Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[löst?] Ändra storlek på en swap-fil


Mikael63

Rekommendera Poster

Skulle behöva ändra storleken på swap-filen men vet inte hur.

Vet inte heller om jag skapar en ny - om det blir knas då?

 

Hittat detta:

http://www.cyberciti.biz/faq/linux-add-a-swap-file-howto/

När jag skapade min nuvarande fil gjorde jag motsvarande steg #2 och endast första och tredje kommandot i #3

 

Skriva till fstab verkar inte behövas.

Denna kommentarsrad ligger där:

# a swapfile is not a swap partition, so no using swapon|off from here on, use dphys-swapfile swap[on|off] for that

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Så här gjorde jag tidigare, skapade en växlingspartition istället för swapfile inlägg #5

Det är efter fagerjas tips och fler tips av honom i den tråden också när jag skapade en /home på en annan partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, en partition har fördelar alltså.

Frågan är då var jag ska skapa detta utrymme?

 

Och - hur, och när tar jag bort nuvarande växlingsfil?

post-52940-0-40840600-1352832426_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelarna med swappartition jämfört med swapfil är inte så stor att det enbart för den skull lönar sig ompartitionera hårddisken. En swapfil kan tas bort med kommandot rm som root.. Eventuellt måste du köra chmod 660 swapfil först. Det går bra att ha flera swap- partitioner och filer (max. 32 st). Normalt används swap endast för hibernering (RAM-data till disk vid viloläge).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelarna med swappartition jämfört med swapfil är inte så stor att det enbart för den skull lönar sig ompartitionera hårddisken. En swapfil kan tas bort med kommandot rm som root.. Eventuellt måste du köra chmod 660 swapfil först. Det går bra att ha flera swap- partitioner och filer (max. 32 st). Normalt används swap endast för hibernering (RAM-data till disk vid viloläge).

Jag är ytterst tacksam för hjälp :thumbsup:

Men nu snackar vi arbetsdator som används just i detta nuet vid drifttagning hos kund och jag vill INTE messa till något förrän ny hårdvara med installerad mjukvara finns.

 

Jag har via VMware's mjukvara (Player v5) fått rådet att utöka swap från 2 GB till minst 3.3 GB.

Har 8 GB fysiskt minne tillgodo. Kör LMDE. Kör VMware Player Workstations v9.

 

Om det gällde min privata LMDE skulle jag kunna "köra utan gummi", men inte nu..

 

HUR fixar jag detta? Ska jag skapa en ny/till swap och sen ta bort den gamla?

Hur? RM men mera då?

 

(sent, trött, frusterad, vill fixa detta, 50% privat, 50% jobbet... finns F-skattebevis så PM'a - inga problem alls med ersättning, gäller alla som bidrar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle behöva ändra storleken på swap-filen men vet inte hur.

Vet inte heller om jag skapar en ny - om det blir knas då?

 

Hittat detta:

http://www.cyberciti.biz/faq/linux-add-a-swap-file-howto/

När jag skapade min nuvarande fil gjorde jag motsvarande steg #2 och endast första och tredje kommandot i #3

 

Skriva till fstab verkar inte behövas.

Denna kommentarsrad ligger där:

# a swapfile is not a swap partition, so no using swapon|off from here on, use dphys-swapfile swap[on|off] for that

 

Vill du minska storleken på din swapfile.

Gör en ny mindre swapfile. Med annat namn än den första. Ändra i fstab så det blir den nya mindre som monteras automatiskt när datorn startas om.

Inte den gamla större swapfilen. Som du kan ta bort efter omstart.

Vill du utöka swapen är det bara göra en swapfile till. Och aktivera den manuellt och köra vidare.

Och till sist lägga in den i fstab.

 

Hur mycket RAM finns det?

Hur stor är din swapfile?

Hur mycket av swapfilen utnyttjas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är löst..

Gjorde exakt efter min egen länk (fast med 2 GB) och ignorerade kommentaren som fanns i fstab sedan tidigare.

 

Har nu 4 GB om man kör free -m

 

Procedure To Add a Swap File Under Linux

 

You need to use the dd command to create swap file. The mkswap command is used to set up a Linux swap area on a device or in a file.

 

Step #1: Login as the Root User

 

Open a terminal window (select Applications > Accessories > Terminal) or login to remote server using the ssh client. Switch to the root user by typing su - and entering the root password, when prompted

 

Step #2: Create Storage File

 

Type the following command to create 512MB swap file (1024 * 512MB = 524288 block size):

# dd if=/dev/zero of=/swapfile1 bs=1024 count=524288

 

Where,

 

if=/dev/zero : Read from /dev/zero file. /dev/zero is a special file in that provides as many null characters to build storage file called /swapfile1.

of=/swapfile1 : Read from /dev/zero write stoage file to /swapfile1.

bs=1024 : Read and write 1024 BYTES bytes at a time.

count=524288 : Copy only 523288 BLOCKS input blocks.

Step #3: Set Up a Linux Swap Area

 

Type the following command to set up a Linux swap area in a file:

# mkswap /swapfile1

 

Setup correct file permission for security reasons, enter:

# chown root:root /swapfile1

# chmod 0600 /swapfile1

 

A world-readable swap file is a huge local vulnerability. The above command make sure only root user can read/write to the file. Finally, activate /swapfile1 swap space immediately, enter:

# swapon /swapfile1

 

To activate /swapfile1 after Linux system reboot, add entry to /etc/fstab file. Open this file using a text editor such as vi:

# vi /etc/fstab

 

Append the following line:

/swapfile1 swap swap defaults 0 0

 

Save and close the file. Next time Linux comes up after reboot, it enables the new swap file for you automatically.

 

How do I Verify Swap is Activated or Not?

 

Simply use the free command:

$ free -m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot rm används för att ta bort filer. Syntaxen är rm [optioner) filnamn. Mera information med kommadona: man rm eller info rm. I endel distributioner är rm alias för rm -i. Optionen -i gör att varje borttagning måste godkännas. Alias styrs av filen .bashrc i användarens hemkatalog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...