Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte åt hårddisk via USB på Windows 7


Andreas_B

Rekommendera Poster

Då min gamla stationärna dator med Win XP lagt av vill jag läsa hårddisken med min bärbara Windows 7 dator. Hårdisken har använts som ett extra diskutrymme så det finns inget operativsystem på den.

 

Jag har en adapter för att kunna läsa interna hårdiskar via USB.

 

När jag ansluter hårddisken till USB porten så hör man det välbekanta ljudet att en USB enhet ansluts.

Kollar man enhetshanteraren så visas hårddisken där, men väljer man egenskaper, volymer och klickar på uppdatera så får jag ett meddelande "Det går inte att hitta någon volyminformation om den här enheten"

 

Jag får inte heller upp någon extra enhet i Utforskaren.

 

Hur gör jag för att komma vidare? Jag har en del filer på disken som jag vill komma åt.

 

mvh

 

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du kan gå in i Administrationsverktyg - Datorhantering - Lagring - Diskhantering och se om den finns med här.

 

Gör den det markera du den och högerklicka på den och välj sedan "Ändra enhetsbeteckning".

 

Nu kan du förmodligen ge den en ny egen enhetsbeteckning.

 

Kolla sedan i utforskaren så finns den förhoppningsvis där.

 

Förmodligen har du haft en annan disk med samma enhetsbeteckning ansluten.

 

//bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anslut disken direkt i datorn utan USB-adapter.

 

Helst vill jag inte ge mig i och skruva i denna laptoppen om det går att undvika, eller finns det andra sätt att ansluta disken utifrån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du kan gå in i Administrationsverktyg - Datorhantering - Lagring - Diskhantering och se om den finns med här.

 

Gör den det markera du den och högerklicka på den och välj sedan "Ändra enhetsbeteckning".

 

Nu kan du förmodligen ge den en ny egen enhetsbeteckning.

 

Kolla sedan i utforskaren så finns den förhoppningsvis där.

 

Förmodligen har du haft en annan disk med samma enhetsbeteckning ansluten.

 

//bgjo

 

Disken visas som "Ogiltig" i diskhanteringen.

 

Visst borde det väl gå att läsa en hårddisk från en XP dator i Win 7?

 

Kan partitionen blivit skadad? Hur kan man i så fall laga den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Andreas,

 

Det verkar lite skumt. Eftersom du får upp den i Enhetshanteraren och inte i utforskaren så är den förmodligen är den skadad på något sätt.

 

Om du inte har en massa data du är rädd om kan du ju se om det går att formatera om den i Diskhanteraren, men observera att du inte kan komma åt filerna på disken efter detta.

 

Vet du om det är en SATA-Disk eller en IDE-Disk? Är den så gammal att det är en IDE-Disk så har du kanske byglat den felaktigt?

 

//bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Andreas,

 

Det verkar lite skumt. Eftersom du får upp den i Enhetshanteraren och inte i utforskaren så är den förmodligen är den skadad på något sätt.

 

Om du inte har en massa data du är rädd om kan du ju se om det går att formatera om den i Diskhanteraren, men observera att du inte kan komma åt filerna på disken efter detta.

 

Vet du om det är en SATA-Disk eller en IDE-Disk? Är den så gammal att det är en IDE-Disk så har du kanske byglat den felaktigt?

 

//bgjo

 

 

SATA tror jag, det är ju den anslutnings kontakten som är ca 20-25 mm bred för drivningen medan datakontakten är 10-15 mm bred. Kan man bygla SATA eller är det bara IDE man gör detta på?

 

Nä formatera vill jag inte i dagsläget, det är ju inte diskutrymmet utan filerna som ligger på disken jag vill åt.

 

Hårdisken är på 1000 GB, detta borde väl inte vara för stort för USB

 

Vet att det ska finnas program för att laga diskar, jag har dock aldrig använt något sådant med framgång. Finns det något sådant program som kan vara värt att prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med stor sannolikhet en SATA-disk du har men jag har inte något mer påtagligt att komma med för tillfället.

 

Det bästa vore ju om du kunde koppla in den i en stationär dator och prova den vägen. När det gäller just 1TB-diskar så har jag själv råkat ut för att 2st Seagate-diskar har slutat att fungera, vilket berodde på firmware'n i diskarna. Det finns uppdateringar och instruktioner på Seagates hemsidor om hur man uppdaterar detta men det måste göras innan den går sönder. Har även läst om att det kan finnas vissa begränsningar på USB-adapters, vad beträffar diskstorleken, men den ligger nog högre än 1TB.

