Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[löst] Ingen 3D-support från Linux vid körning av W7 i VMplayer


Mikael63

Rekommendera Poster

När jag med VMware Player v5 startar en VMware-maskin med W7 får jag felmeddelande enl. bild.

 

post-52940-0-36230200-1352834219_thumb.png

 

Om jag öppnar samma maskin från Playern v5 i W7 får jag inget felmeddelande.

Om jag öppnar samma maskin från Playern v4 i Linux får jag inget felmeddelande.

 

Detta är testat:

http://www.vmware.com/support/ws5/doc/ws_vidsound_d3d_enabling_vm.html

 

Detta är testat och fungerar. Tack till Flyfisherman :thumbsup:

On a Linux host, verify that the host has a video card that can run accelerated OpenGL 2.0.

 

Procedure

1 Upgrade the video drivers on the host system to the latest versions.

ATI Graphics drivers are available from the AMD Web site. NVIDIA drivers are available from the

NVIDIA Web site.

 

3. If you have a Linux host system, run commands to test the host for compatibility.

a Verify that direct rendering is enabled.

glxinfo | grep direct

 

b Verify that 3-D applications work.

glxgears

 

Fast uppdaterat drivers har jag inte gjort, har Intel.

 

Dxdiag visar

 

post-52940-0-03532600-1352834720_thumb.png

 

Så - hur kommer jag vidare tro?

 

Hittade detta inlägg men var f*n hittar jag xorg.conf i LMDE???

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=191&t=64513#p378382

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en annan variant (samma instruktion på flera olika forum): http://linuxsagas.di...-vmware-player/

 

Citat:

The fix was to install driconf and enable “S3TC texture compression even if software support is not available”.

 

Installing driconf was as easy as:

sudo apt-get install driconf

 

Run driconf from the command line with the command:

driconf

 

Go to the “Image Quality” tab, and click “Yes” for “Enable S3TC texture compression even if software support is not available”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filen xorg.conf finns så skall den ligga i /etc/X11/.

 

Så här ser min ..X11 ut. Visa dolda filer = ja

post-52940-0-58948000-1352844056_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten parentes bara, innan du går vidare.

 

I VMware maskin mappen finns logfiler i den senaste .log kolla efter nånting i stil med

GLManager: Required extension GL_EXT_texture_compression_s3tc is missing

 

Kanske ett flertal extension som saknas och kanske, kanske kan ge en ledtråd om vad som ytterligare behöver installeras.

 

Tydligen är det nåt patenttjafs (?!) med S3TC http://dri.freedesktop.org/wiki/S3TC

och därför kanske inte mitt första tips fungerade med driconf

 

Kan tydligen lösas med att installera libtxc_dxtn http://my-cloud-memo...-enable-3d.html

 

Using the external libtxc-dxtn library for S3TC compression. Mesa will attempt to load it if it exists, and provide full S3TC support.

apt-get install libtxc-dxtn-s2tc0

 

Se också detta i anslutning till ovanstående:

http://askubuntu.com...-intel-graphics

http://communities.v...m/thread/318693

 

:excl: Har själv endast läst i dom länkar jag givit och då vill jag naturligtvis passa på att flagga för att du gör detta på egen risk, om det skulle bli något oväntad resultat.

 

[Edit] Hade önskat att jag haft en disk över och då installerat samma LMDE på min stationära, för då hade jag kunnat testa allting utan risk, speciellt när du har viktiga saker på din maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog ungefär samtidigt hittat en tråd ang. S3TC men tänkte inte på att man kunde köra via apt-get ... letade i Pakethanteraren.. hittade likande paket, dock utan just dxtn

 

Men detta hjälpte inte heller.. :(

 

Får felmeddelande som jag inte riktigt tycker hör dit:

Packar upp libtxc-dxtn-s2tc0:amd64 (från .../libtxc-dxtn-s2tc0_0~git20110809-3_amd64.deb) ...

