Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att slutföra installation av XP


mackanz

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har ett problem med brorsans dator som jag försöker installera om Windows XP Home edition på efter att ha formaterat om hårddisken och skapat nya partitioner.

 

Under installationen av XP kommer det upp på skärmen ett meddelande där jag ombeds att sätta in en cd "Windows XP Home Edition Service Pack cd 2"

Någon sådan cd har jag inte.

 

Jag har testat att ladda ner Windows XP Service Pack cd 2 och extraherat filer och bränt över dom på cd men det fungerar inte.

 

Nu snurrar allt bara runt, för när jag startar om datorn så startar den automatiskt om installationsprogrammet och samma meddelande dyker upp igen om cd-skivan med Service Pack 2.

 

Har ni några tips på hur jag går vidare. Det är ju lite knivigt då Microsoft för två år sedan slutade ge support på XP.

 

Hur gör man får att få till en komandotolk? För så fort jag startar om datorn så startar den automatiskt om installationsprogrammet.

 

En teori jag hade är om datorn söker efter någon hårdvara såsom ljudkort eller så och inte hittar drivrutinerna på XP skivan och därför frågar efter denna skivan "Windows Xp Home Edition Service Pack cd2".

Men alltsammans är integrerat på moderkortet aå det har jag uteslutit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske detta hjälper att göra en special Windows XP installationsskiva som du integrerar Service pack 3 på.

http://www.tipsomvis...ice-pack-3.html

 

Drivrutiner specifika för viss hårdvara kanske du i alla fall behöver hämta separat från dator eller moderkortstillverkarens webbplats.

Mvh

 

[Edit] Ta också en titt i Maratonmannens Windows XP installationsguide http://xp.maratonmannen.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det rätt version av SP2 som du hämtat (språk, 32/64-bitar)?

 

Om inte installationen av XP är SP1 så måste SP1 installeras före SP2. Detta har jag haft problem med.

 

Kvarstår problemen efter det du lagt på SP3?

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är rätt version av SP2 som jag laddat ner.

 

På Windows installations cd som jag använder ingår ju Servicepack 2

 

Jag testade att göra en sleepstream cd men den gick inte. Fick ett mycket kryptiskt felmeddelande

(använde denna guiden http://www.proffs.nu/support/slipstream.asp)

 

Men hur jag jag nu då datorn bara snurrar runt? Varje gång jag startar om datorn så startar den ju om installationsprogrammet.

 

Det jag vill testa är att installa ett annat Windows för att se om samma problem uppstår. Men nu läser den inga skivor i början av uppstarten trots att det i BIOS står att den ska boota från cd som 1:a val.

Det start om installationsprogrammet på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag har ett problem med brorsans dator som jag försöker installera om Windows XP Home edition på efter att ha formaterat om hårddisken och skapat nya partitioner.

 

Under installationen av XP kommer det upp på skärmen ett meddelande där jag ombeds att sätta in en cd "Windows XP Home Edition Service Pack cd 2"

Någon sådan cd har jag inte.

 

Jag har testat att ladda ner Windows XP Service Pack cd 2 och extraherat filer och bränt över dom på cd men det fungerar inte.

 

Nu snurrar allt bara runt, för när jag startar om datorn så startar den automatiskt om installationsprogrammet och samma meddelande dyker upp igen om cd-skivan med Service Pack 2.

 

 

 

".........servicepack cd2" kan man läsa som att datorn ber dej sätta in skiva 2 i ett set av installationskivor .Jag har själv en gammal IBM dator med XP prof som installeras på så sätt.

 

Är verkligen din nedladdade skiva rätt bränd .Normalt skall den nedladdade iso filen brännas hel och som en imagefil med lämpligt program exempelvis Imgburn.

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare lyckades jag aldrig göra en sådan cd med SP 2 på.

Jag vet inte alls hur man får tag på en sådan cd idag.

Tror Du att jag med en sådana cd skulle kunna slutföra installationen?

 

Det jag undrar lite också varför den just på brorsans daror frångar efter den skivan när det inte gör det på någon annan dator här hemma där jag ominstallerat win-xp?

 

Och hur man får man till en komandotolk nu när den bara startar om installationsprogrammet så fort jag gör en omstart av datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att sätta in disken i en annan dator och formatera den? Sedan kan du prova att installera en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...