Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna en "återställningsskiva"..när och hur..?


canardlover

Rekommendera Poster

Tjingeling, har just skruvat ihop mitt "passiva" hembygge och installerat Win7 och SpeedFan i den.

//eforum.idg.se/topic/335265-passivt-kyld-dator-synpunkter-tack/page__gopid__1593332

Nu undrar jag om/hur/när det är lämpligt att jag bränner en "återställningsskiva"..?? Räknar med att först ladda hem lite nya drivrutiner till moderkort mm så snart jag hunnit koppla upp den mot nätet. Mitt Win 7 är ett OEM så den skivan har jag.

Ge mig ett tips om hur och när och av vad jag lämpligen bränner en skiva när jag är klar..!!!...TACK...:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att du letar fram en liten hårddisk och gör en klon-disk av system-disken som du kan åter-klona system-disken från om den skulle paja, och även system backupper som filer, så att du håller dej uppdaterad, det är lätt gjort med programmet som länken nedan länkar till.

 

 

 

 

 

 

Easeus-Todo-Backup-Free

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du känner att du har en god grund att utgåifrån:

 

Skriv in: säker i startknappens sökfält och välj: Säkerhetskopiering och återställning.

 

Där kan du t.ex. välja: Systemavbildning

Läs mer i länkarna i programmet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till er bägge, skall läsa på och troligen gör jag så att jag dels sätter in en "vanlig" HDD som arkivdisk i maskinen plus att jag skaffar ett externt HDD-kabinett om den skulle bli stulen. Just nu har jag bara SSD:n i den.......mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur du gör så är alltid en Windows systemreparationsskiva bra att ha som man kan boota från.

Den kan vara bra om det sker något så att man kan åtgärda detta om man har tur.

 

Start > i sökfältet skriv skapa > i listan som kommer upp klicka på Skapa en Systemreparationsskiva.

Men det är ingen ersättning för att alltid ha en uppdaterad backup.

 

Själv använder jag regelbundet Acronis True Image och gör incremental diskbackup, men du har ju fått ett tips på ett annat backupverktyg också.

Då är det naturligtvis viktigt att man också skapar en Bootbar skiva inifrån backupverktyget, ifall disken kraschar och måste bytas eller systemet inte startar, så man har möjlighet att komma åt att göra Restore (återskapa) sin backup genom att boota och starta upp från den skivan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...