Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux Mint 13 - mintUpdate ikonen visar grönt trots att det finns nya uppdateringar


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Ja detta är jag brydd över.:unsure:

 

Längst ned till höger i trayen finns ju MintUpdate ikonen och den visar alltid med en grön bock och hovrar man med musen över så säger den att "Ditt system är uppdaterat"

 

post-73434-0-64123100-1351965880_thumb.pngpost-73434-0-88987800-1351965880_thumb.png

 

Senast idag så startade jag Uppdateringshanterare som Superuser och där fanns återigen en drös med nya uppdateringar att hämta och installera.

 

Jag har inställt med standardinställningar för Uppdateringshanteraren (högerklick på ikonen).

 

Så varför visar då MintUpdate ikonen grön bock när det helt klart finns nya uppdateringar och därmed att systemet inte är uppdaterat?

post-73434-0-28960900-1351966445_thumb.png

 

Denna ikon som är inställd att visas när det finns uppdateringar kommer alltså inte fram (även om den dykt upp vid nåt tillfälle vid nya programinstallationer).

post-73434-0-09393200-1351966445_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är inställningen i brandväggen:

 

post-73434-0-47103000-1351978700_thumb.png

 

Jag slår av den och testar iptables-save

Nix - ingenting i retur

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fenomen såg jag för några dagar sedan.

Trodde det berodde på någon särskild inställning i LMDE.

 

Har testat några gånger men inte lyckats återskapa fenomenet.

Det skulle ju kunna vara så att om man väntat de 15 minuter som intervallet är på så hade den blåa ikonen dykt upp..

Långsökt men..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag tycker nog att jag väntat i flera dagar egentligen eftersom det i torsdags var så väldigt många uppdateringar och även idag var det ytterligare några st. när jag körde igång Uppdateringshanteraren manuellt.

Och laptopen står på mest hela dagarna/kvällarna

 

Men visst kan det ändå vara brandväggen som ställer till det för mintUpdate, men samtidigt så känns det som jag vill ha brandväggen aktiverad...eller hur pass bra är denna i Linux egentligen?

 

Man kan ju gärna ställa sig den frågan om det skulle vara brandväggen som är boven i dramat och det är den inbyggda i Linux som följer med och den inte klarar av att hantera Linux uppdateringar? ;)

 

Frågan är då om man kan lägga till en regel i brandväggen för just den tjänsten?

Fast jag skulle gärna vilja ha bekräftelse på något sätt att det är brandväggen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen går att utesluta i mitt fall då jag inte har någon.

 

Vi får fylla på här när detta upprepar sig, om det kan finnas samband med tidpunkt eller typ av uppdateringar.

 

Jag har bara en enda användare - Superuser.

När jag startar Uppdateringshanteraren blir det som Superuser.

 

Körs denna hanterare som någon annan användare när den körs på automatik tro?

Eller om man har satt olika användare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här också, alltså Uppdateringshanteraren måste jag köra som Superuser

 

Körs denna hanterare som någon annan användare när den körs på automatik tro?

Eller om man har satt olika användare..

:unsure:

 

Ja det kanske inte alls har något med brandväggen att göra.

Ja vi får försöka bevaka detta om det inte kommer in någon lösning....

 

En sak kan jag säga; nyss såg jag att ikonen ändrat sig från grön bock till annat och då gjordes sökning efter uppdateringar (dom som sker var 15:e minut antar jag) och sen grön bock igen. Så den biten verkar fungera i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-73434-0-90802400-1351983455_thumb.png

 

Uppdateringarna som kom idag var alla av nivå 3.

Uppdateringarna som kom i torsdags var nivå 1-3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är inställningen i brandväggen:

 

post-73434-0-47103000-1351978700_thumb.png

 

Jag slår av den och testar iptables-save

Nix - ingenting i retur

 

 

Slår du av brandväggen är det självklart att iptables-save inte visar något. Ufw är inte själva brandväggen utan ett GUI-program, som med hjälp av iptables konfigurerar brandväggen. Brandväggen heter netfilter och är en del av kärnan. Kommandot iptables-save visar netfilters inställningar i detaljerad form. Kommandot iptables -L visar dem i enklare form tillsammans med statistik. Jag kör endast brandvägg på de bärbara och den linux-dator, som agerar NAT-router. Reglerna jag jag gjort manuellt. De bärbaras regler tar häsyn till om datorn är ansluten till hemmanätverket eller till ett annat osäkert nätverk.

När ufw är aktiv borde iptables-save visa någonting i stil med::INPUT DROP:OUTPUT ACCEPT -A INPUT -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT

Regeln för input tillåter svarstrafiken. Established fungerar endast med TCP. Antagligen sker uppdateringen med FTP. För att FTP skall fungera måste nf_config_ftp vara inkompilerad i kärnan eller laddad modul. Prova om kommandot: modprobe nf_config_ftp hjälper. Modulen borde finnas i /lib/modules/kernelnamn/kernel/net/netfilter. Exakt namn och sökväg kan variera mellan distributionerna. De flesta moduler är komprimerade med gzip.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade nyss upp LMDE,n.

