Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Speldator till 12åring


emma81

Rekommendera Poster

Hej,

nu är det dags att låta sonen få en speldator,han har länge setat och gnällt på sin ärvda dator som har sisådär 7 år på nacken :)

Han har lite koll, tycker han,och jag har ingen koll på denna djungel så jag skulle uppskatta lite hjälp. Hans kompisar har olika former av Acer Predator, tydligen inne bland dem, så vi har kikat lite på denna http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ACER-Predator-G3620,90952,389031,510649.html men jag är lite rädd att han vill ha en sån för att hans kompisar har det och att det egentligen går att få en bättre dator för pengarna.

Hittills så spelar han mest Minecraft men han är rätt så begränsad i vad hans dator klarar så han kommer att spela andra spel när han får en ny.

Tips någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ta en titt på den här datorn. Grafikkortet är betydligt bättre och mer lämpat för spel.

Det går att byta ut delarna om man vill. Jag skulle t.ex. välja Cooler Master Centurion 5, som chassi. Sedan byta ut processorn till Intel® Core i3-3220. Byta processor anser jag vara det viktigaste.

 

I paketet ingår en SSD hårddisk. En sådan är snabbare än en vanlig hårddisk, men utrymmet är litet. Risk för att den blir full snabbt. Byt ut den till en Seagate Barracuda® 1TB SATA 6Gb/s eller komplettera med t.ex. en Western Digital® Desktop Blue 500GB.

 

Det ingår 3 års garanti och Komplett har bra kundservice. Ta kontakt med dem om det är något du undrar över. Slutpriset beror ju på vilken konfigurering du väljer, men vad du definitivt ska göra, är att byta ut processorn och du får en bättre och billigare dator än den på Mediamarkt.

 

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10700

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

nu är det dags att låta sonen få en speldator,han har länge setat och gnällt på sin ärvda dator som har sisådär 7 år på nacken :)

Han har lite koll, tycker han,och jag har ingen koll på denna djungel så jag skulle uppskatta lite hjälp. Hans kompisar har olika former av Acer Predator, tydligen inne bland dem, så vi har kikat lite på denna http://www.mediamark...031,510649.html men jag är lite rädd att han vill ha en sån för att hans kompisar har det och att det egentligen går att få en bättre dator för pengarna.

Hittills så spelar han mest Minecraft men han är rätt så begränsad i vad hans dator klarar så han kommer att spela andra spel när han får en ny.

Tips någon?

Det sista tipset ser bra ut tänk på att uppdatera bildskärmen bara med en LED/LCD 24"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning måste det betraktas som ett skämt att rekommendera en dator som Kompletts 2012

 

med en hårddisk på bara 128GB. Den är inte snabb när den är full. Vanliga datorer har idag 500 - 1000GB = 1TB hårddiskar

med Microsoft Windows 8. Det är väl ingen som frivilligt använder ett nytt operativsystem från MS före SP2 kommit ut?

 

Utom Windowskonsulterna. Men de får ju betalt för det.

 

http://www.inet.se/produkt/1517091/taurus-frequent-gtx-550ti-i3-2100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning måste det betraktas som ett skämt att rekommendera en dator som Kompletts 2012

 

med en hårddisk på bara 128GB. Den är inte snabb när den är full. Vanliga datorer har idag 500 - 1000GB = 1TB hårddiskar

med Microsoft Windows 8. Det är väl ingen som frivilligt använder ett nytt operativsystem från MS före SP2 kommit ut?

Hur vore det att läsa hela vertpres inlägg? Där står det ju faktiskt att man antingen får byta ur SSDn mot en större mekanisk hårddisk eller komplettera med en hårddisk.

 

Det har gått alldeles utmärkt att använda Windows 7 sedan det kom ut. Observera att den dator som du föreslår inte heller har något SP2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning måste det betraktas som ett skämt att rekommendera en dator som Kompletts 2012

 

med en hårddisk på bara 128GB. Den är inte snabb när den är full. Vanliga datorer har idag 500 - 1000GB = 1TB hårddiskar

med Microsoft Windows 8. Det är väl ingen som frivilligt använder ett nytt operativsystem från MS före SP2 kommit ut?

