Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Alexander9393

Ny dator :)

Rekommendera Poster

Alexander9393

Hej, jag tänkte köpa mig en ny dator efter 5 år. Jag undrar om mitt 5 åriga 500 w nätaggregat står sig bra idag än mot spel? Och om jag måste köpa nytt moderkort lika gammalt sen internminne 2gb måste troligen köpa nytt om jg ska kunna spela och processor inte core 2 duo 2,66ghz, grafikkortet nvidea xfx 8800 gts 320 mb fataly1:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jannejanne

Att bygga en ny dator idag är på ett sätt inget större problem.

Man väljer komponenter använt i ett test och bör rimligen få nått med kompatibla komponenter som inte strular.

http://www.sweclockers.com/recension/16138-ssd-lagring-corsair-crucial-intel-och-samsung-i-256-gb-klassen/9#pagehead

Tyvärr har enligt min uppfattning kvaliten på Intels chip / processorer sjunkit katastrofalt.

Förr var det inga problem att hitta moderkort där mer än 70% gav högsta betyg på newegg

och mindre än 10% gav lägsta betyg hos newegg (klicka på de gula äggen för att se reviews)

och för det här moderkortet är det bara 55% som ger högsta betyg och 27% som ger lägsta betyg, dvs ungefär var 3e köpare får reklamera kortet. Och det kan bli du eller jag. Ej tänkbart köp för mig.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16813130642

De bästa moderkorten med Intels 1155 sockel som är "standard" idag hos newegg är

http://www.newegg.com/Intel-Motherboards/SubCategory/ID-280?Order=RATING

Motsvarande för AMD är

http://www.newegg.com/AMD-Motherboards/SubCategory/ID-22?Order=RATING

och efter man valt ett moderkort med bra Rating så kommer jobbet med att

välja kompatibel processor

välja kompatibelt minne

där jag utgår från vad moderkortstillverkaren har testa med godkänt resultat på sin site

inte från vad minnestillverkarna påstår (det misstaget har jag redan gjort en gång)

Tänk på windows 7 home premium bara klarar 8GB RAM

Vill du ha mera minne dvs framtidgradering mer än 8GB är det Windows 7 Pro som gäller.

Och Windows 8 ja det är väl enbart för de som gillar vara försökskanin / stå ut med barnsjukdomar.

Även om det finns undantag: Ingen verkar gilla Windows Vista.

Vista verkar hamna i historieböckerna tillsammans med MS-DOS 4.0, Microsoft Bob och Windows Me

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

500W kan ju räcka beroende på vilka delar du skall ha i ditt nya bygge och där är det grafikkortet som drar i särklass mest effekt.

Grafikkortet som du har kom ut 2007 tror jag och resten är kanske lika gammalt eller äldre(?) så är det dags att byta ut allting skulle jag tro.

Processorn är ju också klen och det går inte att uppgradera det moderkortet till en bra CPU.

M.a.o. blir det i princip nya grejor överlag, kanske allting.

1.) Vilka spel har du tänkt att köra, och vilka krav har du på grafikkortet?

2.) Vad har du för chassi, så det passar för nyare grejor, inte minst att ett modernt prestandagrafikkort kanske kan vara längre?

3.) Behöver du ny större hårddisk?

4.) Anslutningskontakter på nätaggregatet; strömkontakterna för diskar och 2st. PCIE strömkontakter som skall kopplas in på grafikkortet (finns annars PCIE strömadapter till grafikkort)?

5.) Behövs det ett Windows 7 operativsystem också?

6.) Skall du bygga själv, köpa dator i delar och låta butiken montera, köpa uppgraderingspaket, eller helt ny dator?

7.) Vad har du för budget?

Så blir det lite lättare för den som skall försöka hjälpa dig.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS

Tänk på windows 7 home premium bara klarar 8GB RAM

Vill du ha mera minne dvs framtidgradering mer än 8GB är det Windows 7 Pro som gäller.

Du behöver nog kontrollera de här uppgifterna.

LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

32 bitars versionen begränsar bl.a till max 4GB primärminne, fast i realiteten runt 3,5GB tillgängligt för operativsystemet - oavsett hur många GB du har stoppat in i systemet.

