Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av ny intern hårddisk


~Helén~

Rekommendera Poster

Jag har tyvärr fått en kraschad hårddisk på min laptop och ska antingen köpa en ny hårddisk (alternativt ny dator). Vad är det som fungerar för mig att byta till i hårddiskväg? Min dator har nu en 640 GB SATA hårrdisk 5400 rpm. Jag läste om någon som skaffat en hårddisk som var mindre än den tidigare installerade vilket orsakade problem vid installering. För att undvika sådana problem vill jag köpa en som är minst lika stor som nuvarande, fungerar denna: http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/sata-2_5-tum/westerndigital-scorpioblue1tb25sata/168766.4055/

 

Denna har SATA2. Kan det ställa till några problem? Vet inte riktigt vad som är kompatibelt med min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr fått en kraschad hårddisk på min laptop...

 

Vad är det för laptop du har?

 

Denna har SATA2. Kan det ställa till några problem?

 

Förmodligen inte SATA standarden är bakåtkompatibelt

 

Om du vill klona gamla disken så måste den nya vara minst lika stor eller större för att det ska gå att få plats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl plocka ur hårddisken och läsa på dess beteckning..Möjligt att den fortfarande kan köpas till ett rimligt pris.

 

Att den bör vara minst lika stor bör vara rimligt.Vilka avvikelser i övrigt som kan ge problem vet jag inte,

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp vad gör jag nu. :unsure:

 

Nu har datorn totalt gett sig. Jag har kunnat kört med havererad hårddisk under ett antal veckor. Gjorde en ominstallation av nuarande hårddisk i helgen då datorn inte längre ville gå in på adminprofilen och sen har jag kunnat kört vidare igen. Givetvis helt medvetande om att jag är på lånad tid och måste skaffa annan hårddisk eller ny dator snarast. Men nu har datorn gett sig totalt. Jag öppnade upp och tittade på hårddisken. Försökte givetvis vara så försiktig jag kunde för att inte avge någon elektronisk urladdning. Har tyvärr inget esd-armband eller liknande hemma men var somsagt så försiktig jag kunde. Tittade mest. Startade sedan datorn och allt gick som normalt. Var inne och tittade lite på webbtv men då började datorn sätta sig i viloläge efter några minuter när jag inte inte höll datorn igång aktivt. Fick sitta och röra datormusen med jämna mellanrum för att den skulle köra vidare. Men så gick jag ifrån en sväng och då stängde den av sig helt och går inte att starta längre. Inget liv överhuvudtaget. Vad har hänt?! Är det någon idé nu att byta hårddisk?? Tycker ändå att man bör kunna starta en dator när man "bara" har havererad hårddisk eller har jag fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

 

Lyckades starta datorn utan batteri i. Nu håller den på att ominstallera sig igen...vad nu det ska ge för nytta.

 

Någon som kan ge någon rekommendation vad jag bör göra. Är det någon idé med ny hårddisk? Vill ju inte slänga ut pengarna på det om det inte kommer fungera, det kostar ju ändå en bra slant det också även om det inte är lika mycket som en ny dator. Är det något mer som kan vara fel än hårddisken med tanke på senast händelser?

 

VAd göra??! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vid start av dator trycker upprepat på esc tangenten bör du bl.a hitta ett val för diagnos av datorn.Du kan testa hårddisken med det avsnittet.Skulle testen påvisa fel så finns schansen att reklamera datotn.Datorn är väl ännu inte 3 år då den enligt prisjakt lanserades 2010.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vid start av dator trycker upprepat på esc tangenten bör du bl.a hitta ett val för diagnos av datorn.Du kan testa hårddisken med det avsnittet.Skulle testen påvisa fel så finns schansen att reklamera datotn.Datorn är väl ännu inte 3 år då den enligt prisjakt lanserades 2010.

 

LARSAS

 

Den där testen har jag kört flera gånger, och den visar att det finns fel på hårddisken ja. Kändes väl dock inte så givande att köra den testen då den inte säger så mycket mer än jag redan vet. Jag har ju fått felmeddelande om allvarligt hårddiskfel ett antal gånger per dag sedan felet med datorn började. Datorn är ca 2,5 år gammal.

 

Okey jag trodde man gick efter garantin, men då finns det alltså chanser att få det åtgärdat ändå... det vore ju väldigt trevligt. Hur går man till väga. Är det inköpsställen man vänder sig till eller HP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där testen har jag kört flera gånger, och den visar att det finns fel på hårddisken ja. Kändes väl dock inte så givande att köra den testen då den inte säger så mycket mer än jag redan vet. Jag har ju fått felmeddelande om allvarligt hårddiskfel ett antal gånger per dag sedan felet med datorn började. Datorn är ca 2,5 år gammal.

 

Okey jag trodde man gick efter garantin, men då finns det alltså chanser att få det åtgärdat ändå... det vore ju väldigt trevligt. Hur går man till väga. Är det inköpsställen man vänder sig till eller HP?

 

Då har du ju testat disken och kan verifiera att den är skadad.Du kan vända dig både till HP eller butiken .Vet ej vad som är smartast för att få reklamationen godkänd.I slutänden är det nog HP som avgör.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...