 

Utom Windowskonsulterna. Men de får ju betalt för det.

 

http://www.inet.se/produkt/1517091/taurus-frequent-gtx-550ti-i3-2100

Din uppfattning kan du behålla för dig själv, eftersom du inte har läst mitt inlägg. Jag föreslog att han skulle byta ut SSD:n mot en vanlig hårddisk.

 

Varför skulle man inte använda sig av Win 8 utan SP2?? Vad grundar du det på? Dessutom kan man byta ut Win 8 mot Win 7 om man vill.

 

Datorn du har länkat till har sämre processor, grafikkort och nätaggregat och kostar mer. Bra jobbat :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att uppgradera Komplett datorn till Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3 isf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man inte använda sig av Win 8 utan SP2?? Vad grundar du det på?

erfarenhet t.ex.

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.151916

och hur det funkar på jobbet.

Min dator med XP byttes till en ny med W7 i oktober, dvs för en månad sedan.

Man undviker i det längsta uppgradera till nytt Windows.

Vista valdes helt bort.

Och varför ska man som privatperson ställa upp frivilligt som försökskanin?

När inte större företag gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator med XP byttes till en ny med W7 i oktober

 

Windows 7 har inte fått SP2 ännu...

 

 

Och varför ska man som privatperson ställa upp frivilligt som försökskanin?

 

Bra fråga och tyvärr gäller den alla andra OS...

 

När inte större företag gör det?

 

Det är ju "lite" skillnad på vad företag kräver jämte privatpersoner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 har inte fått SP2 ännu...

Och det kommer troligen heller aldrig att ske, fast MS har väl inte officiellt bekräftat detta.

http://www.tomshardw...ches,18685.html

 

Windows 7 med SP1 har jag varit mycket nöjd med, stabilt och utan mankemang.

Viktiga buggfixar och andra förbättringar har ju regelbundet kommit via Windows Update, så det är viktigt att denna körs emellanåt och installera dessa uppdateringar som dyker upp.

 

Lika viktigt är 3:e parts drivrutiner för installerad hårdvara tex. grafikkort, skrivare och annat, för en felaktig eller gammal sådan kan orsaka dom mest konstiga fenomen eller t.om. blåskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och ideer! Det blev komplett datorn med några av de uppgraderingar ni föreslagit och några andra som jag fått tips om på andra ställen. Slutsumman med frakt blev ca 7800kr vilket var precis inom budget..

Mvh Emma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket talar för att Windows 8 kommer att fungera från start relativt problemfritt.Problemen med Vistas introduktion kommer knappast upprepas.MS har lärt sig, se bara på Win 7.

Däremot kan gränssnitten i WIN8 kännas ovana och klumpiga.

 

Personligen skulle jag i paketet från komplett byta ut operativet Win 8 (ej pro )OEM mot Win 7 home premium 64 bitarOEM (+422 kr ) och sedan snarast köpa upgraderingen på nätet för 139kr till Win 8pro .Priset borde gälla i det här fallet ,annars 279 kr.Före utgången Januari.

 

Man kan då i framtiden fritt välja och har dessutom riktiga installationskivor för båda operativen.Win 8 levereras nämligen som en recoverypartition.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erfarenhet t.ex.

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.151916

och hur det funkar på jobbet.

Jag har tappat räkningen på hur många gånger du har använt den länken. Är det inte dags att komma med andra argument. ;)

 

Min dator med XP byttes till en ny med W7 i oktober, dvs för en månad sedan.

Utan SP2! Att du bara vågar. :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och ideer! Det blev komplett datorn med några av de uppgraderingar ni föreslagit och några andra som jag fått tips om på andra ställen. Slutsumman med frakt blev ca 7800kr vilket var precis inom budget..

Mvh Emma

 

Har du möjlighet att ge oss länk till komplett datorn du köpte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...