram också för tex. lätt smutsad disk tex. kaffekoppar och glas man nyss druckit ur.

 

Men den gör sitt jobb mycket bra och dom som skulle ha den är mycket nöjda och kan därför rekommendera den ändå.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med eco-program kan man bli lurad av, ser ingen fördel med dessa s.k. miljövänliga diskprogram, dagens moderna maskiner använder normalt ändå minimalt med vatten, och ström ändå, så vinsten är oftast minimal att köra eco.

 

Beträffande diskmedel, så har vi testat flera, men det finns bara en modell som slår allt, nämligen Yes Powerdrops, tror alla normalt vet hur det vanliga handdisk Yes gröna original fungerar och hur drygt och effektivt det är, Yes powerdrops är precis lika bra, köper man sedan storpack, så tjänar man in den kostnaden ändå.

Vi brukar köpa storpack med 80 st på någon lågprisbutik, då är vinsten redan intjänad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där sk. Eco-programmet var i varje fall jag inte speciellt imponerad av och ställer mig frågande till hur mycket 'Eco' det är med detta eftersom den håller på nästan en timme längre.
Jag skulle nog tro att inbesparingen med 5 grader mindre uppvärmning kompenserar med god marginal att låta vattnet cirkulera under längre tid. Som Elektrolux skriver i handboken:

Normal 60 grader 0,70 kWh

Eko 55 grader 0,63 kWh

 

Dvs 10 % i energibesparing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm 10 % energibesparing - av vad?

Tiden den håller på är ju c:a 1 timme längre med Eco.

 

Att värma upp den lilla mängden vatten i bänkdismaskinen från 55 > 60 grader torde vara marginellt - just i jämförelse med en timme extra körtid.

 

Jag tror alls inte på Elektrolux siffror.

Vattnet?

Om den spolar mindre vatten i Eco läget?

 

Nja....tycker att den förlängda tiden den går, rimligen inte uppnår dom inbesparingar som anges.

 

Ungefär som en bil där man anger en viss energiförbrukning, men där ingen i princip uppnår detta.

Bilfabrikanterna lurar konsumenterna.

 

Men visst, jag kan ha fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0,63 kWh är 10% mindre än 0,70 kWh.

 

Enligt handboken är det samma vattenförbrukning i Normal och Eko.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm....

 

630W i 3 timmar = 1890W/

700W i 2 timmar =1400W

 

Ja just ja så kan man inte räkna, eller kan man det?

Kilowatten var det ja.

Vilken var det som drog mest energi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

630W 3timmar omräknat ger 1,89KW

700W 2 timmar omräknat ger 1.4KW

 

Eller gör jag en tankegroda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte helt lätt att räkna på detta...

Diskmaskinens cykel berstår väl i huvudsak av sköljning - disk - sköljningar - tork.

Pumpmotorn, alltså den som pumpar runt under disk/sköj drar ju också effekt.

 

Min gissning är att sköljtiden och torktiden är densamma under de båda lägena och det som skiljer är själva disktiden.

 

Sedan så anger man ju energin i kWh redan, inte i kW som sedan ska räknas om till kWh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. eftersom man själv avger i just kWh så borde man kunna använda Flyfishermans "formel" och då blir det dyrare i Eko.

 

Men står Eko för Ekonomi eller Ekologi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men står Eko för Ekonomi eller Ekologi?

Bra fråga!

 

Själv är jag inte helt övertygad om att det första läget som står på Start (vilket är Eco) nödvändigtvis betyder Spara...

Ställer mig ytterst tveksam om dessa uträkningar håller; å andra sidan, vore det kul om jag kunde bli motbevisad och då kan vi räkna bort maskinens inre energiåtgång för att spola, skölja etc.

 

Den är ju samma i båda fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Watt är effekt.

"Watt-timmar" är energi.

 

Det är energin som kommer på räkningen från elleverantören. Elektrolux anger alltså energin som går åt under hela diskprogrammet.

 

Min gissning är att sköljtiden och torktiden är densamma under de båda lägena och det som skiljer är själva disktiden.
Eventuellt är torktiden längre i Eko-programmet eftersom det kanske är svalare i maskinen när torkningen börjar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Cecilia. :)

Visst jag vet skillnden mellan energi och effekt och det är just detta jag vill komma åt.

 

Med tidräkning och stoppur så är torktiden exakt densamma dvs. 30 min. för båda programmen.

Så den kan vi som redan sagts räkna bort.

 

Kvar är då:

 

Eco: 630W 3 timmar

Normal: 700W 2 timmar

 

Jag påstår då att trots dessa 10% KW bättre i Eco programmet att just Eco drar mest energi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eco: 630W 3timmar omräknat ger 1,89KW

Normal: 700W 2 timmar omräknat ger 1.4KW

 

Borträknat inre spolningar förluster etc. eftersom dessa är (i stort sett) densamma i båda fallen.

 

Vilken av tvättprogrammen drar mest/minst energi:

 

Eco eller Normal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Electrolux anger "Energiförbrukning, kWh/användning"

Per användning.

Man har då troligen räknat om detta och tagit hänsyn till tiden. (?)

 

Edit: och "Torksystem: Restvärmetorkning"

Man kör alltså inte något värmeelement under torktiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...