Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken version av Win-7 ska jag välja?


Lars44

Rekommendera Poster

Jag har f.n. XP Pro på fyra klientdatorer och Win-7 på en. Har också en server (tillika domänkontrollant) som kör Win 2003 Server.

Numera är servern egentligen "overkill" men jag vill inte röra den eftersom allt fungerar. Däremot skulle livet kanske bli enklare med Win-7 på alla klienterna.

Har fått uppfattningen att de allra "enklaste" versionerna av Win-7 inte kan anslutas till domännätverk. Är det riktigt?

I så fall vilka versioner kan anslutas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått uppfattningen att de allra "enklaste" versionerna av Win-7 inte kan anslutas till domännätverk. Är det riktigt?

 

Ja stämmer - Home versionen klarar inte domännätverk

 

I så fall vilka versioner kan anslutas?

 

De andra Professional, Ultimate och Enterprise

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jannejanne och Nordic One. :)

Hm... det lilla uttrycket "overkill" har kletat fast i några hjärnceller, eftersom jag/vi inte behöver funktionaliteten i Active Directory och domänhanteringen längre. Win2003servern körs egentligen bara som fil- & skrivardelningsmaskin nu.

I det långa loppet är det nog bättre att "döda" servern och göra den till en av sex Win-7 burkar i ett s.k. hemnätverk.

Men... såväl Microsoft som en del nätbutiker (bl.a. Dustin) skriver om Win-7 Starter/SE, Home Basic, Home Premium, Professional, Ultimate och Enterprise. De två sistnämnda ser jag direkt att vi inte behöver, och Starter/SE tycks vara något för netbooks o.dyl.

Då finns det tre kvar att välja mellan.

Om jag läst och förstått rätt så:

- Kan Home Basic inte skapa ett hemnätverk, bara ansluta till det. I så fall måste väl en maskin köra Home Premium eller "bättre"?

- Behövs "XP-läge" för att köra riktigt gamla program (ursprungligen DOS 6) som vi fortfarande har en viss nytta av. Det innebär väl att de maskinerna behöver Professional?

Utifrån detta drar jag slutsatsen att det blir enklast om alla sex maskinerna kör Professional.

Enhetlighet är en missförstådd tråkighet ;).

Tänker jag i någorlunda rätt banor nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack NordicOne.

Jag har redan sett den ganska märkliga "jämförelsen".

Där står t.ex. Inte ett ord om vad som skiljer Home Premium från Home Premium N. Det tar en stunds hoppande mellan länkar för att få veta något som kunde fått plats i tabellrubrikerna. I några av "jämförelserna" dyker plötsligt versionen Starter upp - nytt hoppande mellan länkar. Hm...?

Den mest uttömmande jämförelse jag sett finns på Wikipedia Borde inte det få åtminstone någon på Microsofts reklamavdelning att rodna lite?

Tack Cecilia för länkarna till Wikipedia.

 

Den viktigaste orsaken till att jag frågade i detta forum var just Microsofts dåliga information - både filtrerad och inkonsekvent. Redan för många år sedan började jag utgå ifrån att det mesta som kom skrivet från Microsoft, och inte hade ett KB-nummer, skulle betraktas som reklamblad för någon MS-produkt.

Lite kul, trots allt, att en del gammal kunskap känns användbar och fräsch trots att den handlar om en snabbt föränderlig bransch.

 

Än en gång, tack för att du tagit dig tiden. Det uppskattar jag.

Kanske är det sådana här diskussioner som är en av livsnerverna för detta och liknande fora.

/Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan sett den ganska märkliga "jämförelsen".

Där står t.ex. Inte ett ord om vad som skiljer Home Premium från Home Premium N. Det tar en stunds hoppande mellan länkar för att få veta något som kunde fått plats i tabellrubrikerna. I några av "jämförelserna" dyker plötsligt versionen Starter upp - nytt hoppande mellan länkar. Hm...?

Den mest uttömmande jämförelse jag sett finns på Wikipedia Borde inte det få åtminstone någon på Microsofts reklamavdelning att rodna lite?

 

Vad är en Windows 7 N-utgåva? http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/What-is-Windows-7-N-edition

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...