Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man använda windows 7 på en annan dator efter uppgradering till windows 8?


it04-22

Rekommendera Poster

Jag har försökt få svar från både microsoft själva och några butiker men det verkar väldigt komplicerat så jag vänder mig hit där jag brukar få kloka svar :)

Jag har en retail variant av windows 7 home premium som jag köpte för cirka 1600kr. Nu funderar jag helt enkelt på om jag fortfarande kan använda detta windows 7 på en annan dator om jag köper en windows 8 uppdatering?

Alltså kan jag ha en dator med windows 8 och sedan en annan med mitt gamla windows 7 på? Utan att att jag får meddelandet att jag "kan ha råkat ut för olaglig piratkopiering" :)

Det verkar väldigt luddigt och hemskt svårt att få svar på innan man faktiskt har köpt uppdateringen men jag vill inte chansa.

 

Tacksam för alla tips och råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

Efter installationen får du ett val att aktivera Windows och där klickar du bara Ja.

 

En fullversion av Windows kan installeras på flera datorer, men får endast användas på en enda dator åt gången med en sådan licens och i ditt fall så skall det inte vara något problem.

 

Skulle problem med aktiveringen uppstå så kontakta Microsoft

Tel. 08-55 99 0000

 

Ungefär så här brukar jag göra vid Windows 7 installation; se denna tråd inlägg #3 ja du kan läsa hela tråden.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare så brukade Microsoft tömma sin Windows aktiveringsdatabas med ungefär sex månaders mellanrum. Det betyder att man kunde aktivera Windows på nytt ungefär var sjätte månad. Det gjordes för att man skulle kunna installera om med gott samvete om datorn gått sönder och reparerats och liknande.

 

Jag har själv installerat om Windows 7 då jag bytt hårddisk etc. Fast de flesta andra komponenter i datorn var de samma. Om du har köpt en uppgradering till Windows 8 och installerar den ovanpå Windows 7, då får du nog inte flytta sjuan då det på sätt och vis är ett krav för att åttan skall kommit på plats.

 

Om du däremot installerat Windows 8 från dvd, tömt disken innan åttan kom på plats, så kan du nog installera om sjuan på din andra dator rent tekniskt. Om du får det rent avtalsmässigt är en annan sak. Om det skulle gå rent tekniskt och aktiveringen inte säger ifrån så är det nog ditt samvete som får säga bu eller bä.

 

EU har för övrigt öppnat dörren för att man ska få sälja använda programlicenser. Så det skulle ge dig en möjlighet att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för snabbt svar. Jag bara tänkte att den där uppdateringen man köper blir en "förlängning" av windows 7. Men kommer jag då kunna installera om windows 8 om jag behöver då det endast är en uppdatering? Eller är en uppdatering även en full version av windows 8 kanske?

Usch detta är inte lätt alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den Windows 8 uppdatering man köper för 279 på nätet har möjlighet att skapa en installationsdvd och med den kan du göra en "ren" installation, dvs inte en uppdatering. Det skulle lösa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare så brukade Microsoft tömma sin Windows aktiveringsdatabas med ungefär sex månaders mellanrum. Det betyder att man kunde aktivera Windows på nytt ungefär var sjätte månad. Det gjordes för att man skulle kunna installera om med gott samvete om datorn gått sönder och reparerats och liknande.

 

Jag har själv installerat om Windows 7 då jag bytt hårddisk etc. Fast de flesta andra komponenter i datorn var de samma. Om du har köpt en uppgradering till Windows 8 och installerar den ovanpå Windows 7, då får du nog inte flytta sjuan då det på sätt och vis är ett krav för att åttan skall kommit på plats.

 

Om du däremot installerat Windows 8 från dvd, tömt disken innan åttan kom på plats, så kan du nog installera om sjuan på din andra dator rent tekniskt. Om du får det rent avtalsmässigt är en annan sak. Om det skulle gå rent tekniskt och aktiveringen inte säger ifrån så är det nog ditt samvete som får säga bu eller bä.

 

EU har för övrigt öppnat dörren för att man ska få sälja använda programlicenser. Så det skulle ge dig en möjlighet att göra det.

 

Jaha ajdå, nu kom det fler svar här. Jo det var så jag tänkte också att nog inte microsoft är SÅ generösa att man får använda sin nya dator/uppdatering med windows 8 och sen en annan dator också med windows 7 samtidigt. Det lät för bra för att vara sant när windows 7 full version kostade 1600kr :(

Men det går ju inte att köpa en full version av windows 8 ännu va? Hittar ingen på dustinhome exempelvis. Där finns bara uppdatering eller OEM version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din gamla Windows 7 uppgraderas ju till Windows 8 och därmed används inte längre Windows 7 på den datorn.

Eftersom det är en fullversions Windows 7 så får du enligt licensreglerna installera denna på en annan maskin och köra som vanligt.

