Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felaktiga säkerhetsvarningar?


Törntagg

Rekommendera Poster

Jag har Microsoft Security Essentials som uppdateras en gång i veckan. Det verkar fungera; en gång har jag fått ett par saker satta i karantän, men de försvann efter att jag avinstallerat ett par program som var associerade till hoten. Vad som irriterar mig är att det alltsomoftast kommer fram en röd varningssköld nedtill på skärmen när jag slår på datorn på morgonen. (Det är inte Microsoft S. E. utan en annan säkerhetsvarning relaterad till Microsoft). Om man klickar på den så står det "Datorn kan vara utsatt för risk. Microsoft Security Essentials är inaktiverad. Klicka på det här meddelandet om du vill rätta till problemet." Jag har klickat och så småningom kommit till Microsofts supportställe i hopp om att få veta något om detta, men gav upp då det var den mest krångliga och användar-ovänliga support jag nånsin sett.

Kan tillägga att för nån vecka sedan lät jag ett program genomsöka precis hela datorn, vilket tog flera timmar, men det hittades inte något som helst elakartat. Varför får jag dessa varningsmeddelanden som påstår att brandväggen är PÅ, Automatiska uppdateringar PÅ, men virusskyddet AV??

Hoppas få svar av någon kunnig person!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är "Aktivera realtidsskydd" ibockat? Du har väl inte 2 antivirusprogram. Mitt Security Essential uppdateras varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att den röda skölden försvinner av sig själv efter en liten stund, kan det ju vara något sådant som att MSE tar tid på sig att starta. Du kan ju pröva med att ominstallera MSE i så fall, eller byta mot något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Nej, den röda skölden försvinner inte på en gång. Den sitter fortfarande kvar, faktiskt (kl 20.00).... Jag har bara lagt in ett säkerhetsprogram och det är Microsoft Security Essentials. Detta är programmerat av mej att uppdateras en gång i veckan, men inbland gör jag det ändå, men det medför ingen som helst skillnad i det här fallet. Den röda skölden symboliserar "Säkerhetscenter", en annan Microsoftprodukt, som har kommit upp alldeles av sig självt. Och

alltså fått för sig att virusskyddet är inaktiverat. men enligt MSE är den inte det.

Jag gjorde en fullständig sökning som jag sa förut, av Microsoft Safety Scanner, och det fanns inga virus, spionprogram eller oänskad programvara i datorn enligt dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetscentret är en del av Windows och dyker upp när Windows hittar vissa säkerhetsproblem. Jag föreslår att du ominstallerar MSE, det kan ju ha blivit något fel i installationen.

 

Säkerhetsmässigt är det alldeles för sällan att uppdatera antivirusprogrammet en gång i veckan. Det dyker upp närmare 100000 nya skadliga filer varje dag och de flesta av dem är bara aktiva i några dagar. Att inte uppdatera antivirusprogrammet varje dag (helst flera gånger per dag) lämnar datorn oskyddad under alldeles för lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte fungerar med vad Cecilia föreslår, kan du stänga av varningen för antivirus programmet. Är du säker på att allt är OK med Security Essentials och du vill bli av med varningen, är det inga problem att stänga av den funktionen.

Vad har du för Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era inlägg!

Jag har windows XP Pro. Det konstiga är ju att jag haft MSE ganska länge nu, men inte förrän på sista tiden har de där säkerhetsvarningarna från W. Säkerhetscenter dykt upp. Visst kan jag uppdatera oftare än en gång i veckan - ibland har jag gjort det manuellt lite då och då, men det spelar ingen roll med tanke på säkerhetscentrets varningar. Och som sagt, den fullständiga genomgången av hela datorn häromsistens visade ju att allting var OK.

Det skulle bara ha varit roligt att veta varför det blir så här. :) Dessutom så är det en smula irriterande att se den där ilsket röda skölden...

I och för sig kan jag väl ominstallera MSE, ifall något ballat ur plötsligt? Fast enligt dess egna uppgifter så är ju allting på, alltså även virusskyddet...

Hälsningar och god natt från Törntaggen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...