Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera till Windows 8 64 bit från Vista 32 bit med fler hårddiskar


Påskmust

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Sony VAIO VGN-AW11Z som kom med Vista 32 bit.

 

Jag är nu sugen på att uppgradera den till Windows 8 64 bit. Det jag läst är att jag måste säkerhetskopiera mina filer (bilder osv) innan jag uppgraderar då allt detta kommer att rensas vid byte från 32 bit till 64 bit. Egentligen inga problem då jag har en extern hårddisk. Men datorn har även 2 hårddiskar, varför jag nu undrar om jag kan vara lite slö och helt enkelt spara alla filer jag har på den andra hårddisken utan att de raderas vid en uppgradering. Eller bör jag lyfta ut dem ur systemet till den externa hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows kommer inte bry sig om filer som ligger på andra diskar än C: Dock kan det ibland uppstå problem med behörigheter då den nya Windowsinstallationen får för sig att filerna hör till en annan Windows. Då kommer du få promptar och meddelanden om att du inte har rätt att se filerna. Det brukar dock finnas en knapp som säger att man vill minsann se filerna och så får man det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows kommer inte bry sig om filer som ligger på andra diskar än C: Dock kan det ibland uppstå problem med behörigheter då den nya Windowsinstallationen får för sig att filerna hör till en annan Windows. Då kommer du få promptar och meddelanden om att du inte har rätt att se filerna. Det brukar dock finnas en knapp som säger att man vill minsann se filerna och så får man det.

 

Det låter ju i så fall riktigt bra. OM det nu skulle bli behörighetsproblem i den nya windowsversionen. Finns det något annat sätt jag kan lyfta ur de filerna, eller är de krypterade på något vis? Borde väl egentligen inte vara någon skillnad från att jag använder en extern disk och byter mellan datorer? Eller är det skillnad på externa och interna när det gäller den biten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du själv inte valt att kryptera filerna så är dom antagligen inte krypterade. Det som händer är att din användare på "nya" datorn saknar ägarskap på filerna och Windows kommer säga det och antagligen ge dig möjlighet att bli ägare. Sen är det klart.

 

De enda kataloger som min dator klagade på när jag uppgraderade var mina dokument och min musik. Allt annat fungerade. Så du kommer nog inte ha bekymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kanske redan vet detta, men jag tänkte bara nämna det i alla fall. Du måste ha en full version av Win 8 64 bit. Med en uppgraderings version kommer det inte gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kanske redan vet detta, men jag tänkte bara nämna det i alla fall. Du måste ha en full version av Win 8 64 bit. Med en uppgraderings version kommer det inte gå.

 

Hej!

Jag har läst det tidigare också, men det här är saxat från Windows 8:s site... jag tolkar det som att det går?

 

Länk

Kan jag uppgradera från en 32-bitarsversion av Windows till en 64-bitarsversion av Windows 8?

 

Ja, men du kan inte göra det med Uppgraderingsassistenten. Om datorn har en 64-bitarsprocessor men för närvarande kör en 32-bitarsversion av Windows kan du installera en 64-bitarsversion av Windows 8 Pro, men du måste köpa det på dvd-skiva och göra en anpassad installation. Om det är tillgängligt i ditt land eller din region kan du köpa Windows 8 Pro från en butik. Du kan också köpa det online från Microsoft Store i Österrike, Belgien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Japan, Nederländerna, Spanien, Schweiz, Storbritannien och USA.

 

Obs! Windows 8 Pro Pack används för att uppgradera från Windows 8 till Windows 8 Pro, och det kan inte användas för installationer mellan olika arkitekturer och innehåller heller inga media. Köp Windows 8 Pro om du vill byta arkitektur.

 

Du kan inte behålla några filer, inställningar eller appar om du uppgraderar från en 32- till en 64-bitarsversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här finns också att läsa på Microsofts hemsida.

Kan jag uppgradera från en 32-bitarsversion av Windows till en 64-bitarsversion av Windows?

 

Nej. Om du för närvarande använder en 32-bitarsversion av Windows kan du bara uppgradera till en annan 32-bitarsversion av Windows. Samma sak gäller 64-bitarsversionen. Om du för närvarande använder en 64-bitarsversion av Windows Vista kan du bara uppgradera till en annan 64-bitarsversion av Windows Vista.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.sweclocke...-windows-8-faq/

 

 

Stycket som börjar med :Jag har windows 7 32 bit

 

Alltså ladda ner opet på annan dator med 64 bitars operativsystem. ,

 

Uppgraderingsskivan för 549 kr i butik påstås innehålla båda operativen

 

Jag tror han med sista meningen menar att skivan man kan beställa vid nedladdningen innehåller både 64 och 32 bitar.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...