Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bandbreddsförlust/slöare datorer att se TV via nätet?


PC Senior

Rekommendera Poster

Redan nu går min dator ner från 8 Mb till 2 när dottern kommer igång med Youtube i en annan dator

 

Vi ska inte beställa ITV och ev. få mer bandbredd, vi har redan beställt max 24 och fått 8. Utan ta ner TV från andra och det kan ta ner bandbredden med 6 Mb tror jag mig ha läst. Stämmer det så det bara blir 2 kvar till datorer?

 

2 olika TV-program via nätet kan inte gå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ditt problem är en router med dålig kapacitet (Throughput). Youtube drar inte så mycket.

PRova att ansluta en dator direkt utan router och kör Bredbandskollen för att se vad du har för nedladdningshastighet utan router. Anslut sedan datorerna via routern och gör samma sak.

 

Jag har en 100Mbit anslutning som via en router med dålig kapacitet blev 1-2 Mbit till datorn. Utan router hade jag 96Mbit. Jag bytte till en router (D-link DIR-655) som hade högre kapacitet och fick då 94Bit via routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ADSL med router i samma men har provat att rycka kablarna till allt annat och då blir det drygt 8 som är vanligt med ADSL här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut på telesidan?

Är det lång kabelväg från där telekabeln kommer in i fastigheten till ditt förstajack sitter?

Har du förlängningskabel mellan första jack och modemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

WebTV är reserverat från 8MBit och uppåt iaf från telia vilket innebär att upp till 8MBit så skall du inte ha någon prestandaförlust även om du kör WebTV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut på telesidan?

Är det lång kabelväg från där telekabeln kommer in i fastigheten till ditt förstajack sitter?

Har du förlängningskabel mellan första jack och modemet?

 

Första jacket har jag inget förtroende för. (ADSL)

 

Jag har 5 i villan varv det första sitter i garaget, det andra i sovrummet närmast garaget, och tredje i hallen, och de andra på andra ställen.

Inget av dessa påverkar min hastighet i huset oavsett kablar och längder(har provat).

Förutom då en lur lyfts då i det som sitter efter första jacket, men har det inte så.

 

Däremot när jag bytte till BBB från kommunens(8Mbit), så storknade modemet vid fullt ner(24Mbit).

Ringde supporten som såg att jag tappade signalen(för mycket brus) till modemet i stor sett hela tiden, så han ställde ner till max 14Mbit och sen funkade det klockrent.

Du har för långt avstånd till skåpet sa han för att få max ner.

Faktiskt fungerat bra under de år(5-6) som jag haft de som leverantör förutom några åskväder som slagit ut stationen några ggr.

 

Hade innan en Router som bara kunde hantera upp till 8Mbit och den var inte bra, kunde stanna upp ibland bara och man fick vänta några sekunder innan den kom igång igen.

 

Inte svaret på frågan men bara en synfunkt från mig om första jacket, och hur några meter till från stationen ska påverka hastigheten ifrån första jacket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av dessa påverkar min hastighet i huset oavsett kablar och längder(har provat).

Trodde jag med.

Att 5 eller 10 meter extra telesnöre inte spelade någon roll med tanke på hur pass långt man ändå sitter från telestationen.

Tills jag testade.

Om jag kopplar in modemet direkt på inkommande kabel hamnar jag på kanske 14,5 (av 24) i nerhastighet enligt BBKollen.

Med modemet "en bit in i huset" blir resultatet kanske 12,8.

Jo, jag har testat detta flera gånger för att utesluta slumpen/andra omständigheter.

 

Har man många skarvar och kanske klenare kabel á telekabelvinda kan det ge ännu sämre resultat.

 

Men om man skulle ha 23,5 av 24 kanske differensen blir mindre märkbar och omvänt om man skulle ha kanske 6 av 24 kanske det spelar större roll(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi en gång i tiden började med ADSL så anslöt vi modemet till andra jacket (första jacket i källaren användes inte alls) och hade ständiga problem med skakig internet-anslutning, men när vi flyttade ner modemet till första jacket så upphörde problemen helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan ju fungera olika hos vissa, helt klart.

 

Tex. äldre hus, kopplingar, ledningar, jack som börjar sjunga på sista versen.

 

Mina jack är parallellkopplade som det inte får vara, man kan höra alla i telefonerna när någon pratar.

Kan ju skilja då jacken är seriekopplade och då går genom telefonens koppling(telefoner efter första, andra, o.s.v. bryts när någon svarar, likaså modemet efter första jacket).

Jag själv kör trådlöst telefoni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag föreslår att du kopplar om det jack där modemet är anslutet på ett korrekt sätt. Parallellkopplade jack med anslutna telefoner påverkar adslsignalen på ett negativt sätt.

Adlssplittern som modemet ansluts till i "första" jacket bygger på att jacket är "seriekopplat" för att fungera korrekt.

/// Jari

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag föreslår att du kopplar om det jack där modemet är anslutet på ett korrekt sätt. Parallellkopplade jack med anslutna telefoner påverkar adslsignalen på ett negativt sätt.

Adlssplittern som modemet ansluts till i "första" jacket bygger på att jacket är "seriekopplat" för att fungera korrekt.

/// Jari

 

 

 

Jari.

 

Jag har inga problem med mina uttag, oavsett om de är serie eller parallellkopplade.

 

Samma hastighet från garaget med seriellt jack kontra det tredje i hallen som är parallellt och används.

Kör även IP telefoni.

 

Svårt att säga vad trådskaparen ska göra med sitt 8Mbit som inte trivs med Youtube samtidigt?

Har ingen lösning på detta utan man får prova andra alternativ om man har möjlighet till detta?

 

Lite info från Kjell som kan vara nyttigt att läsa.

 

 

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemnatverk/inkoppling-av-internet#forbered-for-adsl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...