Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få lika visning i alla bildundermappar?


Jodie

Rekommendera Poster

För mina bilder från digitalkameran har jag en mapp döpt till Olympus. Sedan gör jag en ny undermapp med det aktuella datumet som namn var gång jag kopierar nya bilder till datorn. Jag skulle vilja att mitt XP Home automatiskt visar innehållet just i dessa undermappar som miniatyrbilder när jag klickar på resp mapp i Utforskaren, utan att behöva ställa in det för varenda befintlig och nytillkommande mapp.

Men i alla andra mappar med annat än bildfiler vill jag ha kvar visningsläget Detaljerad lista.

 

Jag har inte lyckats få det att fungera som jag önskar. Är det jag som missat något... eller måste det till något specialknep eller -program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Prova med detta:

 

Markera och högerklicka på toppmappen Olympys där du har alla dina andra bildmappar under.

Välj Egenskaper > klicka Anpassa > välj nåt lämpligt ur rullgardinslisten som mall för mapptypen

 

tex. Bilder (bäst för många bilder) och själv har jag i exemplet Fotoalbum (bäst för få bilder)

 

Sedan bockar du i rutan 'Tillämpa den här mappen på alla undermappar' och klickar Verkställ/Ok

 

post-73434-0-06439400-1352022037_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Prova med detta:

 

Markera och högerklicka på toppmappen Olympys där du har alla dina andra bildmappar under.

Välj Egenskaper > klicka Anpassa > välj nåt lämpligt ur rullgardinslisten som mall för mapptypen

 

tex. Bilder (bäst för många bilder) och själv har jag i exemplet Fotoalbum (bäst för få bilder)

 

Sedan bockar du i rutan 'Tillämpa den här mappen på alla undermappar' och klickar Verkställ/Ok

 

post-73434-0-06439400-1352022037_thumb.png

 

 

Tack för det utförliga och pedagogiska svaret... men undermapparna visar fortfarande bara sina filer som en Detaljerad lista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hos mig fungerar detta att få bilder i min Bildmapp samt alla dess undermappar att visas som miniatyrer även när jag skapar en ny mapp under och lägger in bilder i denna.

 

Alla övriga mappar som ej ingår i Bilder påverkas inte och visas som detaljerad lista eller annat, i dom fall jag ändrat visning till annat för vissa mappar.

 

Har du testat att först ställa in din toppmapp Olympys för Miniatyrer?

Ställ dig i Olympysmappen > Klicka på Visa och välj Miniatyrer

 

Sedan backar du ur Olympus mappen och högerklickar på Olympus och välj Egenskaper > klicka Anpassa > gör om proceduren och välj Bilder i rullgardinslisten samt bocka i 'Tillämpa den här mappen på alla undermappar' klicka Ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hos mig fungerar detta att få bilder i min Bildmapp samt alla dess undermappar att visas som miniatyrer även när jag skapar en ny mapp under och lägger in bilder i denna.

 

Alla övriga mappar som ej ingår i Bilder påverkas inte och visas som detaljerad lista eller annat, i dom fall jag ändrat visning till annat för vissa mappar.

 

Har du testat att först ställa in din toppmapp Olympys för Miniatyrer?

Ställ dig i Olympysmappen > Klicka på Visa och välj Miniatyrer

 

Sedan backar du ur Olympus mappen och högerklickar på Olympus och välj Egenskaper > klicka Anpassa > gör om proceduren och välj Bilder i rullgardinslisten samt bocka i 'Tillämpa den här mappen på alla undermappar' klicka Ok.

 

Det verkar inte bita på mitt system.

 

Nu funderar jag på om det jag tycks ha valt i Mappalternativ (i Kontrollpanelen) någon gång för åratal sedan kanske övertrumfar inställningarna du skrivit om ovanför. Gissningsvis valde jag då Detaljerad lista och klickade på Använd i alla mappar.

Hur har du det i Mappalternativ?

post-23286-0-32453500-1352393509_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara. Klicka på andra knappen 'Återställ alla mappar' och prova igen enligt föregående inlägg.

Ja då kommer väl kanske alla andra mappar att ställas om, men övriga går ju att ändra sedan.

 

post-73434-0-51464000-1352395581_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara. Klicka på andra knappen 'Återställ alla mappar' och prova igen enligt föregående inlägg.

Ja då kommer väl kanske alla andra mappar att ställas om, men övriga går ju att ändra sedan.

 

post-73434-0-51464000-1352395581_thumb.png

 

Ännu har jag inte vågat mig på klicka på "Återställ alla mappar". Återställs det då till en mängd av Microsoft förinställda olika specialmodeller av mappar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Sedan jag för en tid sedan klickade på "Återställ alla mappar" har jag fått det som jag ville, dvs att mitt XP Home automatiskt visar innehållet just i dessa undermappar som miniatyrbilder när jag klickar på resp mapp i Utforskaren, utan att behöva ställa in det för varenda befintlig och nytillkommande mapp.

 

Men när jag kopplar in kameran för att kopiera nytillkomna bilder till datorn visas numer alla bilder i kameran också automatiskt som miniatyrbilder, vilket jag inte vill - jag vill som tidigare se bilderna i kameran som en detaljerad lista så att jag smidigt kan sortera upp och kopiera dem till datummärkta, nya mappar i datorn.

 

Och om jag skulle försöka anpassa de mappar som bara finns i kameran vet jag inte vad det skulle kunna få för konsekvenser...? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall inte vara nåt märkvärdigt med detta.

Som ett exempel, när jag sätter in ett minneskort från min kamera i minneskortläsaren på min Windows 7 dator, så kan jag utan vidare välja vilken visning jag vill ha på mapparna.

 

Ändrar du till detaljerad lista i Utforskaren så kommer ju heller inte dessa miniatyrer att skapas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall inte vara nåt märkvärdigt med detta.

Som ett exempel, när jag sätter in ett minneskort från min kamera i minneskortläsaren på min Windows 7 dator, så kan jag utan vidare välja vilken visning jag vill ha på mapparna.

 

Ändrar du till detaljerad lista i Utforskaren så kommer ju heller inte dessa miniatyrer att skapas.

 

Ja, jag brukar ändra i Visa-menyn till Detaljerad lista när jag kopierar bildfilerna men varit rädd försöka få visningsläget mer permanent ändrat, enär jag befarat detta skulle försöka modifiera kamerans interna mappar. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...