Ställer in flashplayer-mozilla (3:11.2.202.236-dmo1) ...

update-alternatives: använder /usr/lib/flashplayer-mozilla/libflashplayer.so för att tillhandahålla /usr/lib/mozilla/plugins/flash-mozilla.so (flash-mozilla.so) i automatiskt läge.

update-alternatives: fel: fel vid skapande av symboliska länken "/usr/lib/mozilla/plugins/flash-mozilla.so.dpkg-tmp": Filen eller katalogen finns inte

dpkg: fel vid hantering av flashplayer-mozilla (--configure):

underprocessen installerade post-installation-skript gav felkod 2

Ställer in libtxc-dxtn-s2tc0:amd64 (0~git20110809-3) ...

update-alternatives: använder /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libtxc_dxtn_s2tc.so.0 för att tillhandahålla /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libtxc_dxtn.so (libtxc-dxtn-x86_64-linux-gnu) i automatiskt läge.

Fel uppstod vid hantering:

flashplayer-mozilla

E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

 

Ställer detta till något?

Har faktiskt försökt installera flashplayer för Firefox femtioelva gång

 

Början på senaste loggfilen:

(kanske måste starta VMware som admin?)

 

[log]2012-11-14T00:23:18.397+01:00| vmx| I120: Log for VMware Workstation pid=6685 version=9.0.1 build=build-894247 option=Release

2012-11-14T00:23:18.397+01:00| vmx| I120: The process is 64-bit.

2012-11-14T00:23:18.397+01:00| vmx| I120: Host codepage=UTF-8 encoding=UTF-8

2012-11-14T00:23:18.397+01:00| vmx| I120: Host is Linux 3.2.0-3-amd64 Linux Mint Debian Edition

2012-11-14T00:23:18.295+01:00| vmx| I120: VTHREAD initialize main thread 0 "vmx" pid 6685

2012-11-14T00:23:18.297+01:00| vmx| I120: LOCALE sv_SE.UTF-8 -> NULL

2012-11-14T00:23:18.297+01:00| vmx| I120: Msg_SetLocaleEx: HostLocale=UTF-8 UserLocale=NULL

2012-11-14T00:23:18.318+01:00| vmx| I120: Msg_Reset:

2012-11-14T00:23:18.318+01:00| vmx| I120: [msg.dictionary.load.openFailed] Cannot open file "/usr/lib/vmware/settings": No such file or directory.

2012-11-14T00:23:18.318+01:00| vmx| I120: ----------------------------------------

2012-11-14T00:23:18.318+01:00| vmx| I120: ConfigDB: Failed to load /usr/lib/vmware/settings

2012-11-14T00:23:18.318+01:00| vmx| I120: Msg_Reset:

2012-11-14T00:23:18.318+01:00| vmx| I120: [msg.dictionary.load.openFailed] Cannot open file "/home/mint/.vmware/config": No such file or directory.

2012-11-14T00:23:18.318+01:00| vmx| I120: ----------------------------------------

2012-11-14T00:23:18.318+01:00| vmx| I120: ConfigDB: Failed to load ~/.vmware/config

2012-11-14T00:23:18.358+01:00| vmx| I120: OBJLIB-LIB : Objlib initialized.

2012-11-14T00:23:18.394+01:00| vmx| I120: Msg_Reset:

2012-11-14T00:23:18.394+01:00| vmx| I120: [msg.dictionary.load.openFailed] Cannot open file "/usr/lib/vmware/settings": No such file or directory.

2012-11-14T00:23:18.394+01:00| vmx| I120: ----------------------------------------

2012-11-14T00:23:18.394+01:00| vmx| I120: PREF Optional preferences file not found at /usr/lib/vmware/settings. Using default values.

2012-11-14T00:23:18.394+01:00| vmx| I120: Msg_Reset:

2012-11-14T00:23:18.394+01:00| vmx| I120: [msg.dictionary.load.openFailed] Cannot open file "/home/mint/.vmware/config": No such file or directory.

2012-11-14T00:23:18.394+01:00| vmx| I120: ----------------------------------------

2012-11-14T00:23:18.394+01:00| vmx| I120: PREF Optional preferences file not found at /home/mint/.vmware/config. Using default values.[/log]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Börja med flash inlägg #13 http://crunchbang.or...ic.php?id=20565

 

Sen är loggfilen skum med flera varianter av

Cannot open file "/usr/lib/vmware/settings": No such file or directory.

Cannot open file "/home/mint/.vmware/config": No such file or directory.

 

Har något gått snett i installationen av VMware?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen ang. FlashPlayer - det var ju nästa problem på listan :thumbsup: :thumbsup:

( http://support.mozilla.org/en-US/kb/install-flash-plugin-view-videos-animations-games )

 

Nej, Installationen av Playern och nu Workstations har fungerat fint.