Grön bock.

Klick som startar hanteraren visar att det finns en uppdatering (mintdesktop 3.2.8)

Möjligen skulle detta visats efter 15 minuter men varför då en grön bock vid uppstart? Borde visat en tom skärm tills status kunna fastställas.

Ska INTE installera denna och starta om..

 

Edit: Efter omstart indikeras att det finns uppdatering. Men denna info kanske nu finns lagrad efter förra gången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iptables-save visar ingenting oavsett ur brandväggen är satt.

 

iptables -L

Ja om jag kör detta som superuser så kommer en massa info upp.

iptables -L.txt

 

modprobe nf_config_ftp => FATAL: Module nf_config_ftp not found

 

Modulen borde finnas i /lib/modules/kernelnamn/kernel/net/netfilter.

Nix inte vad jag kan se, osäker på vilket namn det skall vara men inget som påminner om nf_config

Däremot en massa filer i den mappen som heter nåt på nf_conntrack_xx.ko (xx är olika namn).

 

Men eftersom Mikael63 verkar ha liknande fenomen och inte använder brandvägg så undrar jag om det är något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iptables-save visar ingenting oavsett ur brandväggen är satt.

 

iptables -L

Ja om jag kör detta som superuser så kommer en massa info upp.

iptables -L.txt

 

modprobe nf_config_ftp => FATAL: Module nf_config_ftp not found

 

 

Nix inte vad jag kan se, osäker på vilket namn det skall vara men inget som påminner om nf_config

Däremot en massa filer i den mappen som heter nåt på nf_conntrack_xx.ko (xx är olika namn).

 

Men eftersom Mikael63 verkar ha liknande fenomen och inte använder brandvägg så undrar jag om det är något annat.

 

Filerna nf_conntrack_xx.ko är netfilters moduler för anslutningsuppföljning (connections tracking).

Då borde modulen heta nf_conntrack_ftp.koMed kommandot: lsmod kan du se vilka moduler är laddade.

reglerna.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en bra handledning till iptables: http://www.frozentux.net/documents/iptables-tutorial/Alla kommandon som gäller brandväggen måste göras som root eller med sudo.Ufw impletering av iptables är inte särskilt effektiv. Finns med många tomma kedjor och reglerna är inte ordnade optimalt. Inget problem så länge det gäller en dator men kan bli flaskhals vid stora trafikmängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en sökning på problemet och det visar sig att det är många fler med samma bryderier.

 

Ex.

http://forums.linuxm...p?f=34&t=115128

http://forums.linuxm...p?f=34&t=103740

Verkar finnas en annan väg att gå via syanptic och addera en funktion så uppdateringar visas där, men fortfarande manuellt.

http://forums.linuxm...=70449&start=20

 

https://bugs.launchp...nt/+bug/1015832

 

Och mer på Mint update forumet http://forums.linuxm...wforum.php?f=34

 

Har inte lusläst alla om det faktiskt finns en lösning eller om det helt enkelt inte är meningen att MintUpdate kan köra en aktiv sökning utan att man gör detta manuellt som Superuser tex. via Updatemanager eller annat sätt och att det helt enkelt är fel att ens ha den ikonen och bli föranledd att tro att systemet är uppdaterat - falsk trygghet.;)

 

Att den inställningen står på default 15 minuter känns ju totalt onödigt när det räcker med 1 gång/dag ifall nu en aktiv sökning måste till - automatiskt - eftersom det ändå tar en del resurser när den kör.

 

Blir helt enkelt fundersam om den funktionen (Shield/skölden skall ändra status) inte ens är tänkt att fungera på det sätt som t.o.m. står i dokumentationen?

 

Fast man skulle kanske kunna köra ett script med cron som kör tex. apt-get update, apt-get upgrade etc?

http://forums.linuxm...p?f=34&t=110650

 

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, även på det svenska mintforumet bekräftas detta fenomen.

Just ja - idag visade Katya att det fanns en uppdatering på nivå 3 - Chrome.

 

I en av länkarna i föregående inlägg citeras Clem:

 

Clem wrote:What's important to realise here, is that mintUpdate isn't designed to "alert" you in "real time". It's not a server admin tool to keep your box up to date "the minute" something is released in the repositories. Its primary function is to make it easy for people to upgrade and to prevent novice users from upgrading sensitive parts of their system (via the level system).

 

Note however, that if you wanted mintUpdate to find updates and alert you in real time, all you'd have to do is to create a cron job that regularly calls "apt update". This would refresh the cache for you in the background and mintUpdate would then be able to find new updates, whether it's in root mode or user mode.

