Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tid man lägger ned på systemunderhåll av datorn och dess program


Flyfisherman

Hur mycket tid lägger du ned på underhåll av dator, program och liknande  

9 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur många timmar per månad?

    • 1-5
      6
    • 6-10
      1
    • 11-20
      1
    • Fler än 20
      1


Rekommendera Poster

Jag undrar hur mycket tid man egentligen lägger ned på att hålla systemet uppdaterat; drivrutiner, Windows Update, programuppdateringar, virusskanningar, defragmentering av hårddiskar och backup?

 

Ta bara alla omstarter som måste göras efter tyngre uppdateringar, fullständig virusskanning tar också resurser i anspråk som förhindrar att man kan köra tyngre applikationer samtidigt tex. videoredigering och lika med backuper och defragmentering.

 

Javisst kan man schemalägga en del saker att köra på vissa tider, men detta passar inte alltid mig; eftersom jag ofta vill eller måste göra vissa saker på udda tider.

 

Sedan alla dessa uppdateringar av alla olika programsviter jag har och till detta tillkommer att man ibland skall leta reda på nån nyare drivrutin tex. för grafikkortet där problem eller bättre prestanda har åtgärdats.

 

En del program talar om när det finns uppdatering, andra inte och först när man haft något strul och sökt efter lösning så kan man finna att det finns en patch eller annat att hämta.

 

Vissa uppgraderingar blir ju också som en nyinstallation vilket ibland medför att man måste börja med att konfigurera upp dom saker som inte följde med från tidigare version.

 

Slår man ihop all tid man lägger ned på allt detta så blir det en hel del timmar/månad som man dessutom inte kan använda datorn på något produktivt sätt. :thumbsdown:

 

Alternativet att bara tuta och köra på, är inte heller bra.

 

Hur är det för er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag kör Ubuntu och pakethanteraren hanterar uppdateringar inklusive installerade program mycket bättre än Windows så blir det inte mycket tid. Omstart krävs i princip bara vid uppdatering av kärnan, backup körs automatiskt med cron, defragmentering av ext4-diskar är i princip okänt. Virus, vad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag kör mest en mycket ovanlig linuxrelease sedan 2009. Så nedlagd tid är ca noll timmar. Jag har principen: If it ain´t broken don't fix it.

Men visst blir det några timmar om året. 2010 gjorde jag misstaget acceptera uppdatering. Slutade med krasch.

Och ominstallation av releasen från 2009.

Jag har provat några andra linuxreleaser sedan 2010 men de har inte uppfyllt mina krav.

Men körde in Mint 13 för några månader sedan och det gick bra.

Men kör fortfarande mest med en mycket ovanlig linuxrelease sedan 2009.

Just nu XP för min son som spelar tycker jag sänker nätverket med linux.

Jag sänkte det lika mycket av hans protester att dömma med XP......

när jag öppnade hemgruppen i webbläsaren.

Trots jag har Flash inaktiverat.

Med bara 6,5Mbit/s i TP-test går det inte ha Flash aktivt under normal surfning.

Intel Q6600(?) 4 kärnor 2,4 GHz 4GB RAM där 3,5GB hittas av Windows

och ca 3GB är tillgängligt ca 0,5GB använt just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...