 

Lycka till i alla fall och tala gärna om vad problemet bestod i om och när du löst det hela.

 

//bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det under fliken "Filsystem" i Diskhanteraren?

 

Den aktuella disken dyker inte upp i det fältet där man kan läsa av filsystem, den syns bara i det nedre fältet och där står det ogiltig på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se ex. detta inlägg: (#9)

http://eforum.idg.se...ost__p__1568133

 

 

Jag har lite svårt att applicera informationen i den andra tråden på mitt problem.

Hur kör man tex CHKDSK på disken om man inte får upp den i utforskaren?

 

Det står att man bör klona disken innan man kör CHKDSK, går det att göra om man inte riktigt "kommer åt" den? Just för stunden har jag ingen annan disk som är tillräckligt stor för att klona mot heller för dem delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att applicera informationen i den andra tråden på mitt problem.

Hur kör man tex CHKDSK på disken om man inte får upp den i utforskaren?

 

Det står att man bör klona disken innan man kör CHKDSK, går det att göra om man inte riktigt "kommer åt" den? Just för stunden har jag ingen annan disk som är tillräckligt stor för att klona mot heller för dem delen.

Klart det blir problem om disken inte ens är synlig men andemeningen är att INTE försöka sig på filräddning mm då det snarare kan förvärra läget.

Att du inte ser den i Windowsmiljö behöver inte betyda att den inte är synlig med det operativ som föreslås i den andra tråden..

(många inte blev det..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken visas som "Ogiltig" i diskhanteringen.

 

Visst borde det väl gå att läsa en hårddisk från en XP dator i Win 7?

 

Kan partitionen blivit skadad? Hur kan man i så fall laga den?

Det står möjligtvis inte Dynamisk disk på samma ställe där det står Ogiltig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst borde det väl gå att läsa en hårddisk från en XP dator i Win 7?

Absolut. Har själv en sådan SATA/IDE 2,5-3,5" disk > USB adapter som jag använt fler ggr. än jag kan räkna för alla möjliga diskar och även kopplat in dessa på Windows XP, Windows 7 och Linux.

 

Alla kablar riktigt istoppade? För det där karakteristiska ljudet som poppar upp när man ansluter en ny USB-enhet kan ändå dyka upp, så det är viktigt att den separata strömsladden och ja även datakabelns kontakter verkligen sitter istoppade korrekt.

 

Stäng av datorn helt > koppla från adaptern från datorns USB-port > kontrollera alla kontakterna och strömkabeln mot disken > koppla in adapterns USB kabel i datorn (gärna till en annan USB-port) > starta upp datorn.

 

Ja kolla vad det står enligt vertpres fråga också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står möjligtvis inte Dynamisk disk på samma ställe där det står Ogiltig?

 

 

jo, det står

 

Disk 1

 

Dynamisk

 

Ogiltig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Har själv en sådan SATA/IDE 2,5-3,5" disk > USB adapter som jag använt fler ggr. än jag kan räkna för alla möjliga diskar och även kopplat in dessa på Windows XP, Windows 7 och Linux.

 

Alla kablar riktigt istoppade? För det där karakteristiska ljudet som poppar upp när man ansluter en ny USB-enhet kan ändå dyka upp, så det är viktigt att den separata strömsladden och ja även datakabelns kontakter verkligen sitter istoppade korrekt.

 

Stäng av datorn helt > koppla från adaptern från datorns USB-port > kontrollera alla kontakterna och strömkabeln mot disken > koppla in adapterns USB kabel i datorn (gärna till en annan USB-port) > starta upp datorn.

 

Ja kolla vad det står enligt vertpres fråga också.

 

Så vitt jag kan se så är alla kablar som de ska vara.

 

Har precis provkört en annan mindre hårdisk på samma sätt o den fungerade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win 7 Home premium kan inte läsa dynamiska diskar, har jag för mig. Professional och Ultimate versionerna kan. Det finns program som kan konvertera en dynamisk disk till en standard disk, men det finns en risk att man kan bli av med data.

Jag har aldrig behövt använda dessa program, än så länge, så jag har ingen erfarenhet hur stor risken är. ;)

 

Varför den har blivit en dynamisk disk, om den nu inte var det från början, har jag inget svar på.

 

Så, vad är dina möjligheter nu?