 

Clem wrote:It's a nice workaround for people like you who value timing and want to be notified as soon as something becomes available. The problem with this is that it locks your APT cache often in root mode... and this is the reason why this cronjob isn't set in Linux Mint by default. There's a trade-off here, and to us it's not worth setting this up by default.

 

 

(about how fast the user is notified about the available updates in Ubuntu)

 

Clem wrote:As far as I know it relies on aptd.... which is extremely unstable, poorly documented, changes a lot from release to release and extremely tied with Ubuntu itself (<-- this is my personal opinion of course). We're using it in the Software Manager, and although, to you, things seem to work fine, it's a constant struggle for us to maintain release after release. What we could do, is a best effort option... i.e. a loose-couple between mintupdate and aptd... if it works then you gain better notifications, if it doesn't it just discreetly logs it and you're not affected by the failure. Just thinking loud here...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant och ja då har man väl två val då; antingen sätter man upp ett cron jobb med schemalagd start eller helt sonika struntar i alltihopa eftersom det där med cron och apt inte heller verkar vara så lyckat i alla situationer.

Manuell sökning efter uppdateringar således.

 

Fortfarande tycker jag väl att ikonen lurar en att tro att systemet är uppdaterat, ja nu vet vi ju om att så inte är fallet, men för andra.

 

Citerar inlägg #6 https://bugs.launchp...nt/+bug/1015832

Even right clicking on the Icon and selecting "Refresh" does exactly nothing.... the package lists are only refreshed when actively opening the Program.

In my opinion this is a strong security issue since the average user will most likely trust the Icon.

The Mint Handbook says that the Icon will show if updates are available. As long as the green check mark is there, the system is supposedly up to date. So there is no need to open the program.

Therefore information about critical updates might be missed, since the program that is supposed to notify users always tells them, everything is up to date!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag ändå mer brydd.:huh:

Startade nyss upp mint-laptopen och ser att ikonen faktiskt ändrat sig.

 

post-73434-0-69249900-1352371060_thumb.pngpost-73434-0-96672900-1352371060_thumb.png

 

Då var det bara att klicka på skölden och starta Uppdateringshanteraren som Superuser, hämta uppdateringarna (alla av nivå 3) och installera.

 

Frågan är om det skett något nytt på maskinen som gjorde att dessa 10 nya uppdateringar faktiskt visades?

Visserligen gjorde jag en manuell sökning och installation av ett gäng uppdateringar (bl.a. nivå1) igårkväll, ifall något där då ändrat något?

 

Hmm, vi får se hur det artar sig framöver...vill nog se lite mer innan jag kan säga något definitivt.

Vore intressant att höra om Mikael63 eller någon annan också sett nån skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Normalt" får jag denna info med blått utropstecken men vid tillfället med LMDE hade jag inte fått det..

Egentligen bara hänt enl. #5 och #12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar sig. :thumbsup:

Datorn har varit påslagen hela tiden sedan förra uppdateringen och nyss dök detta upp:

 

post-73434-0-53726800-1352417810_thumb.pngpost-73434-0-76735600-1352417825_thumb.png

 

Om det fortsätter så här så kan jag nog säga att problemet är löst, eller åtminstone fungerar det som sig bör.

Har däremot inte en susning vad som helt plötsligt gjort att det fungerar, såvida inte en av dom tidigare uppdateringarna åtgärdade nåt, för själv har jag inte ändrat på nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag har en Linux Mint 13 Mate VMware maskin som jag kör virtuellt i VMware Player på stationära datorn.

Denna har inte varit igång på länge och därmed inga uppdateringar gjorda sedan den lades till i Playern, men jag skall köra igång den på den andra burken och låta den vara igång ett tag...för att se hur den beter sig...

 

Sker ingen notifiering där med skölden/ikonen så gör jag en manuell sökning som Superuser och installerar uppdateringar, startar om och sedan får tiden utvisa om den då ändrar status på skölden när uppdateringar finns tillgängliga.

Ja för att se om den också beter sig likadant.

 

Det enda som jag kan komma på som skiljer dessa två mint maskiner; är att den virtuella har brandväggen avstängd och färre program installerade.

 

[Edit] Jo nu slog ikonen om till blått på den också. 79 rekommenderade uppdateringar (145MB) nivå 1-3.:thumbsup:

 

Ja då vet jag alls inte vad som strulade på laptopens Mint med sköldens/ikonens uppdateringsnotifiering.

Men jag är i allafall tydligen inte ensammen om att ha sett detta fenomen enligt tidigare länkar till Mint forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nix, varken på laptopen eller virtuellt i playern. Manuell sökning som superuser gav däremot en drös nivå 3.

Verkar vara hipp som happ med detta.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...