Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8 Extrem prestanda virtuellt med VMware Player


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Ja vad skall man säga?

 

Windows experience index (virtuella guest maskinen) och dessa värden blir naturligtvis lite bättre om jag kört Windows 8 på värddatorn istället.

post-73434-0-72907200-1352795485_thumb.png

 

Körs med VMware Player

 

Värddartorn (Host) Windows 7 x64 Ultimate

Moderkort: ASUS P8Z68 Deluxe med Intel® Virtualization Technology (Intel® VT (Enabled i BIOS).

CPU: Intel Core i7 2600K moderat överklockad till 4,2GHz

Primärminne: 8GB Corsair 2 x4GB Cl9 1600MHz med XMP aktiverad i BIOS

Grafikkort: Asus Radeon HD7870-DC2TG-2GD5-V2 2GB

PSU:Corsair HX750 80+ Silver certified

Monitor: BenQ 24" 1920x1080 + BenQ 22" 1920x1080

Virtuella maskinen (Guest) Windows 8 x64 Pro

4 cores 4GB memory

post-73434-0-58400700-1352623872_thumb.png

 

 

Jag har kört hyfsat avancerade CAD/CAM, Adobes CS5 olika programsviter i virtuella Windows 8 och jag är helt enkelt imponerad av hur bra VMware Playern sköter detta.

Den är dessutom gratis!

Just att den är gratis förvånar mig storligen - dock Ej kommersiellt bruk, men ändå?

Ps. Oracles motsvarighet VirtaualBox kan jag inte ens se i närheten, men upp till bevis.:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle göra en jämförelse mellan Windows 7 och Windows 8

 

Så kan jag utan tvekan säga att Windows 8 är rejält snabbare på allting inkl. att bearbeta mina applikationer.

 

Windows 8 är något så otroligt mycket snabbare enligt mina mätningar och konfigurationer; så det är direkt löjligt.

javisst hänger det på hårdvara, men om man nu har en duktig sådan; Är då Windows 8 sämre eller bättre?

 

Svaret (ja som jag ser det) är skaffa Windows 8 nu medan tid är.

Samtidigt så skall man vara medveten om att vissa program inte kommer att fungera eller t.o.m. fungera sämre i Windows 8 - det där kan man inte säga på förhand.

 

Eljest kräver Windows 8 mindre systemresurser, trots att det är samma systemkrav.

Det blir helt enkelt mer över för annat.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så kan de vara. I mitt fall har jag ännu så länge valt att köra Windows 8 Pro virtuellt eftersom jag inte orkat ta tag i arbetet med att ominstallera alla program till Windows 8 med alla dess individuella konfigurationer.

Men det blir väl framöver att jag installerar Windows 8 Pro x64 istället på värddatorn och kommer då att köra Windows 7 virtuellt.

 

Kommer då först att konvertera min befintliga Windows 7 med VMware Converter för att skapa en VMware maskin som jag då direkt kan starta i VMware Player under host Windows 8, minus en del program som jag först avinstallerar och endast kör på Windows 8 (licensregler och för att ta upp mindre plats).

 

Men dom olika virtualiserings verktygen är olika bra (och dåliga) på olika saker och till vad man vill göra.

Jag tänker nog mest på vad som är mest intressantast för mig och inte på vad som kan vara bättre i stora företagsmiljöer eller utrullning av testmaskiner.

Och det är endast gratisvarianterna jag också tänker på här.

 

Här kan man läsa lite mer:

Virtualisation suites compared

Shortcomings of Windows 8 client Hyper-v

 

Jag kommer nog att fortsätta med VMware Player pga. dess relativa enkelhet att sätta upp en virtuell maskin, dra och släppa filer mellan host och guest, shared folders, ljud, grafik och allting fungerar och inte minst prestandan. Det kräver naturligtvis att VMware Tools installeras i guest O/S. Den går även att installera på Linux som host.

 

Och inte minst att jag redan har ett antal olika virtuella maskiner skapade med VMware Player:

Windows 8 Pro (tillsvidare), Windows 8 RP, Linux Ubuntu, Linux Mint, Windows 98, MS-DOS 6.22 samt min gamla laptops Windows XP konverterat och kan nu köra denna virtuellt på min stationära dator (alla dess program fungerar bra) då jag numera installerat Linux mint på laptopen.

Dessa VMware maskiner har jag på en annan hårddisk i datorn.

 

[Edit] Som vanligt är det mycket ens egna preferenser och vad man gillar som avgör.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...