Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Korrupt grafik i installationen


Dunderklumpen

Rekommendera Poster

Dunderklumpen

Hej.

 

Jag tänkte installera Windows 8 x64 (inte pro alltså).

 

Problemet är att grafiken ser mycket märklig ut. Det uppdateras inte alls, utan när man flyttar musen så får man ett par tusen muspekare på skärmen. Fönster överlappar sig självt som om någon hade skakat skärmen häftigt. Efter ett tag kraschar installationen och skärmen kopplas bort av Windows. (OBS! Allt funkar i tidigare Windows versioner)

 

Grafikkortet är ett Nvidia GeForce GT220. Inget superkort, men dock.

 

Jag har inte detta problem i 32-bitars Windows 8. Där hittas kortet som det ska.

 

Jag hittade följande lösning: http://superuser.com...-8-installation

 

Dock vet jag inte om jag ska använda index:1 eller index:2 - Jag antog att jag skulle använda 2

 

Allt funkar utmärkt ända tills det absolut sista som sker, där imagen ska avmonteras, då får jag bara veta att ett program använder disken så imagen blir bara delvis avmonterad. Vad innebär det då ? Innebär det att WIM-filen inte kan användas ? Eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kanske det är just grafikdrivrutinen som spökar hös dig.

 

Ja ser ut som det skall vara index 2

 

Annars prova att hämta och installera senaste grafikdrivrutinen för ditt grafikkort Geforce GT220 Windows 8 x64 från nVidia

Länkat direkt till nedladdningssidan: http://www.geforce.c...s/results/49949

Detta paket innehåller också nVidias kontrollpanel för olika grafik och skärminställningar.

 

Spara filen på lämplig plats på disken, sedan högerklickar du på installationsfilen och väljer 'Kör som Administratör'

 

Starta om datorn efteråt.

 

Men du kanske inte kommer så lång att det går att göra detta, så då är nog tipset i din länk det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dunderklumpen

Hej,

Kanske det är just grafikdrivrutinen som spökar hös dig.

 

Ja ser ut som det skall vara index 2

 

Annars prova att hämta och installera senaste grafikdrivrutinen för ditt grafikkort Geforce GT220 Windows 8 x64 från nVidia

Länkat direkt till nedladdningssidan: http://www.geforce.c...s/results/49949

Detta paket innehåller också nVidias kontrollpanel för olika grafik och skärminställningar.

 

Spara filen på lämplig plats på disken, sedan högerklickar du på installationsfilen och väljer 'Kör som Administratör'

 

Starta om datorn efteråt.

 

Men du kanske inte kommer så lång att det går att göra detta, så då är nog tipset i din länk det bästa.

 

Problemet är ju i själva installationen från allra första början, som aldrig slutför överhuvudtaget, då skärmen ser väldigt märklig ut. T.ex så är det flera överlappade fönster, den vandrande cirkeln under fönstret är flera cirklar. Öh ? Ett nytt Windows som inte ens känner igen ett Nvidia-kort...doh ? Har sysslat med Windows sedan NT4-tiden, men detta är helt obegripligt. Inte ens Vista var så här kasst när det släpptes....ME klarar sig bättre också, trots krash i första starten då skrivbordet dök upp...men att inte ens kunna installera ett nytt Windows suger.

 

Provade igen, med original skivan, och denna gången raderade installationen en annan partition (som tur är har jag program som kan återställa sådana saker (oftast), och det gjorde det denna gången också), installationen dog strax innan där man ska välja inställningarna...monitorn stängs och Windows går i dvala.

 

Frågan är hur jag kan undvika att något program använder den hårddisk där jag lägger till drivrutiner till WIM-filen ? Är WIM-filen oanvändbar om den bara avmonteras delvis ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Dunderklumpen

Risk för att det är något som överhettas.

 

Nej, inget (!) överhettas. Varför tar Ni s.k experter alltid för givet att det handlar om det ? Bara undrar. :blink:

 

Det fungerar klanderfritt i alla andra Windows versioner ända från Windows 2000 till 32-bitars Windows 8. (Tror jag delvis nämnde det i mitt första inlägg.....)

 

Det är en bugg i Windows 8 x64 installationen enligt Microsoft. :angry:

 

Som jag skrivet förut kan man integrera drivrutinen enligt länken jag gav tidigare. Detta kan ev. vara en lösning för en del datoranvändare, dock ej alla beroende på övrig hårdvarukonfiguration.

 

Jag ska testa att integrera igen, då jag fått fler tips av Microsoft. Dock lovade de ingenting om att det skulle fungera just för mig. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...