Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installerade program syns inte för alla användare


NoiseMaker

Rekommendera Poster

Har nyss dragit igång en dator med Win8 och försöker få det att lira som det ska.

Hur kan det komma sig att ett program som är installerat med en annan användare inte syns med min användare (trots att jag är administratör)?

 

Användare X installerade Spotify men när jag växlar över till min användare så finns inget spår av programmet. Inte i menyer, inte i utforskaren och inte när jag söker. Sjukt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en App så är dessa knutna till just den användaren och den användarens Microsoft inloggningskonto.

Se denna Eforumtråd för mer info "Appar" och flera datorer? inlägg #2

 

Appen är knuten till MS-kontot och ens egna inloggningsprofil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en App så är dessa knutna till just den användaren och den användarens Microsoft inloggningskonto.

Se denna Eforumtråd för mer info "Appar" och flera datorer? inlägg #2

 

Appen är knuten till MS-kontot och ens egna inloggningsprofil.

Det kändes inte helt relaterat, men ändå skrämmande läsning. Börjar ångra att jag valde 8:an. Tur att det inte var till en privat dator utan en på jobbet så det går nog att få att fungera.

 

Men nu är ju Spotify inte en app och den är inte hämtad i deras butik och vi har dessutom inga MS-konton på datorn utan bara lokala konton. Det är ju helt sjukt om jag som administratör inte ens kan se alla filer som finns på datorn...

Om flera användare installerar samma app, tar den upp lika många gånger utrymme då?

 

Efter installation av Windows och Office 2010 samt överföring av ca 3 GB filer låg det 88 GB data på disken. Det tycker jag är mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Jag skapade ett nytt lokalt användarkonto (Eforum) och laddade hem och installerade Spotify för denna nya användare (utan att logga in på Spotify).

 

Sedan växlade jag till mitt Admin konto och Spotify finns naturligtvis inte installerat på något annat användarkonto, men går jag till

mappen C:\Användare\Eforum\AppData\Roaming (där Eforum är vald användare)

så ser jag att Spotify är installerat för just den användaren.

 

Användaren Eforum har även Mozilla Firefox, VLC, Acrobat Reader och alla övriga program som som Admin installerat.

Däremot eftersom dessa aldrig är startade på Eforums konto, så blir det en förstagångs konfiguration när den användaren startar upp något av dessa program.

 

Om flera användare installerar samma app, tar den upp lika många gånger utrymme då?

Det låter rimligt(?), men apparna är väl i regel rätt små, men visst många bäckar små...

 

 

 

Efter installation av Windows och Office 2010 samt överföring av ca 3 GB filer låg det 88 GB data på disken. Det tycker jag är mycket..

Ja det kan man tycka.

 

Kör det inbyggda Diskrensningsverktyget:

I Startmenyn (tidigare kallat Metro) > skriv disk eller frigör (bara rakt av, sökningen av appar startar automatiskt) > om det inte hittas några appar då, så finns fortfarande charms framme med sökrutan uppe, under denna finns Inställningar > klicka Inställningar

post-73434-0-14294300-1353564807_thumb.png

Nu bör du ha en drös appar uppe som handlar om detta område med diskar etc.

 

Klicka på Appen Frigör diskutrymme...

post-73434-0-12474400-1353564953_thumb.png

 

I verktyget klicka på knappen Rensa systemfiler

post-73434-0-98128400-1353565280_thumb.png

 

Bocka i valda rutor, särskilt Temporära filer och ev. Windows Update rensning etc. som du tycker är lämpligt och sedan uppe i menyn klicka på fliken Fler alternativ > i fältet Systemåterställning och skuggkopior klicka Rensa

post-73434-0-34521100-1353565657_thumb.png

 

En ny ruta kommer upp > klicka Ta bort

post-73434-0-66804300-1353565786_thumb.png

 

Klicka OK > en fråga kommer upp: klicka Ta bort filer

post-73434-0-48361800-1353565938_thumb.png

Detta kanske kan frigöra lite utrymme.

 

Sedan kan du se över växlingsfilens storlek, den kanske är satt alldeles för stor, vilket kan vara lätt till om man har väldigt mycket primärminne (RAM) installerat.

Kontrollpanelen > System och säkerhet > System > Avancerade systemintällningar (till vänster på menyn) > Prestanda klicka Inställningar > fliken Avancerat > Virtuellt minne klicka Ändra > bocka ur rutan längst upp 'Hantera automatiskt växlingsfilens storlek' och bocka i 'Egen storlek' => sätt ett lämpligt värde där, beroende på hur mycket minne som är installerat och vilken typ av applikationer som skall köras, men det räcker kanske med några GB ev. lite mer?

