Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur funkar DNS till en NAS?


Moriax

Rekommendera Poster

Är "förstagångsköpare" av en NAS och försöker få DNS att fungera så jag kan komma åt min NAS från internet via en domänadress. Kan någon förklara hur en sådan setup ska se ut och fungera.

 

Både NASen, Routern, Min dator och Domänhotellet har inställningar för DNS och jag får inte huvudet runt hur de ska samverka. När det gäller NASens DDNS så har den enbart förvalda dnsservicar som t ex no-ip.com. men jag har ju min domän på surftown? Hur hänger detta ihop, och måste jag regga mig på någon av NASen förvalda sericar och peka om mitt webbhotell dit?

 

Nä, förklara.

 

(Synology ds212J, Huawei B593, Surftown)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din nas ansluts till en av tjänsterna som finns i listan. Din router måste ställas in på att öppna rätt port till nas. Exakt vilken port beror på hur du ska ansluta mot nas. Sen skall din dns på webhotellet pekas mot tjänsten du angav i nas.

 

Till exempel. Om du ansluter din nas mot no-ip så får du ett domännamn som heter något i stil med moriax-nas.no-ip.com. På ditt webhotell så anger du ditt domännamn som ett a-record mot det tidigare angivna och på så vis får du nas.moriax.se. Ungefär så tror jag det skall hänga ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tillägg till vad som tidigare skrivits: om du har en dynamisk tilldelad IP-addr väljer du en DNS-tjänst som tillåter dynamisk uppdatering av IP - tex Dyndns osv - för din NAS.

Du kan naturligtvis lägga en statisk A-record mot din nuvarande IP. Det kommer att funka till den dagen du får en ny IP. Då får du manuellt gå in och justera din statiska record.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din nas ansluts till en av tjänsterna som finns i listan. Din router måste ställas in på att öppna rätt port till nas. Exakt vilken port beror på hur du ska ansluta mot nas. Sen skall din dns på webhotellet pekas mot tjänsten du angav i nas.

 

Till exempel. Om du ansluter din nas mot no-ip så får du ett domännamn som heter något i stil med moriax-nas.no-ip.com. På ditt webhotell så anger du ditt domännamn som ett a-record mot det tidigare angivna och på så vis får du nas.moriax.se. Ungefär så tror jag det skall hänga ihop.

 

Skaffade en host på no-ip.org och valt den tjänsten i NASen. Öppnat port 80 på routern för jag ska ansluta via webben. Har kollat på CanYouSeeMe.org att porten är öpppen.

 

NASen säger att no-ip funkar normalt.

 

Men det funkar inte. Slår jag in mitt alias.no-ip.org kommer jag bara till "sidan kan inte visas". Tänke först brandvägg, men efter att ha stängt av brandvägg i både NAS och min dator utan resultat måste det vara något annat,eller?

 

Vad har jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men det funkar inte. Slår jag in mitt alias.no-ip.org kommer jag bara till "sidan kan inte visas". Tänke först brandvägg, men efter att ha stängt av brandvägg i både NAS och min dator utan resultat måste det vara något annat,eller?

 

Vad har jag missat?

 

Testar du från utsidan? Dvs från Internet eller ngt annat lokalt LAN? Det fungerar inte att ansluta till din externa IP från ditt lokala LAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...