Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Transparenta bilder


Strigge

Rekommendera Poster

Jag har gjort transparenta GIF-bilder i Photoshop 6. Bilderna föreställer bollar i olika färger med svart bakgrund som jag från början gjort i 3D studio max 3. Jag använder markeringsverktyget i Photoshop och klickar utanför bollen och väljer sedan invert så att bollen blir markerad. Sen klipper jag ut bollen och klistrar in i en ny bild med transparent bakgrund. Sen går jag till "Save for web..." och där väljer jag gif med transparency ikryssat och sparar. Runt bollarna blir det en vit ring som jag inte vill ha där. Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Du bör rendera bilderna i MAX med alfakanal och använda denna för att "klippa ut" bollarna ifrån bakgrunden istället för markeringsverktyget.

 

2) När du klipper ut något ifrån en bakgrund så kommer oftast rester av bakgrunden med såklart (då dina bollar förmodligen är renderade med någon form av AA), därför ska du se till att originalbakgrunden har samma färgton som den bakgrund som du tänker använda de transparenta bilderna på har. Annars kommer det se konstigt ut.

 

3) I ditt fall låter det som dina bollar har någon form av vit högdager som framträder när du klippt ut dem och lagt dem mot något? Om du kunde visa hur de transparenta bilderna ser ut mot en given bakgrund så skulle det bli lättare för oss att avgöra vilken del i processen du har missat ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha sovit på saken är problemet intressant ;)

 

Normalt om du klipper ut något från en svart bakgrund, så kommer det du klippt ut att få en svart rand förstås. Eftersom det motsatta har hänt hos dig låter det som om felet ligger någonstans på vägen mellan 'klipp ut' och 'spara som gif'... ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du gör fel.

 

Nu gjorde jag en boll själv för att testa. Startar med en svart bakgrund, ritar en boll. Duplicerar lagret, raderar bakgrundslagret.

 

Markerar det svarta runt bollen, trycker delete - det blir transparent.

 

Väljer spara, format compuserve GIF, bockar för 'transparency' och kör på. Resultatet är här ett par timmar ;)

 

http://lexx.flowersfx.com

 

-redigera: compuserver? -

[inlägget ändrat 2001-09-09 16:11:19 av Oskar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning ligger pixlar kvar runt bollen som då givetvis inte blir transparenta. Anledningen vet bara du men förmodligen har du inte haft en exakt ren färg runtom och sen haft för låg 'tolerans' på Trollspöt?! Eller pnv åstadkommit ludd på markeringen. Förmodligen det förstnämnda!

 

 

Nanebôbben!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst alla svar här, men om du har en helt transparent lager förutsätter Photoshop att det är en ljus bakgrund och då blir de halvtransparenta pixlarna (kantutjämningen) ljusare, skulle du däremot göra en mörk bakgrund, indexera bilden och sedan markera vilken färg (dvs bakgrunden) som ska bort så blir de haltransparenta pixlarna mörka istället för ljusa.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det löst sig. Jag använde bara spara som gif då fungerade det. Men det är konstigt att det inte fungerar genom save for web.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...