Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig med världen segaste bärbara.


sture85

Rekommendera Poster

Skojjar inte när jag skriver världens segaste dator.

Asus K533U

Win7 64bit

CPU, AMD Brazos Dual Core C50

2GB minne, står på system att endast 1.60 går att använda och att totala prestandaklassificering är på 2.8

Låter väldigt lågt och jag undrar vad jag kan göra för att fixa detta, allt är som det är på den bärbara som om den kom från affären förutom att ett par program är avinstallerade.

 

Väldigt dålig på datorer så lite hjälp att fixa till min mormors dator skulle vara väldigt tacksamt.

Satt och funderade på om man skulle försöka radera Win7 och installera Vista istället, problemet är väl det att hitta alla olika drivrutiner och sånt.

 

I Aktivitesthanteraren så ligger Minne och Proccesor nästan på max.

Behövs mer info om datorn för att hjälpa till så måste jag veta hur jag får fram infon, japp så kass på datorer är jag :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lyckats hitta någon Asus K533U på nätet, men en Asus K53U. Är det den du har, så har den stöd för upp till 8 GB ramminne. Som tidigare nämnts, mer minne gör en stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är sämst i prestandaklassificeringen?

Får springa över och kolla detta, men vad jag minns så va allt väldigt lågt.

Kan skriva ner allt från prestandaklassificeringen senare idag.

 

Jag har inte lyckats hitta någon Asus K533U på nätet, men en Asus K53U. Är det den du har, så har den stöd för upp till 8 GB ramminne. Som tidigare nämnts, mer minne gör en stor skillnad.

Får kolla, kan ha råkat skrivit i en extra 3 där.

 

Men om den nu skulle få lite mer minne hjälper det processorn då också? För om om man tittar i Aktivitetshanteraren så ser den ut att arbeta riktigt ordentligt utan att man kör några program. Att sitta med enbart iexplorer går väldigt segt.

 

Kan en okunnig person som jag sätta in minne i en bärbar eller är det bäst att lämna in den till någon mer teknisk?

Brukar oftast finnas väldigt bra guider och instruktioner till hur man ska gå tillväga om olika saker, men sätta in minne i en bärbar har jag aldrig gjort. Undrar väl mest om det finns risk att något går sönder med att sätta in minne i en bärbar.

Sen till den stora frågan, hur dyrt är det med minne till en K53U?

Och räcker det med 4GB som NordicOne föreslog, vill endast att webbläsaren ska fungera utan att datorn stannar upp hela tiden (lagg?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilken laptop du har, men att byta minne på en laptop är vanligtvis lätt. Det är bara att skruva bort en lucka på undersidan av laptopen. Ta med datorn till datorbutik och be dem byta. Det tar bara någon minut. Då ser du med en gång om det nya minnet fungerar med datorn.

 

Ett 4 GB minne kostar runt 200kr. Då har du 6 GB, vilket borde göra stor skillnad. Processorns prestanda ökar inte, men det är ett billigt sätt att uppgradera en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sitta med enbart iexplorer går väldigt segt.
Hur blir det om du startar Internet Explorer utan tillägg?

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg

 

Om det då går avsevärt snabbare, tyder det på att du har fått in skadliga eller olämpliga tillägg i Internet Explorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det om du startar Internet Explorer utan tillägg?

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg

 

Om det då går avsevärt snabbare, tyder det på att du har fått in skadliga eller olämpliga tillägg i Internet Explorer.

Får kolla upp det, men jag gissar på att det enda som finns är det som följer med explorer.

Det min mormor som använder datorn och hon surfar endast, t.ex. kollar mail och läser lite på Aftonbladet m.m. Ganska säker på att hon inte har installerat något extra.

 

 

 

Prestandaklassificering:

Processor 2.8

RAM 4.9

Grafik 4.0

Spelgrafik 5.5

Primärhårddisk 5.6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många datortillverkare stoppar in en massa onödiga program och sätter att de ska startas automatiskt. Hur är det i den här datorn?

 

Men processorn är väldigt svag. Är prestandainställningarna ställda på max prestanda och inte bäst utseende?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...