Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud från dator till tv via HDMI.


Deroghat

Rekommendera Poster

Hallå! Jag köpte nyligen en ny tv: Philips 42PFL4007T/12 och denna vill jag kunna se på film/spela musik på från min dator. Jag har kopplat en HDMI kabel från mitt grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB. Jag får bild utan problem men får inget ljud. Har tittat runt bland olika inställningar på både datorn och tvn men hittar inget som gör någon skillnad. Har även uppdaterat drivrutinerna till både grafikkortet och ljudkortet.

 

Tack på förhand!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på högtalarikonen nere vid klockan och väljer uppspelningsenhter eller liknande. Får du då upp en lista på olika enheter?

 

Och om du högerklickar på de olika enheterna och väljer Testa plingar det då i högtalarna på tvn när du träffar en viss enhet? Om så är fallet högerklicka på den enheten och väl att sätta den som standardenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på högtalarikonen nere vid klockan och väljer uppspelningsenhter eller liknande. Får du då upp en lista på olika enheter?

 

Och om du högerklickar på de olika enheterna och väljer Testa plingar det då i högtalarna på tvn när du träffar en viss enhet? Om så är fallet högerklicka på den enheten och väl att sätta den som standardenhet.

 

Jag får upp listan och där hittar den hdmi uttagen, men det står som "inte inkopplad" och är rödmarkerad. Har testat med att starta om datorn och tvn men hdmi kablarna i och även utan dom i för att sedan sätt i dom när allt är igång. Men allt utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 4 hdmi uttag i tvn, dock bara ett i grafikkortet så använder en splitter från Kjell & Company vilket som sagt var ger skärm till både datorskärmen och tv men som sagt var inget ljud. Datorn hittar att det finns ljud i dataskärmen vilket jag kan aktivera även om tvn är på och har bild. Men får inte fram så att jag kan få igång ljudet i tvn ist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min tv finns tre hdmi-ingångar men det är endast ett (nr1) som har stöd för ljud.

 

Hittade detta från min egen tråd i ämnet:

Fick igång Ljud via HDMI genom att välja denna Realtek Digital Output
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min tv finns tre hdmi-ingångar men det är endast ett (nr1) som har stöd för ljud.

 

Hittade detta från min egen tråd i ämnet:

 

 

Inte omöjligt att så kan vara fallet även här. Men igår så körde jag med hdmi från min mobil i uttaget på sidan av tvn, funka klockrent med ljud och bild. Så idag testade jag att sätta i hdmikabeln från datorn i sidan på tvn, fick bild och mina ljudinställningar i datorn hittade tvn vid namn (phillips) vilket den inte gjort förr men jag kan fortfarande inte välja att den ska få ut ljudet. Men ska testa att köra i "första" uttaget och se om det göra någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om din dator har fullt stöd för att skicka ljud via hdmi? Vissa modeller skickar inte ljudet via hdmi utan bara bilden (snåla tillverkare!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...