 

Annat gäller för OEM utgåvor där detta inte är tillåtet hur som helst.

 

Sedan kan du efter uppgradering ta bort Windows.old mappen på Windows 8 maskinen för att spara plats.

För detta används det inbyggda Diskrensningsverktyget.

http://windows.micro...dows-old-folder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din gamla Windows 7 uppgraderas ju till Windows 8 och därmed används inte längre Windows 7 på den datorn.

Eftersom det är en fullversions Windows 7 så får du enligt licensreglerna installera denna på en annan maskin och köra som vanligt.

 

Annat gäller för OEM utgåvor där detta inte är tillåtet hur som helst.

 

Sedan kan du efter uppgradering ta bort Windows.old mappen på Windows 8 maskinen för att spara plats.

För detta används det inbyggda Diskrensningsverktyget.

http://windows.micro...dows-old-folder

 

Okej, det låter ju toppen faktiskt. Och sen kan jag göra en skiva av min windows 8 uppdatering så att jag kan installera om det om något skulle gå snett i framtiden helt enkelt?

det låter ju som ett generöst erbjudande ändå då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köper en uppgraderingslicens så gäller den endast ihop med en licens för den Windows som du uppgraderar från, dvs de två licenserna ihop ger en giltig licens (därav det billigare priset). Licenser ska inte blandas ihop med hur man installerar, ren installation eller uppgraderingsinstallation.

 

Men det går ju inte att köpa en full version av windows 8 ännu va? Hittar ingen på dustinhome exempelvis. Där finns bara uppdatering eller OEM version.
Microsoft har ändrat licensvillkoren för Windows 8 OEM jämfört med tidigare OEM-licenser. En OEM-licens för Windows 8 är en personlig licens och får flyttas mellan ens egna datorer. Den har ersatt tidigare full-licenser för privatpersoner. Se http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-windows_install/windows-8-pro-oem-retail-cd-key-and-activations/edff52ca-908e-4a1e-9b4a-45c34b336766
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då tackar jag för ditt tydliga svar Cecilia. Det låter mest rimligt och det var väll det jag misstänkte också.

Det låter bra med ändringen av oem licensen också för windows 8. Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga; så har jag varit i kontakt med Microsoft Support och dom säger att det är som jag tidigare skrivit när det gäller licensreglerna och aktivering av Windows 7.

 

Och ja nya licensregler gäller för Windows 8.

 

Tex. Man uppgraderar sin befintliga fullversions (Retail) Windows 7 till Windows 8 och aktiverar denna.

Endast Windows 8 blir då aktiv och Windows 7 är ej längre kvar, annat än som Windows.old

Man har då sedan möjlighet att använda sin egna Windows 7 fullversions installations DVD på en annan egen dator att installera på och sedan aktivera.

 

Om man har aktiverat sitt exemplar av Windows för många gånger så kan man råka ut för att aktiveringen inte godkänns. Då får man ringa till Microsoft Support Tel. 08-55 99 0000 och då kan man få hjälp med ny aktiveringsnyckel, så det skall inte vara något problem.

 

Microsoft Support rekommenderar att man skapar ett installationsmedia (tex. DVD eller USB-sticka) när man laddar hem Windows 8 för den händelse att man i framtiden behöver installera om sitt Windows 8 från grunden.

Skulle det då bli problem med den Windows 8 aktiveringen så får man också då ringa telefonnumret ovan.

 

Allt enligt det samtal jag nyss haft med svenska Microsoft Support.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha så det ska funka iaf alltså? Hur kan ni ha så olika bestämda uppfattningar tro? Då låter det ju helt klart bäst att köpa en uppgradering för bara 279kr i stället för en oem på 1300kr nästan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara referera till det samtal jag hade med en person på Microsoft supporten idag och dom svar jag då fick.

Men är du osäker så ring numret ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som funkar och vad som är enligt avtal är olika saker.

Men visst är det möjligt att jag har missförstått vad jag har läst om uppgraderingslicenser.

 

Microsoft har numera ett svenskt forum där man också kan fråga: http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_install

 

Gällande ren installation på en formaterad hårddisk så går det inte med uppgraderingslicensen då aktiveringen inte går igenom.

 

Man behöver en installerad och aktiverad Windows version installerad på datorn av Windows XP SP3, Windows Vista SP1 eller Windows 7 för att kunna lägga in Windows 8 upgraderingen.

