Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[Löst] Problem med import av BankID på fil


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Linux Mint 13

 

Har exporterat BankID på fil från BankID programmet på Windows 7 till USB-sticka.

Har hämtat BankID (Linux/Ubuntu) och installerat detta Ok.

 

Enligt instruktionerna i htm dokumentet som följer med skall man göra följande när man vill importera BankID på fil till BankID Säkerhetsprogrammet:

 

persadm import

 

Skriv sedan sökvägen, inklusive namnet, till den e-legitimation som du vill importera (det går bra att importera både från USB-minnen och andra enheter).

Här har jag redan tidigare flyttat filen till hemma mappen. NN är namnet.

 

Enter path to token to import: > /home/ts/(121122 10.54) NN - BankID på fil.nge

 

Jag slår in säkerhetskoden när frågan dyker upp (bevisar att filen hittats), samma som används på Windows 7 datorn och som användes vid exporten.

Enter pin: xxxxxx

 

Resultatet:

Error importing token.

 

Jag har testat en hel massa varianter utan resultat.

 

Men sen började jag fundera på om Nexus BankID för Linux inte stöder Windows certifikat, så om någon typ av certifikat behövs?

Någon som har lyckats med import av BankId på fil eller bara tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix ingenting ännu.

 

Men det fanns en länk där till denna sida http://ubuntu-se.org...sonal_i_Windows

 

Import av e-legitimation som hämtats med Nexus Personal i Windows

OBS! ifall man får error när man skriver in pin. Så kan de bero på att Nexus Personal bankID versionen stöder inte Windows certifikatet. Utan måste man måste importera ett Linux certifikatet. (ifall man inte har en linux dator med certifikatet. Så behöver man beställa ett nytt bankid för att lyckas.

OBS! When importing/exporting certifikates you'll have to copy them directly to your USB-stick. When copying them from USB *.nge to ~/BankID/ for excample you won't be able to import them afterwards. Seems as if time of create and copy have to be identical. Didn't investigate on that.

 

Två intressanta saker, men den andra där fick jag inte till att läsa direkt från USB-stickan, därav att jag först kopierade filen till hemma mappen med filhanteraren.

 

Jag provade alla varianter att kunna läsa USB-stickan från Terminalen.

Ex.

I Diskverktyg så ser jag att USB-stickan /dev/sdb1 är monterad som /media/DATABAR 32GB_

 

Kommandot

ls -l /media

Ger

drwx------ 2 root root 4096 okt 19 19:03 DATABAR 32GB

drwx------ 1 ts ts 4096 nov 22 10:59 DATABAR 32GB_

 

Hur jag då än försöker så kan jag inte lista innehållet på USB-stickan med eller utan _

ls -l /media/DATABAR 32GB_

Ger

ls: kan inte komma åt /media/DATABAR: Filen eller katalogen finns inte

ls: kan inte komma åt 32GB_: Filen eller katalogen finns inte

 

Och än mindre då att faktiskt köra kommandot som står i dokumentet:

Först

persadm import

Sedan

Enter path to token to import: > /media/<namn på drive>/NN.nge

Ger finns ingen fil...

 

Så då funderar jag på om det ändå kan var detta då med tidsstämpeln och då måste jag importera från USB-stickan.

Men hur får jag till att läsa den, för det fungerar ju att öppna USB-stickan med filhanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja då måste jag ju döpa om filen...

 

Men filen hittas som jag också skrev i första inlägget, annars kommer inte ens frågan om pinkod upp.

Dvs. den som jag kopierat till hemma mappen /home/ts

 

Och fnuttarna, ja då hittas den inte alls.

 

Men jag skulle nu gärna vilja prova att importera direkt från rooten på USB-stickan som ju egentligen är meningen att man skall göra.

Filen finns där och syns om jag öppnar filhanteraren, men hur kommer jag åt den från Terminalen?

 

Kan ju inte ens köra ls -l /media/DATABAR 32GB_

eller ls -l /dev/sdb1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Handelsbanken med kortläsare och inloggningskort och behöver då inte hantera certifikat så jag kan inte ens testa.

OM jag minns rätt så kunde man bara kopiera certifikat till och från diskett (ja, det var så länge sedan).

Disketten utgjorde fysiskt hinder, ingen kunde ta över ens dator och skicka filen på annat sätt.

