Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Villkorsstyrd Formatering med 2 villkor


lebn

Rekommendera Poster

Hej, jag har följande problem. Jag har 2 kolumner, F och J. (Se bild)

I kolumn F står antal deltagande i procent. I kolumn J finns medelvärdet av det samlade resultatet.

Kolumn F är länkad till en summering av antal deltagande på annat ställe i arket.

Kolumn J är länkad på samma vis till de samlade resultaten på annat ställe i arket och räknar ut medelvärdet för dessa resultat.

Nu vill jag kunna villkorsformatera kolumn J så att bara det minsta medelvärdet färgas med röd text,

OM DELTAGANDET >= 50% (kolumn F).

Formeln jag använt är: =(J49=MIN(OM($F$49:$F$72>=50;$J$49:$J$72;"")))

Till en början funkade denna formel utmärkt,men i samma stund 2 resultat har samma lägsta värde, så blir det fel!

Som framgår av bilden har Anders bara deltagit 33% (kolumn F) medan Niklas har deltagit 67% (kolumn F).

Jag vill att bara Niklas resultat ska formateras med röd text.

Någon som kan hjälpa mig med en bättre formel?

Tacksam för tips.

/lebn

post-64278-0-63218500-1352146229_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nöt att knäcka, går nog att knäcka med enklare formel än denna men just nu ger jag dig denna

=OCH(J3=MIN(OM($F$3:$F$21>=50;$J$3:$J$21;""));F3=MAX(OM(($J$3:$J$21)=MIN(OM($F$3:$F$21>=50;$J$3:$J$21;""));$F$3:$F$21;"")))

Fixa bara referenserna så ska den fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi!

Det funkade perfekt. Jag fattar inte alla delar i formeln, men det viktiga är att det funkar. När det gäller så här

långa formler som sträcker sig utanför själva formelfönstret, och som inte går att förlänga (jag har Office 2003) undrar jag om du vet hur man kan förflytta sig inom fönstret utan att nya referenser skrivs /skriver över formeln?

Än en gång, stort tack för hjälpen!

Lebn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förflytta sig i villkorsfomler, det gör man inte med piltangenter ivartfall. Bästa sättet att hantera dem är att skriva dem först i en cell och där se till att den fungerar som det är tänkt, med de referenser den ska ha tillslut. Kopierar sedan formeln och klistrar in den där den ska vara.

 

Vill du flytta dig i formlerna är annars enda sättet att markera med musen och skrolla dit man vill vara. Men som sagt, enklare i en cell på bladet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...