Jag har nu manuellt skapat mapparna åtminstone. Men samma fel, förmodligen är det väl några defaultfiler som ska finnas där?

Eller om åtkomst saknas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall ta och kolla på min VMware Windows 8 maskin, visserligen Windows 7 host, men ändå och samtidigt ta en koll på min loggfil...

 

Btw, kul att nånting fungerar av det vi håller på med och tack för poängen.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. har startat upp min stationära och även där har jag samma (likartade)

ex.

Cannot open file "C:\ProgramData\VMware\VMware Workstation\config.ini": Unknown error 2 (0x2).

Failed to load C:\ProgramData\VMware\VMware Workstation\settings.ini

Etc.

 

Nja det där verkar vara lika som dig och det påverkar i vart fall inte min maskin - vad jag sett.

Och det gäller samma på alla mina maskiner...

Så det tror jag vi släpper...:unsure:

 

Var står vi nu?

Gör en sökning i loggfilen efter missing annars har du dom Required extension som den kräver.

 

Då får vi kolla vidare...kanske det dyker upp nåt bra tips i tråden också...:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nog släppa detta nu..

 

I VMware Workstation 9 och Player 5 uppstår felmeddelande om 3D

 

I Player 5 får jag felmeddelande om jag väljer Cycle multiple monitors.

I Workstation 9 är knappen för detta rödkryssad.

 

 

I VMware Player 4.0.5 dyker detta meddelande upp ang 3D:

 

post-52940-0-21270500-1352973241_thumb.png

 

I VMware Player 4 får jag inget felmeddelande ang. fler skärmar men det fungerar inte.

 

Kombinationen av hårdvara - operativ - VMware är tydligen inte den bästa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filen xorg.conf finns så skall den ligga i /etc/X11/.

Hur funkar det med denna xorg.conf - läses den in vid uppstart och dess "värden" läggs in i en annan fil så att man skulle kunna ta bort xorg.conf?

 

Eller måste xorg.conf ligga där för att läsas in varje uppstart och om den inte finns där så laddas några standardinställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mera bryderier...

När jag med samma Player i Linuxvärden startar en XP-maskin så fungerar även detta med "Cycle multipla monitor" ?!

 

Varför inte i W7 då tro?

Har det att göra med att den maskinen är konverterad från min fusiska, och ints skapad från början med VMware?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt, i så fall måste du öppna Enhetshanteraren i Win 7 och kontrollera om där är något skumt tex. en enhet installerad som fanns på din tidigare Windows 7 dator, men som inte finns på din nuvarande Host.

 

Har själv haft stök med liknande då det var Blåtand på min Win XP laptop som jag konverterade, men min Host stationära har inte den enheten.

Dessutom fick jag i maskin inställningarna för den konverterade maskinen manuellt lägga till NAT, Ljud och nåt mer, som normalt annars läggs till automatiskt när man skapar en ny maskin från Playern.

 

Samtidigt kontrollera i enhetshanteraren särskilt Bildskärmskort => VMware SVGA 3D drivrutin

Fast din dXdiag visar ju att så är fallet och även att samtliga accelererationer fungerar.

 

Vad är skillnaden nu mot tidigare då inte detta var aktiverat i dxiag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den läses in vid uppstart. Om den inte finns laddas standardinställningar för den funna hårdvaran (mus, tangentbord, grafikkort och skärm). Filen xorg. conf behövs i modärna distributioner endast om du vill ändra på standardinställningarna. Vissa inställningar kan finnas i katalogen /etc/X11/xorg.conf.d. Även placeringen i filsystemet kan variera. Se manualen för xorg.conf med kommandot: man xorg.conf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den läses in vid uppstart. Om den inte finns laddas standardinställningar för den funna hårdvaran (mus, tangentbord, grafikkort och skärm). Filen xorg. conf behövs i modärna distributioner endast om du vill ändra på standardinställningarna. Vissa inställningar kan finnas i katalogen /etc/X11/xorg.conf.d. Även placeringen i filsystemet kan variera. Se manualen för xorg.conf med kommandot: man xorg.conf.

Tack. ska kolla upp detta senare. Har lagt in detta med legacy3d men fick ett fel vid omstart. felet berodde på något helt annat. Skulle vilja veta om det är just den raden som eventuellt fixat detta med 3D eller om det inte spelade någon roll.