(var väl tanken antar jag)

Gäller detta förfarande än så är det nog enbart från USB-stickan som gäller.

Men det är bara en lös hypotes..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ett sådant Swedbank BankID på fil har tidigare fungerat om jag haft det på sticka skapat av Nexus BankID på Windows 7 och importerat in till BankID på en Windows XP dator från stickan.

Floppy stöds inte ens med Nexus programmmet BankID...

 

Glömde nämna att USB-stickan är formaterad i NTFS, kanske är det detta som spökar?

Fast varför går det då utmärkt att använda filhanteraren och andra grafiska verktyg att kopiera till och från stickan?

 

Får inte till det att komma åt stickan via terminalen, ens för att lista filerna och mapparna som finns där.

Måste ju vara nåt enkelt kan man tycka...vad krävs för detta?:(

 

Men det kan ju vara stök med certifikat skapat på Windows som inte stöds i Linux enligt "Obs! citatet" ovan.

 

[Edit] Jag skall ta en annan sticka, formaterad i Fat-32 och testa med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, nu funkar det med importen.

Ny sticka med FAT-32

 

persadm import

 

Sedan kommer en ny ruta och mata in sökvägen och filens namn. SANDISK är namnet på min sticka och NN är namnet på personen som en del i filnamnet.

Enter path to token to import: /media/SANDISK/(121122 10.54) NN - BankID på fil.nge

Enter pin: xxxxxx

Successfully imported token.

 

Det förbaskade NTFS gillas inte via terminalen och importprogrammet, även om det fungerar i skrivbordsmiljön.

Tog ett antal timmar att komma på detta löjliga.:angry:

 

Dessutom att tidsstämpeln på filen verkar vara kritisk, dvs. när filen skapades på stickan(?) och därför fungerade det inte när jag först kopierade in filen till hemma mappen (via filhanteraren).

OBS. endast en teori baserat på vad som stod i "OBS! citatet" i inlägg #3

 

Men nu är den på plats i alla fall.

Ny dag och ny erfarenhet rikare.:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte gjort det.

NTFS stickan Freecom DATABAR 32GB

FAT-32 stickan Sandisk Cruzer 4GB

 

Men jag tycker det vore intressant att veta varför det är skillnad på om jag försöker få åtkomst på NTFS stickan via filhanteraren i skrivbordsmiljön (fungerar med filkopiering) och via terminalen att där kunna ge kommandon som listar filer och mappar på stickan, vilket inte fungerar.

 

Detta var inget problem med FAT-32 stickan.

Tex. ls -l /media/SANDDISK

 

Visst, jag skulle ju kunna vid tillfälle testa att formatera om Freecom 32 stickan till FAT-32 och se, men just nu har jag så mycket data på den som jag först måste mellanlagra nån annanstans.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett snabbt test visar att ls -l /media/osv fungerar på både FAT32 och NTFS, samma Kingston 4 GB.

Storleken kanske?

Edit: Nix 32 GB NTFS funkar också.

Visserligen testar jag inte på Mint 13 utan LMDE men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm

Formaterade om Freecom Databar 32GB med gparted till FAT32

Kopierade dit en mapp samt lite filer.

 

Testad med FAT32:

ls -l /media/Freecom32GB Ok

ls -l /media/Freecom32GB/Program Ok

cd /media/Freecom32GB Ok

 

Avmonterade och formaterade om den igen till NTFS det vill jag egentligen ha på denna pga. begränsning i FAT-32 med filstorlekar över 4GB och att jag använder den även på Windows system.

Ny test med NTFS

ls -l /media/Freecom32GB Ok

ls -l /media/Freecom32GB/Program Ok

cd /media/Freecom32GB Ok

 

Slutsats?

Blir inte klok på detta, men en gissning då att stickan/filsystemet/annat på något sätt varit korrupt tidigare och nu efter omformatering verkar OK.

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja USB-stickan fungerar bättre nu också på den andra datorn med Windows 7.

Tidigare så tog det en evighet med 'Säker borttagning' eller 'Mata ut Freecom Databar' när man högerklickar på den lilla ikonen i trayen.

Ibland gick det inte ens.

 

Nu kopplar den ifrån stickan nästan direkt, meddelandet 'Säkert att ta bort maskinvara' kommer som sagt upp nästan omgående.

 

Har trott lite grann att det tidigare berott på att det var just en 32GB sticka och därför behövde lite tid på sig...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...