Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ny dator eller fräscha upp "gamla"


tuzlak

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en "gammal" 6-7 år på nacken HP "17" skärm dator som jag köpte via mitt företag som sagt för 6-7 år sedan. Då var den i särklass det bästa som fanns på marknaden då vad gäller allt, vet inte exakt vad den kostade jag betalade av den i 3 år. Skulle tro att den kostade mellan 15-20.000 kr då. Hur som helst, den håller en men man märker att den är seg och ibland kanske känns det som att den är på väg att gå bort. har inte haft några större problem med den under dessa år, väldigt nöjd. Nu till min fråga. Om jag vill satsa på den här datorn och göra en face lift eller vad man nu kallar det för. jag undrar om det skulle löna sig med tanke på att man kanske kan köpa bra datorer för 5-6000 kr nuförtiden. Om vi säger att jag vill fräscha upp min datorn, vad behöver jag byta för att den skall hålla lite till och vara i konkurans med andra datorer på marknaden. Jag är inte någon datakunnig så men jag vet ungefär vad som kan tänkas behöva bytas. jag tänker på: hårddisk, processor, fläkt, vad vet jag någon mer "förbrukningsvara"....sen det jag är osäker på, grafikkort, nätverkskort, ljudkort...osv...Ni kan hjälpa mig med vad som kan vara bra byta vad som inte behövs byta alls för att det kanske håller "evigheter" typ. Det jag använder datorn till och behöver är vanlig snabbsurf/snabbinternet, inget spel o sånt. Vet inte om det skulle löna sig som sagt att satsa på denna eller helt enkelt köpa en i 5-6000 klassen. Vet inte vad alla byten och jobbet skulle kosta för som sagt jag skulle inte göra det själv. Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tack för ditt tips men jag glömde nämna att det gäller bärbar. Vill ha bärbar om det nu blir ny. Är ditt tips köpa ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp ny.

Jag har fått en Dell E5430 på jobbet, ny förra veckan.

Windows 7 och Office 2010.

Och lika missnöjd jag varit med Vista jämfört med XP

och

Office 2007 jämfört med Office 2003,

lika glad är jag över W7 jämfört med Vista och Office 2010 jämfört med Office 2007.

Det går inte att byta till flera år nyare processor på gamla "moderkort" därför t.ex. moderkortets BIOS stöder inte nyare processorer.

 

Men vill du ha en dator med samma grundkvalite som din gamla.

Med tex 2 års garanti och 17" skärm eller 3års garanti (enbart Lenovo, max 15" skärm) så kostar den lika mycket idag.

Som din gamla.

På prisjakt 2 eller 3 års garanti, minst 15" skärm, minst 3 leverantörer (det ska ju helst inte vara nått helt udda) och i lager.

Och vill man dessutom ha HD upplösning 1920x1080

Så blir det bara 8 datorer att välja mellan. 2 st med 17" skärm.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s100866487&cols=1584,17,4461&o=eg_4461#rparams=l=s100867750

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tack för ditt tips men jag glömde nämna att det gäller bärbar. Vill ha bärbar om det nu blir ny. Är ditt tips köpa ny?

 

Ny ja :) Mitt tips är denna Acer Aspire har mycket bra pris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp nytt, en dator som är så gammal som 6-7 är, är mycket gammal i datorvärlden, värdet tappas ganska fort och tekniken går så pass fort framåt, så det lönar sig inte att försöka förnya en sådan gammal dator, en sådan uppdatering om man ändå gör det, håller bara något år, sedan är det dags igen, om det då går att uppdatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd blir också en ny i stället för att köpa nya delar.

 

Men..

Det jag använder datorn till och behöver är vanlig snabbsurf/snabbinternet, inget spel o sånt.

 

För detta behöver du förmodligen bara byta operativsystem till förslagsvis Linux Mint eller Linux Ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har det minsta intresse för datorer, tycker jag du skall pröva att installera Linux Ubuntu i datorn.

 

Linux är ett operativsystem med öppen källkod, det är gratis och kan laddas ner direkt från nätet. Det kräver mycket mindre datakraft än t ex Windows och fungerar bättre. Du kan pröva Linux utan att ändra något i din befintliga dator. Genom att skaffa Linux på en CD skiva, kan du köra din dator från CDń och alltså pröva Linux utan att störa något annat.

 

Jag har använt Linux i 7-8 år och är mycket nöjd; jag gör samma saker med Linux som med Windows.

 

Linux spridning går långsamt eftersom ingen tjänar pengar på det; saknas därför pengar till marknadsföring.

 

Linux är inte svårare att använda än t ex Windows; normalbegåvning räcker mer än väl.

 

Återkom om du är intresserad.

 

Köp ny.

Jag har fått en Dell E5430 på jobbet, ny förra veckan.

Windows 7 och Office 2010.

Och lika missnöjd jag varit med Vista jämfört med XP

och

Office 2007 jämfört med Office 2003,

lika glad är jag över W7 jämfört med Vista och Office 2010 jämfört med Office 2007.

Det går inte att byta till flera år nyare processor på gamla "moderkort" därför t.ex. moderkortets BIOS stöder inte nyare processorer.

 

Men vill du ha en dator med samma grundkvalite som din gamla.

Med tex 2 års garanti och 17" skärm eller 3års garanti (enbart Lenovo, max 15" skärm) så kostar den lika mycket idag.

Som din gamla.

På prisjakt 2 eller 3 års garanti, minst 15" skärm, minst 3 leverantörer (det ska ju helst inte vara nått helt udda) och i lager.

Och vill man dessutom ha HD upplösning 1920x1080

Så blir det bara 8 datorer att välja mellan. 2 st med 17" skärm.

http://www.prisjakt....ms=l=s100867750

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. 15" skärm räcker gott o väl idag för mina behov. Behöver inte vara 17". Tun, lätt, bra batteritid.

Jag funderar på dem här "nya" för mig är det nya iaf för det jag kände till för ett par år sedan är hp, dell, fujitsu...osv.

Asus o Acer är helt okända för mig. Bra-dåligt, billigt-dyr, håller-inte håller..

Sen det jag är mest sugen på eller tycker är snyggast är också ett märke jag inte vet något om. Sony Vaio!

Men jag är rädd att det inte är bara just det, modern snygg design vacker men insida o prestanda skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen funderar jag på en sak till om någon kan förklara för mig vad är en SSD hårddisk?

Vad den gör? Fördel vs nackdel? Finns det datorer att köpa med färdiga SSD utan att man behöver byta till de om man behöver det? Sen är dem ju bara 60, 80 eller 120 GB? Varför? Fick tips från här i en anna tråd tror jag att för mina behov så kanske skall jag ha SSD istället! Jag behöver inte kanske ha 200, 500 1000 GB kan kanske använda en anna dator till utrymme om behövs eller extern hårddisk men om det är bättre/snabbare med SSD så kanske är det något att tänka på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mycket bra länk, tack! Besvarade alla mina frågor.

Lite frågor kvar dock....såg att det finns datorer med både vanlig och SSD hårddisk! Hur funkar dem? När används det ena och när den andra? Switchar man mellan dessa på nåt viss beroende vad dem används till?

Är det bra att ha det med två eller är det bättre med bara SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller bärbar så är det ju SSD som gäller - sedan kan du ha en extern hårddisk för lagring/backup isf tex kan du lägga din HD från en bärbar som uppdateras till SSD i ett externt kabinett

 

Stationär - då kan du ha både SSD och HD som många har då lägger man oftast operativsystemet och program på SSD och resten på HD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...