Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Suspekta usb portar stänger av sig själva?

.M

Recommended Posts

Jag har haft ett bekymmer som återkommer då och då. Det är så att jag märkt att trådlöst tangentbord verkar sluta fungera lite spontant på min media-dator. Jag har använt både Msft Entertainment Keyboard 8000 och Logitech Dinovo Edge. Båda beter sig på samma sätt. Fast Dinovo inte lika ofta. Det är att tangentbordet verkar tappa anslutningen till datorn. Datorn verkar inte begripa att något händer. Dinovo brukar det räcka att stänga av t-bord med knappen och peta igång igen så fungerar det. Entertainement desktop har ingen på/av-knapp så där måste jag knata fram till datorn och dra ut mottagaren.

Eftersom båda är bluetooth anslutna så trodde jag det var ett problem med bluetooth i mitt vardagsrum. Men en kollega påpekade att om psu inte orkar driva alla anslutna enheter så kommer den stänga ned usb-portar lite hipp som hepp. Och det kanske är så att den stänger ned porten mottagaren sitter i. Finns det något sätt att komma runt detta som inte kräver att jag börjar gräva i datorn för att byta psu? Jag har läst någonstans om prioriterade usb-portar som är till för att ansluta tangentbord till, men jag kommer inte ihåg detaljerna hur man hittar dessa.

För det verkar inte riktigt rimligt att mitt vardagsrum skulle vara ett svart hål för bluetooth mottagning tycker jag.

Hej,

Bara för att utesluta att signalen inte går fram som den skall, vad händer om du tillfälligt flyttar om på datorn så att sändaren i usb-porten har 'fri sikt' till tangentbordet (och vilket avstånd är det förresten)?

Prova att ansluta den lilla USB-mottagaren till en annan USB-port på datorn och anslut inte den via en USB-hub.

Felsökningstips samt annat på Logitech:

http://logitech-en-e...,2,4,5/cl/gb,en

http://logitech-en-e...lR1aUZhbA%3D%3D

Ladda ned senaste versionen av Logitech SetPoint och testa: http://www.logitech....?osid=14&bit=32

Men att byta PSU känns ju som sagt överkurs. USB 2.0 port klarar max 500mA (0,5A)

På vissa datorer är det dock att föredra att USB-mus och USB-tangentbord ansluts till dom primära USB-portarna som brukar sitta längst upp närmast den runda PS/2 kontakten. Finns ibland tangentbords och mus symboler bredvid dessa USB-uttag.

Speciellt om man har problem att tangentbordet inte fungerar direkt vid uppstart tex. för att kunna välja någon av F-tangenterna eller Del för att ta sig in i BIOS, då inte Windows drivrutiner lästs in.

Exempel

post-73434-0-42287400-1352275940_thumb.png

På många datormodeller spelar det ingen roll vilken USB-port som används.

Blåtand sändaren använder väl 2,4GHz området liksom många andra trådlösa enheter och Wifi.

Har du flera andra trådlösa enheter igång samtidigt i närheten (mobiltelefon med blåtand etc.) så kanske det också stör signalen?

Ja bara en tanke...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...