 

Om datorn inte skall sättas i Viloläge så kan ju Hibernate stängas av (om detta är aktiverat under Kontrollpanelen, Energialternativ) och hiberfil.sys tas bort, den kan ju ta upp åtskilliga GB, finns instruktioner för detta också på nätet.

Men däremot är jag osäker på om detta påverkar den snabbare uppstarten på Windows 8 sk. ”hybrid boot"

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vilket uttömmande svar - tack! Ska se imorgon om jag hinner köra en diskrensning, även om det känns knasigt att behöva göra det på en sprillans ny maskin.

Du skriver att Spotify "naturligtvis" inte finns installerat för den användaren, men att det inte gör det är ju nytt för Win8 så det är inte så naturligt för mig.

 

I Sjuan får man ju ibland frågan om en installation ska gälla för alla användare eller "bara för mig", men då kan ju alla andra användare ändå komma åt programmet genom att gå via Utforskaren (eller?).

 

Att en app installeras flera gånger kanske inte är så farligt, även om jag principiellt är emot det. Men om detsamma gäller för Office-paketet eller (i de fall de förekommer) spel som lätt kan vara >10 GB så äter man ju upp diskutrymmet snabbaren än man hinner säga "diskrensning". Förresten så fanns Office tillgängligt för andra användaren även om jag installerat det som admin. Dock fick jag leta fram det och lägga till det på "startsidan" (vilket kanske inte är så konstigt).

 

Jag köpte 8 GB RAM (för det gick på 40 kr mer än 4 GB) så om jag har en växlingsfil lär den väl bli stor, men å andra sidan trodde jag nog att Åttan skulle känna av att det ligger installerat på en SSD och stänga av sånt där som inte behövs. Ska undersöka även det imorgon om tillfälle ges.

 

Viloläge känns inte så aktuellt, burken bootar på ~17 sekunder vilket är en överkomlig tid att vänta. På min privata burk har jag stängt av Hybernate, men kan lägga den i Sleep och det går väldigt fort att starta upp, de få gånger jag använder funktionen.

 

//

Parenteskungen (eller åtminstone Prins)

 

 

Ok.

Jag skapade ett nytt lokalt användarkonto (Eforum) och laddade hem och installerade Spotify för denna nya användare (utan att logga in på Spotify).

 

Sedan växlade jag till mitt Admin konto och Spotify finns naturligtvis inte installerat på något annat användarkonto, men går jag till

mappen C:\Användare\Eforum\AppData\Roaming (där Eforum är vald användare)

så ser jag att Spotify är installerat för just den användaren.

 

Användaren Eforum har även Mozilla Firefox, VLC, Acrobat Reader och alla övriga program som som Admin installerat.

Däremot eftersom dessa aldrig är startade på Eforums konto, så blir det en förstagångs konfiguration när den användaren startar upp något av dessa program.

 

 

Det låter rimligt(?), men apparna är väl i regel rätt små, men visst många bäckar små...

 

 

 

 

Ja det kan man tycka.

 

Kör det inbyggda Diskrensningsverktyget:

I Startmenyn (tidigare kallat Metro) > skriv disk eller frigör (bara rakt av, sökningen av appar startar automatiskt) > om det inte hittas några appar då, så finns fortfarande charms framme med sökrutan uppe, under denna finns Inställningar > klicka Inställningar

post-73434-0-14294300-1353564807_thumb.png

Nu bör du ha en drös appar uppe som handlar om detta område med diskar etc.

 

Klicka på Appen Frigör diskutrymme...

post-73434-0-12474400-1353564953_thumb.png

 

I verktyget klicka på knappen Rensa systemfiler

post-73434-0-98128400-1353565280_thumb.png

 

Bocka i valda rutor, särskilt Temporära filer och ev. Windows Update rensning etc. som du tycker är lämpligt och sedan uppe i menyn klicka på fliken Fler alternativ > i fältet Systemåterställning och skuggkopior klicka Rensa

post-73434-0-34521100-1353565657_thumb.png

 

En ny ruta kommer upp > klicka Ta bort

post-73434-0-66804300-1353565786_thumb.png

 

Klicka OK > en fråga kommer upp: klicka Ta bort filer

post-73434-0-48361800-1353565938_thumb.png

Detta kanske kan frigöra lite utrymme.

 

Sedan kan du se över växlingsfilens storlek, den kanske är satt alldeles för stor, vilket kan vara lätt till om man har väldigt mycket primärminne (RAM) installerat.

