Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3D i gammal dator?


Jodie

Rekommendera Poster

Kan jag på något ställe/sätt testa om min ca nio år gamla dator med XP Home har några 3D-färdigheter?

 

Vad menar du med 3D?

Om du menar anaglyfisk 3D, bör den klara det. (Att man har på sig passiva röd-grön/blå glasögon för att få 3D i filmer etc.)

Menar du 3D-grafik i spel etc. så klarar den nog cirka 10 år gamla spel galant. Men menar du nyare spel, är det kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med 3D?

Om du menar anaglyfisk 3D, bör den klara det. (Att man har på sig passiva röd-grön/blå glasögon för att få 3D i filmer etc.)

Menar du 3D-grafik i spel etc. så klarar den nog cirka 10 år gamla spel galant. Men menar du nyare spel, är det kört.

 

Jag tänkte på ritprogram, CAD kallas det visst, där man lär ska kunna få som en 3D-vy.

Kan 3DMark03 visa på om min dator skulle klara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl risk för att det blir väldigt segt för det kräver mycket beräkningar att t ex snurra på objekt och beräkna hur det ska se ut på skärmen. Men det kan antagligen variera mellan olika program. Vad har programmet för krav?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på ritprogram, CAD kallas det visst, där man lär ska kunna få som en 3D-vy.

Kan 3DMark03 visa på om min dator skulle klara det?

 

Tja, det kan nog gå... (fast kanske inte så bra..)

När jag körde CAD på "jobbets modernaste dator" under 80-talets slut/90-talets början, rörde det sig om vektorgrafik. (286/386 för den som undrar).. Har du en 10 år gammal dator idag, som du vill köra CAD-program på, är det inget att rekommendera. Du behöver en nyare dator, jag antar att en "mainstream"-dator duger gott. Men det beror vad du har som förhoppningar. Hursomhelst så är en modern "mainstream"-dator ungefär 10x bättre (minst) än din gamla.

 

Ska du köra avancerad CAD så räcker inte ens en "mainstream-dator", tyvärr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl risk för att det blir väldigt segt för det kräver mycket beräkningar att t ex snurra på objekt och beräkna hur det ska se ut på skärmen. Men det kan antagligen variera mellan olika program. Vad har programmet för krav?

 

Hmmm... finns det något gratis program som kanske skulle gå? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för sorts 3D-program? Möblera rum, konstruera maskiner...

 

Jag tänkte mig ett gratisprogram för smärre konstruktioner av stålprofiler, -rör o.dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...