 

Sedan kan man välja under uppgraderingen att inte spara någon av det tidigare operativet och då få en "typ" av ren installation.

http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_8-windows_install/fr%C3%A5gor-ang%C3%A5ende-windows-8/1913bacb-9a10-471f-a64d-ba2b32be3fc2?msgId=280a2102-7b21-4b48-838b-0eae86d8234e

 

Du kan installera uppgraderingen enbart på datorer som har en giltig grundlicens och något av följande operativsystem: Windows 7, Windows Vista eller Windows XP (SP3).
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/terms-conditions
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ifrågasätter varken det ena eller det andra som skrivits här men om jag förstått detta rätt så skulle en person, A, som har en fullversion av W7 låta alla i bekantskapskretsen/föreingen/klassen/arbetsplatsen få W8 för knappa 300 kr per styck?

 

Med sin W7-skiva hos person B sopa rent befintlig installation. Sedan får B köra sin egen 300 kronors W8 på den.

 

Person A besöker person C och sopar rent befintlig installation med W7-skivan. Sedan får C köra sin egen 300 kronors W8 på den.

 

Person A besöker person D och sopar rent befintlig installation med W7-skivan. Sedan får D köra sin egen 300 kronors W8 på den.

 

osv.

 

Om man är 20 pers som alla vill ha W8 kan alla 20 gå samman och köpa en Full W7 och sedan 20 st uppgraderingar till W8.

 

Ja under förutsättning då att man kan aktivera W7 20 gånger men det är väl inte helt orimligt att man försökt och misslyckats 19 gånger på en och samma dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mikael63

Om det nu skulle vara som du skriver, så är det inget nytt. Enda gången jag har köpt en uppgraderingsskiva, var när jag skulle gå från Win 98 till Win XP.

En tid efter uppgraderingen gick mitt moderkort sönder. När jag skulle installera XP igen, frågade programmet efter Win 98 CD:n. Det räckte med att sätta i den och visa att den fanns, sedan kunde XP fortsätta installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mikael63

Om det nu skulle vara som du skriver, så är det inget nytt. Enda gången jag har köpt en uppgraderingsskiva, var när jag skulle gå från Win 98 till Win XP.

En tid efter uppgraderingen gick mitt moderkort sönder. När jag skulle installera XP igen, frågade programmet efter Win 98 CD:n. Det räckte med att sätta i den och visa att den fanns, sedan kunde XP fortsätta installationen.

Mjo men det jag närmast tänker på är det som Cecilia inleder inlägg #14 med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan helt klart installera godtycklig Windows-version av uppgraderingstyp på olika sätt som bryter mot licensavtalen utan att Microsoft märker det, men det blir ju inte mer tillåtet för det.

 

Det kommer säkert att klarna framöver vad som gäller uppgraderingslicenserna. Det har varit mycket snack om licenserna i samband med varje ny Windows-version särskilt när Microsoft samtidigt har gjort större ändringar i avtalen t ex när Vista kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja min fundering var ju inte avsedd att uppmana till "brott" utan mer hur ex. en förening "lagligen" kan nyttja de möjligheter som medges.

 

Lite som att man inte ska ljuga men man kan låta bli berätta sanningen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

osv.

 

Om man är 20 pers som alla vill ha W8 kan alla 20 gå samman och köpa en Full W7 och sedan 20 st uppgraderingar till W8.

 

Ja under förutsättning då att man kan aktivera W7 20 gånger men det är väl inte helt orimligt att man försökt och misslyckats 19 gånger på en och samma dator.

 

Det är alltså 20 personer som saknar uppgraderingsbart OS (XP Vista eller Win7) som skulle ha någon fördel av förfarandet.För andra skulle fördelen möjligen vara att man kan byta till 64 bitar.Man kan inte ladda ner 64 bitars på en dator med 32bitars OS

 

Nästa fråga är om samma Win7 licens kan uppgraderas 20ggr på olika datorer.Låter tveksamt.

 

 

 

Vad jag förstår av svaret från MS som redovisats i inlägg 14 och de svar som finns på Windows community är det fullt okay att återanvända en retaillicens (full) (efter uppgradering till Win 8) på en annan dator.MS skulle annars vad jag förstår kunnat förhindrat detta.

 

LARSAS

 

Lustigt att man fortfarande inte kan hitta bl.a den här tråden under senaste!Jag hittar den bara under aktiva trådar .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt att man fortfarande inte kan hitta bl.a den här tråden under senaste!Jag hittar den bara under aktiva trådar .
Det är vissa forum som inte kommer med under senaste. En av buggarna som PC för Alla har svårt att få någon att fixa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia citerade om att installera 8 på en formaterad hårdskiva. Jag installerade 7:an på en hårdskiva och 8:an på en annan utan problem och båda var formaterade. 7:an är en oem version.Orsaken till att jag installerade 7:an var att nero burning rom 10 inte lär vara kompatibelt med 8:an utan jag borde uppgradera till nero 12.

Photoshop lightroom har ordnat på det sättet att när man slår in koden som tillhör en uppgradering så frågar det efter koden från versionen man uppgraderar från. Tycker jag är smart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...