Kontrollpanelen > System och säkerhet > System > Avancerade systemintällningar (till vänster på menyn) > Prestanda klicka Inställningar > fliken Avancerat > Virtuellt minne klicka Ändra > bocka ur rutan längst upp 'Hantera automatiskt växlingsfilens storlek' och bocka i 'Egen storlek' => sätt ett lämpligt värde där, beroende på hur mycket minne som är installerat och vilken typ av applikationer som skall köras, men det räcker kanske med några GB ev. lite mer?

 

Om datorn inte skall sättas i Viloläge så kan ju Hibernate stängas av (om detta är aktiverat under Kontrollpanelen, Energialternativ) och hiberfil.sys tas bort, den kan ju ta upp åtskilliga GB, finns instruktioner för detta också på nätet.

Men däremot är jag osäker på om detta påverkar den snabbare uppstarten på Windows 8 sk. ”hybrid boot"

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sjuan får man ju ibland frågan om en installation ska gälla för alla användare eller "bara för mig", men då kan ju alla andra användare ändå komma åt programmet genom att gå via Utforskaren (eller?).

Det verkar som inte det valet kommer fram, tyvärr kan man tycka.

 

Din fråga där förstod jag nog inte riktigt.

Användaren kan inte automatiskt se information om Admins eller någon annan användares filer och program i mappen C:\Användare

Då behövs ett Admin lösenord.

 

Installerar man ett program som Admin, finns automatiskt det programmet installerat hos användaren också, dock utan inställningar gjorda, blir som ett eget program.

Omvänt, installerar användaren ett program så finns det bara på den användarens konto, men Admin kan se vilka som finns i C:\Användare\'AnvändarNamn'\AppData\Roaming. Kanske det finns på fler ställen också, har inte utforskat detta så noga.

Kanske någon annan på forumet vet mer om detta.

 

Jag köpte 8 GB RAM (för det gick på 40 kr mer än 4 GB) så om jag har en växlingsfil lär den väl bli stor, men å andra sidan trodde jag nog att Åttan skulle känna av att det ligger installerat på en SSD och stänga av sånt där som inte behövs.

Växlingsfilen behövs om tex. problem uppstår och en minnesdump skall kunna sparas, men för just detta ändamål behöver inte växlingsfilen vara något stor alls, tyvärr kommer jag inte ihåg minsta storleken på denna.

 

Men sätt av ett par, tre GB för denna, beror på hur mycket ledigt utrymme du har kvar. Så kan du själv sätta max storlek.

Se förra inlägget hur du ändra detta eller kanske en kortare väg: http://windows.micro...-virtual-memory

 

Däremot är det bra att man har en växlingsfil, även om det är en SSD.

Om det är någon fil som gör sig bäst på en SSD så är det just växlingfilen, men den behöver ju inte vara stor och bäst är att samtidigt ha ytterligare en på HDD.

 

Windows använder växlingsfilen automatiskt på den disk som är minst upptagen.

 

Microsoft skriver att om det är någon fil som gör sig bäst på en SSD så är det just pagefile (växlingsfilen), även om MS-bloggen handlar om Windows 7 så är det samma princip i Windows 8.

http://blogs.msdn.co...drives-and.aspx

Citat:

 

Should the pagefile be placed on SSDs? Yes. Most pagefile operations are small random reads or larger sequential writes, both of which are types of operations that SSDs handle well.

 

In looking at telemetry data from thousands of traces and focusing on pagefile reads and writes, we find that

 

  • Pagefile.sys reads outnumber pagefile.sys writes by about 40 to 1,
  • Pagefile.sys read sizes are typically quite small, with 67% less than or equal to 4 KB, and 88% less than 16 KB.
  • Pagefile.sys writes are relatively large, with 62% greater than or equal to 128 KB and 45% being exactly 1 MB in size.

In fact, given typical pagefile reference patterns and the favorable performance characteristics SSDs have on those patterns, there are few files better than the pagefile to place on an SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som inte det valet kommer fram, tyvärr kan man tycka.

 

Din fråga där förstod jag nog inte riktigt.

Användaren kan inte automatiskt se information om Admins eller någon annan användares filer och program i mappen C:\Användare

Då behövs ett Admin lösenord.

 

Installerar man ett program som Admin, finns automatiskt det programmet installerat hos användaren också, dock utan inställningar gjorda, blir som ett eget program.

Omvänt, installerar användaren ett program så finns det bara på den användarens konto, men Admin kan se vilka som finns i C:\Användare\'AnvändarNamn'\AppData\Roaming. Kanske det finns på fler ställen också, har inte utforskat detta så noga.

