Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logga in i databas användande konton skapade i affärssystemet


Nigge

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag håller på och utvecklar lite "insticksprogram" till vårat affärssystem och skulle behöva kunna tillåta inloggning användandes av affärssytemets konton, så att samma konton används i mitt program.

Då insticksprogrammen går direkt in i oracle-databasen och inte genom affärssytemet...

Anledningen är att idag kan vem som helst använda insticksprogrammet, utan krav att ha ett konto.

 

Det är uppbyggt såhär: (Det är redan byggt innan min tid, så jag administrerar bara... så fråga inte VARFÖR det är gjort såhär :blink:... men men)

En applikation som skickar anrop till en service som körs på en server, som skickar sql-anrop till oracle-databasen...

Servicen ansluter till databasen genom ett "administratörskonto" eller vad man ska kalla det...

där databasnamnet är användarnamnet, så "tränings" "live" beroende på om det ska anslutas till träningsdatabasen eller den "riktiga". sedan ett lösenord...

 

Det jag skulle vilja göra är att på något sätt kunna använda samma inloggningsfunktion som affärssystemet använder, jag gissar att detta ligger som en funktion i databasen, eller kan det vara så illa att det ligger krypterat i databasen och "dekrypteringen" ligger kodat mjukvarumässigt i affärssytemet?...

 

Hur skulle ni lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken funktion skall dina "insticksprogram" ha? Skall de utföra uppdateringar i affärssystemets databas? Är det rapporter som skall genereras med hjälp av dina insticksprogram?

Rent generellt är det "bara" affärssystemet som skall kunna accessa databasen i ett produktionssystem för undvikande av inkonsistensproblem. Är det rapporter som skall genereras kan data extraheras ur produktionssystemet till ett datawarehouse eller datamart med hjälp sqlskript som uppdaterar dw med utvalt data. För detta skall en användarid med endast läsrättighet mot produktionsdatabasen.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jari!

 

Funktionen skall uppdatera data i databasen. (främst lägga till arbetade timmar till uppdrag)

 

Det jag behöver /önskar är att kunna göra kontrollen att enbart användare som har ett konto i affärssystemet skall kunna använda insticksprogrammet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...