Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera drivrutiner för ASUS M4A785D-M PRO i dual-boot XP/Win7


catswed

Rekommendera Poster

För att kunna använda äldre program- och hårdvara i min dator som jag köpt med Windows 7 förinstallerat har jag försökt skapa ett dual-boot system Win XP och Win 7.

 

Jag gjorde så att jag med hjälp av diskhanteraren i Win 7 skapade en ny partition och installerade XP på den, vilket gick bra. Min tanke var sen att installera en boothanterare (Easy BCD) och importera Master Boot Record från Win 7 för att göra systemet bootbart till båda OS:en.

 

Dock fastnar jag på att jag inte har någon installationsskiva för moderkortet ASUS M4A785D-M PRO. Jag har hämtat en massa olika installationsfiler från ASUS:s hemsida för M4A785D-M PRO, lagt på ett USB-minne och kopierat till XP:s skrivbord. Men jag får hela tiden meddelande om att hårdvarumiljön är fel och att drivrutiner saknas, eller liknande. Det finns inga meddelanden som går att göra någon felsökning utifrån.

 

Det som inte funkar i XP är grafiken och nätverkskortet främst. Jag kan inte heller installera Easy BCD då den säger att den kräver NET 2.0. Jag har även installerat detta från USB, men Easy BCD vägrar att fungera ändå. (Vill ha kontakt med Internet). Jag kan alltså inte heller boota in på den första partitionen med Win 7.

 

Hur kommer jag ut ur det här låsta läget?

 

/Claes Swedenborg

Köping

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer. Men den kräver NET 2.0 och trots att jag har installerat det så går det inte att köra Easy BCD.

 

Jag börjar undra om det hela kan ha något att göra med att XP inte är installerat på en primär partition?

 

/Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen går det att komma in i Windows 7 igen (dock lär väl XP inte gå att starta) genom att starta från en skiva med installationsprogrammet för Windows 7 och välja att reparera starten (Startup Repair).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...