Kanske någon annan på forumet vet mer om detta.

 

 

Växlingsfilen behövs om tex. problem uppstår och en minnesdump skall kunna sparas, men för just detta ändamål behöver inte växlingsfilen vara något stor alls, tyvärr kommer jag inte ihåg minsta storleken på denna.

 

Men sätt av ett par, tre GB för denna, beror på hur mycket ledigt utrymme du har kvar. Så kan du själv sätta max storlek.

Se förra inlägget hur du ändra detta eller kanske en kortare väg: http://windows.micro...-virtual-memory

 

Däremot är det bra att man har en växlingsfil, även om det är en SSD.

Om det är någon fil som gör sig bäst på en SSD så är det just växlingfilen, men den behöver ju inte vara stor och bäst är att samtidigt ha ytterligare en på HDD.

 

Windows använder växlingsfilen automatiskt på den disk som är minst upptagen.

 

Microsoft skriver att om det är någon fil som gör sig bäst på en SSD så är det just pagefile (växlingsfilen), även om MS-bloggen handlar om Windows 7 så är det samma princip i Windows 8.

http://blogs.msdn.co...drives-and.aspx

Citat:

 

Should the pagefile be placed on SSDs? Yes. Most pagefile operations are small random reads or larger sequential writes, both of which are types of operations that SSDs handle well.

 

In looking at telemetry data from thousands of traces and focusing on pagefile reads and writes, we find that

 

  • Pagefile.sys reads outnumber pagefile.sys writes by about 40 to 1,
  • Pagefile.sys read sizes are typically quite small, with 67% less than or equal to 4 KB, and 88% less than 16 KB.
  • Pagefile.sys writes are relatively large, with 62% greater than or equal to 128 KB and 45% being exactly 1 MB in size.

In fact, given typical pagefile reference patterns and the favorable performance characteristics SSDs have on those patterns, there are few files better than the pagefile to place on an SSD.

Min fråga var visst väldigt otydlig. Det jag menade var att i sjuan så kan användaren leta upp och komma åt ett installerat program även om man vid installation valt alternativet "bara för mig". Skillnaden är väl att det inte skapas några genvägar.

 

Sen måste jag antingen ha kollat på fel fält eller så var det en hel drös temporära filer efter installationen som försvann efter omstart för när jag kollade igår så var det inte mer än ca 35-40 GB upptaget på disken, vilket iofs jag tycker är mycket för bara Windows + Office. Men, men...

 

Jag ställde ner växlingsfilen till det som var minsta rekommenderade vilket var 400 MB.

 

En anledning att inte ha den på en SSD är att den "sliter" onödigt mycket på disken iom att windows konstant skriver till den. Men det kanske inte är så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde ner växlingsfilen till det som var minsta rekommenderade vilket var 400 MB.

 

En anledning att inte ha den på en SSD är att den "sliter" onödigt mycket på disken iom att windows konstant skriver till den. Men det kanske inte är så...

Läs mitt senaste inlägg en gång till.

 

Som svar på din undran om växlingsfilen sliter extra mycket på minnescellerna, så är svaret Nej.

Just pga. denna har en ratio på 40:1 när det gäller läsning kontra skrivning. En SSDs minnesceller blir aldrig på samma sätt utsatt för ''slitage" när det gäller läsning och kan göras hur många gånger som helst i princip, utan att det påverkar prestandan.

 

Finns en brasklapp dock; en SSD med SandForce Controller får aldrig bli inträngd i ett hörn; dvs. att SandForce SSD som bygger på att data kan komprimeras blir svårt handikappad av data som inte kan komprimeras tex. ljud, video etc. och fyller man en sådan SSD tills den är i princip full och sedan raderar data, så kan inte ens TRIM återställa prestandan. Detta är normalt inget problem för en SSD med SandForce, så länge man håller sig till max 80% fyllnadsgrad, nåja inget som en normal användare märker av, men rekommendationen oavsett SSD controller och fabrikat är att aldrig fylla en SSD med mer än max 80%

 

Testsajter brukar ju köra tortyrtester av SSD för att få fram när enheten inte klarar vissa operationer, men då skall man komma ihåg att dessa specialtester aldrig är något som en normal användare utsätter sin SSD för.

 

För den som vill fördjupa sig om hur det fungerar, så rekommenderar jag AnandTech http://www.anandtech...anding-tlc-nand

 

Finns också en genomgång på svenska hos NordicHardware http://www.idg.se/2....opande-ssd-test

Kolla in dom första sidorna med information.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...