Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att göra en omstarts skiva.


Hazze55

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag undrar om det är någon som vet hur man går till väga för att göra en omstarts skiva till datorn.

Har gjort det en tidigare, men det var ett antal år sedan.

Min son har köpt en ny Laptop nu, och jag frågade just om detta. Försäljaren sa att det är klokt att göra, men ville inte tala om hur jag går till väga. Utan man kan då lämna in datorn där man köper den och så fixar de till detta. Men det skulle alltså kosta en tusenlapp, men då blir ju datorn helt plötsligt mycket dyrare ju.

Problemet är nu att jag inte kommer ihåg var man gick in för att fixa detta, så jag undrar om det är någon vis människa som kan tala om för mig vad som göras skall.

 

Högatktningsfullt

 

Hazze55

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Windows 7 som det handlar om, så klickar du på Start och alla program, klickar där på Underhåll, välj Säkerhetskopiering och återställning.

Och där har du val att göra en systemavbildning av din hårddisk, så när/om något händer, kan du backa tillbaka till när du gjorde denna avbildning.

Du har tre olika val, lägga avbilden på en annan separat hårddisk, på en skiva, eller på en separat hårddisk i ditt nätverk, om du har sådan.

 

Att betala tusen spänn för detta, är kanske lite onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Windows 8 som ligger i men det kanske funkar på samma sätt?

Är det Windows 7 som det handlar om, så klickar du på Start och alla program, klickar där på Underhåll, välj Säkerhetskopiering och återställning.

Och där har du val att göra en systemavbildning av din hårddisk, så när/om något händer, kan du backa tillbaka till när du gjorde denna avbildning.

Du har tre olika val, lägga avbilden på en annan separat hårddisk, på en skiva, eller på en separat hårddisk i ditt nätverk, om du har sådan.

 

Att betala tusen spänn för detta, är kanske lite onödigt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Windows 8 som ligger i men det kanske funkar på samma sätt?

 

 

 

 

Ja det finns kvar möjligheten att skapa en systemavbildning ,åtminstone i min Win 8 Pro.

 

Musen i övre högra hörnet ,Sök Appar.

 

Kontrollpanelen (på skärmen)

 

System och säkerhet

 

Filhistorik

 

Filåterställning för Windows 7 (Längst ner t.v)

 

Kör: Skapa en systemavbildning och skapa en systemreparationsskiva

 

 

Jag misstänker att det också finns en app för skapande av skivor för återställning till leveransskick .Ofta heter programmet något med recovery.

 

Borde finnas i någon manual på papper och/eller skärm hur funktionen skall användas.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du berättar vad det är för laptop blir det lättare att förklara hur du ska göra. Det borde finnas en Recovery del på hårddisken. Den brukar vara på mellan 15-20 GB. Den kan man bränna ner till DVD skivor.

 

På min laptop krävdes det 6 DVD för att få med allting. Istället använde jag ett USB-minne på 32 GB. Tyckte det var smidigare att ha allt på ett ställe. Det är möjligt att det räcker med 16 GB för dig.

 

Om du sedan skulle behöva använda dig av Recovery delen, kommer datorn att återställas till hur den var vid köpet. Allt som har installerats vid senare tillfälle, måste installeras igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden har flyttats och det är därför det har varit oklart vilket Windows som var installerat.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...