 

Eller jag kan ju omformulera frågan:

Om jag lägger till xorg.cof och i den lägger till en rad och sedan startar om och får önskat resultat och därefter raderar hela xorg.conf. Kommer då det önskade resultatet att utebli eller kvarstår det tills dess att jag lägger tillbaks xorg.conf och i den raderar raden och startar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt, i så fall måste du öppna Enhetshanteraren i Win 7 och kontrollera om där är något skumt tex. en enhet installerad som fanns på din tidigare Windows 7 dator, men som inte finns på din nuvarande Host.

 

Har själv haft stök med liknande då det var Blåtand på min Win XP laptop som jag konverterade, men min Host stationära har inte den enheten.

Dessutom fick jag i maskin inställningarna för den konverterade maskinen manuellt lägga till NAT, Ljud och nåt mer, som normalt annars läggs till automatiskt när man skapar en ny maskin från Playern.

 

Samtidigt kontrollera i enhetshanteraren särskilt Bildskärmskort => VMware SVGA 3D drivrutin

Fast din dXdiag visar ju att så är fallet och även att samtliga accelererationer fungerar.

 

Vad är skillnaden nu mot tidigare då inte detta var aktiverat i dxiag?

 

Jag tror mig ha hittat en förklaring. En annan person hade "samma" fel beroende på att den virtuella maskinen tidigare varit värd - och hade VMware Tools, fast för värddator, installerad. Så även i mitt fall.

 

Ska städa enligt http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=1308

 

Men just nu verkar det som om vmwares server ligger nere igen, liknande problemen vi avhandlade via PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer fakta i målet:

 

Har nu skapat en ny W7-maskin från grunden med Playern (v5).

För denna maskin fungerar Cycle multiple monitors men fortfarande ingen 3D.

 

Min gissning är att Player 5 & Workstation 9 väljer att inte ha stöd för 3D med Intelgrafiken.

Player 4 och Workstation 8 medger 3D men varnar för att allt kanske inte kommer att fungera.

 

Alltså - en maskin skapad med VMware Converter fungerar kanske inte lika bra som en maskin skapad med VMware Player/Workstation.

3D grafik kan inte utlovas alla gånger, även om allt fungerar i värden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering då till detta. Grafikdrivrutinerna.

Finns ju nåt som heter Mesa och såg att det stod nåt om detta i nån konfig fil på min gamla laptop med Intel grafik.

Desssutom i nån av alla länkarna vi kollat på ang. xorg.conf

 

Huruvida det kan vara nåt kan jag däremot inte svara på.

http://www.mesa3d.org/

 

Sedan finns här Intel grafikdrivers för Linux att ladda hem.

Kolla särskilt in punkt 2. Mesa 3D GL driver

http://intellinuxgraphics.org/download.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo.. tycker det är aningen oklart hur man lägger in dessa drivers i mitt system och dessutom så verkar ju 3D fungera i värden redan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, 3D som sagt ger ju ok när du testat dom där tidigare kommandona, men ändå är det något iallafall som inte står rätt till, antingen att hårdvaran inte stöder (grafikkortet tex.) eller något saknas för drivning av detta.

 

Ja länken ovan var ju lite galen, det var ju för att själv ladda hem källkoderna och bygga sin egen driver, men här är väl rätt sida (fanns länkat på förra en bit ned).

 

The latest (stable) release (recommend to ordinary users/OSVs)

Intel 12.07 graphics package och där finns detta: 3D driver: mesa 8.0.4 release

 

Eller om det behövs flera (alla?) utav dessa för att det skall fungera, det där måste någon annan svara på, för jag kan då inte hitta nån vettig dokumentation i första länken.

 

Ja som vanligt sker det på egen risk...B)

 

[Edit] Eller detta kanske:

Install latest Intel GPU drivers in Ubuntu 12.04 Precise Pangolin/Linux Mint 13

This only supports Intel i810 chipset and up. Others such as GMA 500 … are not supported. And also remember that, these are ‘hot’ updates and might contain bugs, so please use it at your own risk.

M.a.o. så verkar det inte fungera på min Dell Latitude D505 som har Intel® 855GME integrated UMA graphics chipset, men kanske det är annat på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...