Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felaktig uppgift om router i Windows 7


Gulsparven

Rekommendera Poster

Försöker hjälpa min son med en inställning som behövs för spelet MW3. Enligt de anvisningar han hittat ska man gå in under "Nätverksinfrastruktur", där ska man hitta routerns namn (vi har en Netgear), klickar man på egenskaper för routern kommer man till avancerade inställningar och där under fliken tjänster ska man kunna göra de inställningar som behövs.

 

MEN, i stället för routerns namn står det bara "Internet gateway device". Klickar man på den står det att tillverkaren är Microsoft, och det går inte att göra några egna inställningar. Jag fattar ingenting. Fast jag är nybörjare så det kan ju förklara saken ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Nej det ska inta vara på routern inställningarna ska göras. Jag har varit inne på routern och ställt in "UPnP". Det ska vara några andra inställningar i själva datorn. Se bifogade skärmdumpar så kanske det framgår vad jag menar.

post-71133-0-91446700-1351803598_thumb.jpg

post-71133-0-88776000-1351803610_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De använder ngn tjänst "Demonware Portmapping" som är installerad på datorn o associerad till routern. Den tjänsten har du sannolikt inte installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej igen!

Problemet kvarstår. Dock har den rätta routern visat sig ibland och då har man kunnat göra de rätta inställningarna och allt har fungerat. Men oftast visar den sig inte.

 

Har letat lite efter "Demonware Portmapping", men det verkar inte vara något som man som enskild användare installerar om jag förstått det rätt ...

Jag funderar på om problemet ligger i datorn och att det finns en "spökanvändare" där. Som ni ser på skärmdumpen jag bifogat tidigare så finns det två enheter under rubriken "Dator". Fast i verkligheten finns bara en användare. Datorn visar sig också dubbelt i nätverket. Jag tror att jag vet hur det blev så här men jag vet inte vad jag ska göra åt det.

Hårddisken kraschade och datorn var inlämnad för garantireparation. När den kom tillbaka med ny systeminstallation och vi startade den första gången så fick vi fylla i namn på datorn och ägaren/administratören (Användare 1). Sedan tog vi fram hårddisken med säkerhetskopieringen och valde något i stil med "återskapa från säkerhetskopiering". Då skapades en ny användare (Användare 2) med alla användarfiler från före hårddiskkraschen. Min son raderade då användare 1, men kanske inte på rätt sätt? Så nu visar sig datorn dubbelt i vårt lokala nätverk. Kan det påverka det här med routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Demonware Portmapping" verkar vara något som ingår i vissa spel. Men det går ju bra att konfigurera "port forward" direkt i routern i stället för att använda "Demonware Portmapping".

 

Kan det påverka det här med routern?
Knappast
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte till en ny router och då fungerade det till en början. Dagen efter försvann routern igen och därmed funktionen att kunna spela COD med andra över Internet. Genom att upprepade gånger uppdatera nätverksinformationen dök routern upp igen. Tydligen så ser inte datorn routern alltid. När den är försvunnen går det dock att surfa som vanligt.

 

Är det någon som vet vad det där "Internet gateway device" som visar sig i nätverksinställningarna är för något? Den ska vara tillverkad av Microsoft. Det är dock ingen fysisk pryl (åtminstone inget som är anslutet utanför datorn). Är det någon sorts "allmän router" som dyker upp när datorn inte hittar rätt information om den verkliga anslutna routern?

 

Finns det några inställningar man kan göra för att datorn ska få en stabilare tillgång till routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte till en ny router och då fungerade det till en början. Dagen efter försvann routern igen och därmed funktionen att kunna spela COD med andra över Internet. Genom att upprepade gånger uppdatera nätverksinformationen dök routern upp igen. Tydligen så ser inte datorn routern alltid. När den är försvunnen går det dock att surfa som vanligt.

 

Är det någon som vet vad det där "Internet gateway device" som visar sig i nätverksinställningarna är för något? Den ska vara tillverkad av Microsoft. Det är dock ingen fysisk pryl (åtminstone inget som är anslutet utanför datorn). Är det någon sorts "allmän router" som dyker upp när datorn inte hittar rätt information om den verkliga anslutna routern?

 

Finns det några inställningar man kan göra för att datorn ska få en stabilare tillgång till routern?

 

Det är endast ett sätt för Win att "visa" den fysiska routern i sitt gränssnitt - samt enl MS göra det enklare att accessa routern. http://windows.microsoft.com/is-IS/windows-vista/Using-Internet-Gateway-Device-Discovery-and-Control

 

I praktiken är det bättre att glömma detta o accessa routern som den är tänkt att göra - dvs via web/http (o/e telnet/ssh för mer avancerade).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...