Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strejkande Windows XP


Chernicoff

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet inte vilken tråd i ordningen som i princip handlar om samma sak men jag kan inte hitta någon gammal tråd som hjälper mig.

 

Jag har en Acer One från 2009 där jag inte kommer längre än till Windows-loggan - därefter kommer jag tillbaka till sidan som säger mig att windows inte kan startas, där jag kan välja att starta i felsäkert läge, starta med senaste fungerande konfiguration. Inget av dessa alternativ fungerar utan efter att jag fått titta på Windows-loggan en liten stund dyker sidan som säger mig att Windows inte kan startas upp igen.

 

Jag har försökt med att trycka ner F8 för att ta mig till "Avancerade alternativ för Windows" men oavsett vilket lternativ jag väljer där så kommer jag inte längre än till Windows-loggan - och sedan tillbaka till ovan nämnda sida som berättar att Windows inte går att starta...

 

Så, hur kan jag egentligen göra för att komma vidare? Något alternativ till systemåterställning har inte dykt upp någonstans och att göra det vi felsäkert läge går ju inte heller då det inte fungerar. Då det är frågan om en Notbook så har jag heller inte någon CD att stoppa in för att köra en återställning.

 

Behöver desperat något tips om hur jag kommer till rätta med detta - har en del filer och annan mjukvara i datorn som jag ogärna vill bli av med.

 

//Chernicoff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det låter onekligen som det är något koko med startfilerna för Windows! Tror enda möjligheten faktiskt är att ha en startskiva reparera startfilerna med alternativt att ominstallera Windows med.

Många LapTops där OS är fabriksinstallerat (tex HP) har en speciell stat- och återställningspartition på hårddisken som du skulle försöka nå. Pröva att under uppstart av BIOS (första startsekvensen innan Windowsloggan dyker upp) välja antingen "Systemåterställning" (om det alternativet finns) eller "Startalternativ" (brukar vara F4 eller F12 knapparna, men du måste kolla noga under första startsekvensen). Kolla under "Hårddisk" eller "HDD" om du har olika partitioner och välj den minsta partitionen eller den som inte är din huvudpartition och pröva att start från den. Det är det bästa tips jag har men det finns säkert andra tips av mer kunniga personer...

Lycka till!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trycka en gång på f8 brukar inte räcka. Prova att trycka f8 upprepade gånger vid uppstart. Har du möjlighet, kan du plocka ur hårddisken och sätta in den i en stationär dator. Sedan kan du kopiera det du vill rädda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att under uppstart av BIOS (första startsekvensen innan Windowsloggan dyker upp) välja antingen "Systemåterställning" (om det alternativet finns) eller "Startalternativ" (brukar vara F4 eller F12 knapparna, men du måste kolla noga under första startsekvensen). Kolla under "Hårddisk" eller "HDD" om du har olika partitioner och välj den minsta partitionen eller den som inte är din huvudpartition och pröva att start från den.

Wow! Snabbt svarat, tack för hjälpen smile.gif

 

Jag har hoppat in och ut i de flesta menyer jag kan komma åt men alternativet systemåterställning dyker inte upp - vilket jag tycker är ganska konstigt för det borde det väl göra? Jag har rotat lite i BIOS:en men inte heller där hittar jag någonting som känns användbart. Under submenyn "Main" i BIOS:en finns posten "D2D Rocovery" som sår i "enabled" men längre än så kommer jag inte.

 

Har ett svagt minne att man kan återställa Windows med ett dos-kommando men jag har inte riktigt koll på hur det går till (eller ens hur man får fram dos-promptern).

 

@ Cecilia

Jag har ett hårddiskhölje till min hårddisk i fall jag ska behöva bärga filer det borde fungera - jag hoppas bara att det inte ska behöva bli nödvändigt.

 

Jag uppskattar verkligen all hjälp - roligt att se att man kan få hjälp av sina medmänniskor.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag börja med att rädda viktiga filer eftersom det alltid finns en risk för att man gör något dumt som råkar skriva över dem, t ex en återställning till leveransskick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag börja med att rädda viktiga filer eftersom det alltid finns en risk för att man gör något dumt som råkar skriva över dem, t ex en återställning till leveransskick.

Just min tanke. Jag har plockat ut hårddisken, monterat den i mitt hårddiskhölje (eller vad det nu heter) och kopplat in den i min andra dator för att göra en kopia av mina filer...

 

MEN

 

...det fungerar inte. Jag kan inte öppna och titta på filerna utan nås bara av meddelandet att disken inte är formaterad. Börjar tröttna på detta nu, snart åker släggan fram...angry.gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fixa till skadade partitioner så kan man pröva MiniTool Partition Recovery.

 

Här är tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat: http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ett annat gratis: http://www.piriform.com/recuva

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa): http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram: http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke http://www.stellarinfo.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att byta nätaggregat/nätadapter?

 

När Windows startar går grafikkortet igång som kräver mycket ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...