64-bitars versionen kan utnyttja rejält mycket mer primärminne (Ram minne):

Windows 7 Home Basic 8GB

Windows 7 Home Premium 16GB

Windows 7 Professional 192GB

Windows 7 Ultimate 192 GB

Microsoft: 32- och 64-bitarsversioner av Windows: vanliga frågor

Microsoft: Lösningen på mysteriet med 64-bitars Windows

TechWorld Windows: Är 64 bitar bättre än 32?

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jannejanne

Du behöver nog kontrollera de här uppgifterna.

LARSAS

Tack för det påpekandet nu blir det nog rätt

Here are the upper RAM limits for the different editions of Windows 7:

* Starter: 8GB

* Home Basic: 8GB

* Home Premium: 16GB

* Professional: 192GB

* Enterprise: 192GB

* Ultimate: 192GB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alexander9393

500W kan ju räcka beroende på vilka delar du skall ha i ditt nya bygge och där är det grafikkortet som drar i särklass mest effekt.

Grafikkortet som du har kom ut 2007 tror jag och resten är kanske lika gammalt eller äldre(?) så är det dags att byta ut allting skulle jag tro.

Processorn är ju också klen och det går inte att uppgradera det moderkortet till en bra CPU.

M.a.o. blir det i princip nya grejor överlag, kanske allting.

1.) Vilka spel har du tänkt att köra, och vilka krav har du på grafikkortet?

2.) Vad har du för chassi, så det passar för nyare grejor, inte minst att ett modernt prestandagrafikkort kanske kan vara längre?

3.) Behöver du ny större hårddisk?

4.) Anslutningskontakter på nätaggregatet; strömkontakterna för diskar och 2st. PCIE strömkontakter som skall kopplas in på grafikkortet (finns annars PCIE strömadapter till grafikkort)?

5.) Behövs det ett Windows 7 operativsystem också?

6.) Skall du bygga själv, köpa dator i delar och låta butiken montera, köpa uppgraderingspaket, eller helt ny dator?

7.) Vad har du för budget?

Så blir det lite lättare för den som skall försöka hjälpa dig.

Mvh

Utgår från frågorna:

1) Eftersom att jag inte kommer spela så mycket som förut behöver det inte vara ett värsting, men när jag väl spelar så spelar jag FPS och tredjepersonspel mest så cod bo2, gta5, vill att de ska klara de spel som kommer inom 1-2 år iaf. så runt 1 800 för grafik-kortet tänkte jag, måste kunna klara att fungera med helst minst två-tre skärmar.

2) Jag har ett Antec sonata/clasic tror jag, det är 5 år gammalt med, grafikkortet som sitter i är relativt stort iaf. men chassit känns trångt annars och med lite luft som kommer in, bara plats för en fläkt. så kan tänka mig nytt för runt 700-900 som man kan koppla in en ssd-disk me.

3) tänkte köpa ssd för 700 ungefär 120 gb, har 2 terabyte hemma vanliga hdd.

4) förstod inte riktigt frågan.

5) Nej har ett som jag har fixat.

6) Jag kommer nog att köpa delar och sen installera själv med någons hjälp.

7) 4 000 (om jag inte köper nytt chassi, cd brännare och nättagg) - 8 000 (stort sett ny dator)

tänkte mig något sådant :)

Artiklar i kundvagnen

AntalPrisTotalt749482.jpg

Intel® SSD 330 Series 120GB 2.5", 25nm

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/450MB/s read/write,

Artikelnummer:749482Tillgänglighet:29 st på lager.739.00739.00760680.jpg

MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, "Twin Frozr III", GDDR5, DVI-D+DVI-I, native-HDMI, DisplayPort

Artikelnummer:760680Tillgänglighet:100+ st på lager.1991.001991.00752348.jpg

Uppgraderingspaket Intel - Core i5-3450

3,1GHz Quad core, 8GB DDR3 1600MHz, B75 chipset

Artikelnummer:752348Tillgänglighet:100+ st på lager.2395.002395.00630838.jpg

NZXT H2 Midi Tower Vit

Fläktar: 2x120mm Front, 1x 120mm Bak, Ljuddämpat, mATX, ATX, eATX, ITX, USB3.0

Artikelnummer:630838Tillgänglighet:56 st på lager.965.00965.00Total:

6.090,00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Vad är det för nätagg du har? 500W ska räcka för det du har plockat ihop, men antalet watt är inte det enda som är avgörande.

Tänk på att moderkortet bara har sata anslutningar. Har du alltså en äldre DVD spelare, som inte har sata kontakt, kan du inte använda den.

Annars ser det bra ut, tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...