Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LÄSA 20 ÅR GAMMAL DISKETT


Skönnerud

Rekommendera Poster

För 20 år sedan skrev jag en bok om sjuvårdshistoria i Värmland. Behöver nu läsa manus som finns på disketter. Via extern diskettstation har jag öpnnat disketten men lyckas inte öppna filerna. Först syns 2 filer: den ena heter f0e5c24ca173374032 och är en filmapp på 4.45 MB. . Den andra filen heter msdia 80.dll och är ett programtillägg på 874 kb. När jag öpppnar den första filen dyker tre filer upp:

$shtdwn$.reg som är en REQ-fil. Nästa fil heter mrt.exe pch är en _P-fil på 4,36 MB och skall enligt egenskaper öppnas med Works. Jag antar att manus finns här. Sedan finns en fil kallad mrstub och är ett program på 82.4 kb från Microsoft för att ta bort skadlig programvara.

Filen som är kopplad till Works går inte att öppna var sig med ett Works-program eller med de Worksfunktioner som finns i Word 2010.

 

Jag har Windows 7.

 

På internet finns flera siter som levererar gratisprogram som öppnar de flesta filer men jag vågar inte ladda hem dem trots att jag har F-secures antivirus och brandvägg.

Vad göra?

Mvh

Anders Överby

Koppom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är disketterna du läser ifrån. Dina filer är helt enkelt för stora för att få plats på disketter (disketer var på sin höjd 1,4 mb för 20 år sedan). Dessutom är de flesta filer du räknar upp ganska moderna saker som hör till 2000-talet, t.ex microsofts anivirus eller programmiljöer som är från 2005+

 

Är du säker på att du verkligen läser disketterna?

 

 

 

T

ED - PS

Tydligen hade microsofts antivirusprogram problem runt 2005 vilket resulterade i att de dumpade filer enligt din beskrivning.

http://www.pcreview.co.uk/forums/prevent-mrt-exe-and-mrtstub-exe-re-installing-t2237807.html

Det är inte så att du läser från en hårddisk från den tiden?

Hej!

Oj, jag rodnar. Du har helt rätt. TACK!!Dessa filer finns i diskettläsaren redan innan jag laddat med min gamla diskett som bara rymmer 2 MB. Men tydligen öppnar inte läsaren min diskett. Vad skall jag göra nu? Jag märkte att första gången jag kopplade in läsaren så hämtade den automatiskt drivrutiner. Jag trodde att det var detta som gjorde att "mina" förmodade filer fått datum från 2012 fast disketterna inte besökt en dator på 20 år.

Tacksam för nya förslag.

 

Mvh

Anders Överby

Koppom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom misstanken finns att det är en Mac diskett så kan det enklaste vara att du känner nån med en äldre Mac. Med diskettstation.

Som kan hjälpa dig.

För sådär 12 år sedan när jag hade Mandrake 7.2 på jobbdatorn parallellt med NT4 fick vi in en Mac diskett och jag kunde öppna den i Mandrake.

Men för att detta ska gå måste ju stöd för Macs diskettfilsystem vara kompilerat in i kärnan. Och jag har ingen aning om vilka linuxdistributioner som har Macstöd idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag kan bidra så mycket men lite klarställning är inte fel:

 

1. Mac? Trådskaparen har väl inte nämnt Mac? Kanske onödigt mecka med något special om så inte är fallet?

 

2. Works har nämnts men bara angående en viss filtyp - inte om dokumentet skrevs med Works eller ej. OM det ÄR Works torde det väl Mac vara uteslutet? Eller fanns det Microsoft Works för Mac för 20 år sedan?

 

3. Hur kan man med Utforskaren se filer "på" en ansluten hårdvara utan media?

 

4. Utan att ha läst på så var väl DD på 720 kB (av någon aledning tror jag att alla mina sådana var blå) och HD på 1,44 MB (alla mina sådana var svart). 1,44 MB disketterna kunde dock formateras som 2 MB. "Windowsdisketterna" var på 2 MB

 

5. OM disketten är läsbar/hel kan man med ex. WinImage skapa en imagefil av den. Kvittar iofs. om man lyckas kopiera filerna med vanlig filhantering men krånglar det kanske WinImage har annan metod för detta. Bryr sig nog inte heller om vilket filsystem som ligger på disketten. (?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla som läst detta!

 

TACK för hjälpen. Jag är imponerad av hur snabbt man får svar i eforum.

Jag har nu hittat textfilen på disketten. På Egenskaper står det bara "Fil" och ingenting om vilket program det är. Öpnnade filen i Word med formatet "alla filer" och sedan datorn tuggat en lång stund kom all text upp i helt oskadat skick trots att den legat på en diskett i källaren i 20 år. Fantastiskt. Disketten är av märket Strålfors och är märkt HD. Texten är nu sparad i Word 2010 utan problem.

Mvh

Anders Överby

Koppom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...