Du kan använda ett av dessa program, som påstår att det kan återställa disken utan dataförlust, t.ex. EaseUS. Det finns fler om du söker på nätet. "Konvertera dynamisk disk till standard" "Convert dynamic disc to basic"

 

Om du känner någon som har Professional eller Ultimate kan du ansluta disken, rädda data till en annan plats, formatera om disken och lägga tillbaka data på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win 7 Home premium kan inte läsa dynamiska diskar, har jag för mig. Professional och Ultimate versionerna kan. Det finns program som kan konvertera en dynamisk disk till en standard disk, men det finns en risk att man kan bli av med data.

Jag har aldrig behövt använda dessa program, än så länge, så jag har ingen erfarenhet hur stor risken är. ;)

 

Varför den har blivit en dynamisk disk, om den nu inte var det från början, har jag inget svar på.

 

Så, vad är dina möjligheter nu?

Du kan använda ett av dessa program, som påstår att det kan återställa disken utan dataförlust, t.ex. EaseUS. Det finns fler om du söker på nätet. "Konvertera dynamisk disk till standard" "Convert dynamic disc to basic"

 

Om du känner någon som har Professional eller Ultimate kan du ansluta disken, rädda data till en annan plats, formatera om disken och lägga tillbaka data på disken.

 

 

Detta va intressant information, så om man testar disken i en dator med Win 7 pro, så kan den fungera som den är.

 

Får försöka fixa fram en sådan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta va intressant information, så om man testar disken i en dator med Win 7 pro, så kan den fungera som den är.

 

Får försöka fixa fram en sådan dator.

Jag hade med disken till jobbet och kopplade in den till en dator med Win 7 Pro, men den fungerade inte där heller.

 

Det står dynamiskt och ogiltig även där?

 

 

 

Får pröva något av de föreslagna program för att återtälla disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade med disken till jobbet och kopplade in den till en dator med Win 7 Pro, men den fungerade inte där heller.

 

Det står dynamiskt och ogiltig även där?

 

 

 

Får pröva något av de föreslagna program för att återtälla disken.

Som sagt, jag har inte råkat ut för att en disk har blivit dynamisk. Nu tog däremot nyfikenheten över. Jag har visserligen Win 7 Ultimate och har tyvärr ingen möjlighet att testa Professional.

 

Jag gjorde om en disk till dynamisk och det gick fint att öppna den med Ultimate. Alla filer och mappar fungerade fint.

 

Sedan startade jag EaseUs Partition Master. Markerade den dynamiska disken och konverterade den till basic igen. Det gick inte att göra i Windows. Proceduren gick väldigt snabbt och smidigt. Efter att datorn startat om hade jag igen en standard disk och alla filer fanns kvar.

 

Om jag hade tur eller om programmet är så bra, tja....... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://eforum.idg.se...a-installation/

 

 

Tobson trådskaparen löste ett liknande problem genom att använda programmet: Mini Tool Power Data Recovery Free Edition Se länken i inlägg 15!(alternativet download)

 

Han använde tydligen Scannern i programmet.Ja du ser själv.

 

Kanske värt att testa även om förutsättningarna inte är helt desamma.Jag gissar att scannern inte påverkar disken.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du gör det kanske du skulle testa detta: http://www.idg.se/2....-1-introduktion

 

Det är en guide för att boota upp Puppy Linux utan att det påverkar ditt Windows och där används en USB-sticka att spara filerna till.

 

Ser ut att kunna vara en lösning på problemet med Lucid Puppy.

 

Ser ut som jag i alla fall kan läsa 95% av filerna med detta program, och så kan jag kopiera över dem till min fungerande dator.

 

Ett litet problem i sammanhanget är att läsningen av den "söndriga" disken är lite instabil, så kopierar man mappar med mycket filer i så är risken att kopieringen blir avbruten, och man vet inte riktigt hur mycket som är kopierat eller inte. Jag har inte hittat den funktionen där man kan se antalet undermappar och filer som finns i windows.

 

Men tar man sig tiden och kopierar några undermappar i taget så ska det nog bli bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt så kör du en Ubuntu Live DVD (Obs. ingen installation) tror att det kan fungera bättre än Puppy Linux som har en del begränsningar.

 

http://www.ubuntu.com/download/desktop

Instruktion http://www.ubuntu.co...-desktop-latest

 

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt CD/DVD-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

 

Instruktioner för Imgburn i inlägg #13

http://eforum.idg.se...39#entry1557939

 

Eller om din dator klarar av att boota från ett USB-minne så kan du skapa ett sådant istället med något av dessa program.

http://www.linuxlive...com/en/download

http://sourceforge.n...e_mirror=freefr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...