Just nu i M3-nätverket
Jump to content

. lib .xaml

Mikael63

Recommended Posts

Har en applikation som hanterar vektorgrafik. Man kan från ett bibliotek sätta in symboler som på hårddisken finns sparade som .lib

Dessa .lib verkar bara vara en zip-fil (PKzip) som innehåller två filer; en miniatyr i form av en .png och en fil som har tillägget .xaml

Jag vill kunna editera dessa symboler så att jag kan sätta in de editerade som vektorgrafik.

Eller egentligen inte editera utan snarare rotera 90, 180 och 270 grader.

Vad behöver jag för detta?

Finns det program som hanterar dessa .lib komplett eller behöver jag något som bara hanterar .xaml ?

miniatyren i .png går ju fint att rotera och spara om och packa dem till en .lib torde också fungera.

ix.zip

Vad jag vet så är xaml en filändelse som används i Microsoft programmeringsmiljö Silverlight/WPF. Och sådanna kan man andra med antagligen notepad, Visual Studio eller Expression. Jag brukar föredra Visual Studio. Om du söker på Visual Studio Express så kommer du få flera gratisversion. Välj antagligen Visual Studio Express C# eller Visual Studio Express Windows Phone.

Långt ned i xaml-filen så finns följande rad. Den sköter vinkeln på grafiken. Dock vet jag inte hur det kommer påverka då jag inte har programmet som tolkar just den där xaml-filen.

<RotateTransform Angle="45.157" CenterX="0.00244904" CenterY="-0.00224876" />

Aaah! Vi kommer närmare lösningen nu tror jag. RotateTransform är nog relaterad till en viss del av bilden och inte hela bilden i sig. För att rotera hela bilden så måste man lägga till ett antal taggar på rätt plats i dokumentet.

Utan det program som faktiskt skapar dessa filer så blir det "lite knepigt". Antagligen enklare att helt enkelt vrida skärmen :-D

Men det kanske går om man högst upp, efter den första <Canvas> taggen lägger till något i stil med

<Canvas.RelativeTransform>
               <TransformGroup>
                 <TransformGroup.Children>
                   <TransformCollection>
                     <RotateTransform Angle="90" CenterX="0.0" CenterY="0.0" />
                   </TransformCollection>
                 </TransformGroup.Children>
               </TransformGroup>
             </Canvas.RelativeTransform>

Det kan bli hur bra som helst. Det kan bli tokskrutt. Det vi lägger till är en instruktion att rotera hela kanvasen som bilden är byggd i. CenterX och CenterY relaterar nog till centerpunkten rotationen skall ske kring och 0.0 och 0.0 betyder högst upp till vänster. Antagligen fel då du vill rotera kring mitten av bilden. Eventuellt är 66 och 99 rimligare. Angle är vinkelt helt enkelt.

Men som sagt, utan ett program som korrekt redigerar dessa filer så är detta en otrolig chansning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...