Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur enklast flytta från Outlook Express till Thunderbird.?


canardlover

Rekommendera Poster

Hej igen, flyttar just nu grejor från min gamla 32-bitars XP-dator till min nya 64-bitars Win 7 dator och har då en USB-kabel mellan dem för att tanka över filer. Har bestämt att byta från gamla Outlook Express(snyft..:unsure: ) till Thunderbird i den nya och undrar hur detta bäst sker. Här några undringar som jag inte hittade i guiderna:

1) om jag installerar T-bird i min gamla dator först kan jag då göra det på samma konto..?

2) sedan flyttar jag över data som jag vill ha kvar från OE till T-bird men forfarande i den gamla datorn..OK..?

3) när det är klart flyttar jag över hela "T-birdpaketet" till den nya datorn via USB-kabeln..OK..?

4) men då måste väl T-bird vara installerat (men tomt) på den nya datorn och med samma konto som i gamla..?!

...förlåt om jag krånglar till det men det skadar ju inte att fråga er ordentligt som har gjort detta.....TACK på förhand....:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du inte hittar info i den klistrade tråden //eforum.idg.se/topic/326802-guide-flytta-och-sakerhetskopiera-epost/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Du ska göra det på samma inloggningskonto.

2) Under installationen ska Thunderbird fråga om du vill importera från Outlook Express och då svarar du "ja".

3) Lämpligen använder du programmet MozBackup och gör en "backup" av Thunderbird. Då får du alla mejl, inställningar etc i en fil som du kan föra över till nya datorn.

4) Installera Thunderbird men konfigurera ingenting. Kör MozBackup och gör en "restore". Då kommer alla mejl och inställningar från Thunderbird i gamla datorn och "skrivas in" i Thunderbird på nya datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till er bägge, just nu är jag här:

A) har installerat T-Bird oxo i gamla XP-datorn och satt den som huvudalternativ för e-post. Trots detta kommer inkommande e-post in i BÅDE OE och TB..:unsure: ..trots att jag konfigurerade med POP3 och inte IMAP...:o . Jag kan både sända och ta emot från bägge..:D Gör ju egentligen inget så det får vara t.v. fast jag undrar ju om mejlen ligger kvar i servern oxo..?? skulle jag kunna kolla via Webmail förståss.

 

B ) har installerat med EJ konfigurerat TB i den nya Win7-datorn.

 

Så om jag förstår dig rätt nu Cecilia så tankar jag ner MozBackup i gamla datorn, gör en kopia av TB kör över med USB-kabeln(ev.sticka?), till nya Win7, laddar in den, kör MozBackup och gör Restore..?!..OK..! Undrar bara hur det går med alla attachments som finns i mina mejl om dom oxo kommer med..??..då riskerar det att bli en maffig fil att föra över..??! Stickan kanske då behöver vara en telefonstolpe...:lol: skall kolla först så jag vet och rensa lite.

OK, som sagt STORT TACK för info till er bägge, har kollat den klistrade tråden Mikael..tack..!

Skall bort ikväll så jag kanske inte hör av mig förrän i morgon.....See you..:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A. "Huvudalternativ" innebär (nog) bara att det är den klienten som startas om du ex. klickar på en e-postlänk.

Om du startar klient 1. så har den ju instruktioner om att kolla e-posten på servern vilket den gör och hämtar den.

När du startar klient 2. har den samma instruktioner och gör också samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A. "Huvudalternativ" innebär (nog) bara att det är den klienten som startas om du ex. klickar på en e-postlänk.

Om du startar klient 1. så har den ju instruktioner om att kolla e-posten på servern vilket den gör och hämtar den.

När du startar klient 2. har den samma instruktioner och gör också samma sak.

OK, jag tror du har rätt Mikael när det gäller "Huvudalternativet" men om jag först tankar ner mailet med den första klienten så borde servern vara tömd på det mejlet och hur kan jag då sedan med den andra klienten tanka ner samma mejl..?? Bägge är inställda på POP3 och inte IMAP vilket jag trodde/tror innebär att servern töms på lästa e-mail..?!?....Gjorde ett experiment med att öppna T-bird en gång till för att se om samma mejl kom ner i T-bird en andra gång...NIX...! OK, då öppnar jag OE och väntar med spänning på om sagda mejl skall komma ner i den klienten...jodå, visst det gjorde det, men bara en gång där oxo..:blush: ...rätt praktisk inställning jag nu har för att träna på T-Bird i lugn och ro med OE som backup om något skulle strula.

OK, jag skall sova på saken och "labba" vidare i morgon med att starta upp T-Bird i nya datorn.....godnatt och på återseende hoppas jag....:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Thunderbirds Kontoinställningar - Serverinställningar kan man bestämma om mejlen ska vara kvar på servern och i så fall i hur många dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Du ska göra det på samma inloggningskonto.

2) Under installationen ska Thunderbird fråga om du vill importera från Outlook Express och då svarar du "ja".

3) Lämpligen använder du programmet MozBackup och gör en "backup" av Thunderbird. Då får du alla mejl, inställningar etc i en fil som du kan föra över till nya datorn.

4) Installera Thunderbird men konfigurera ingenting. Kör MozBackup och gör en "restore". Då kommer alla mejl och inställningar från Thunderbird i gamla datorn och "skrivas in" i Thunderbird på nya datorn.

Tack Cecilia, du är verkligen en bra pedagog. Nu har jag gjort som du skrivit och det fungerade perfekt..:D ..! Innan jag gjorde backupen i gamla datorn rensade jag bort massor av bilder och gamla mejl och kokade ner hela backupen till 600MB som jag sedan gjorde Restore på utan problem i den nya....TACK...:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en sak kvar som jag inte får ordning på i TB och det är att vissa inkommande e-mail kommer utan datum medan andra har som ni ser både datum och tid vilket jag givetvis vill ha.Har vimsat runt i hela programmet utan att hitta var felet kan ligga....någon som vet..??

post-125068-0-08136700-1353681485_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du klickar en gång på datumfältet så den lilla pilen pekar nedåt, så visas alltid senaste mailen överst i listan, sorterade efter datum.

Samma måste göras i alla mail mappar; inkorgen, skickat och ev. egna man skapat.

Ja det där är ju naturligtvis individuellt hur man vill ha inställningarna.

 

post-73434-0-60961900-1353686016_thumb.png

 

Dessutom kan du dra runt kolumn eller fälten som du vill ha dom.

Ex. på bilden ser du att jag har denna ordning; Från, Ämne, Datum

I Skickat har jag istället; Mottagare, Ämne, Datum

 

För att kunna göra detta och även lägga till eller ta bort knappar i verktygsraden eller allmänt organisera upp så måste man högerklicka i Menyfältet och välja Anpassa.

post-73434-0-54864800-1353686509_thumb.png

 

När den rutan är framme så kan man sedan dra runt på fältrubriken och sedan släppa musknappen när det befinner sig i rätt position.

Man får pröva sig fram...

post-73434-0-00489900-1353686608_thumb.png

 

Förhandsgranskning kan du slå på och av med F8

Ganska smidigt att kunna läsa meilen i den rutan under (som man kan dra i och göra större eller mindre på höjden), istället för att behöva dubbelklicka och öppna upp varje mail.

 

Klicka på fliken 'Visa' längst upp i verktygsfältet, så kan du skräddarsy det mesta hur det skall se ut och visas.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens mejl har inget datum, det gör det lätt att se vilka som har kommit under dagen.

 

 

Aha, så det som jag trodde var en felinställning är en finess...!!!..Så om mejlet får ligga till sig över natten kommer datumet på plats....SMART..och tack än en gång till er båda.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...