Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Karriärsval - utbildning

shhh

Bäst väg  

1. 1. För bäst karriärsmöjligheter bör jag välja:

• Ytterligare två år på universitet
      0
    • Egenstudier
      0

Recommended Posts

Hej,

Jag har för avsikt att ta mig in i IT branchen och vill därför idag göra det karriärsval som gynnar mig bäst. Det vore intressant att höra andras reflektioner.

Jag har sedan tidigare en högskoleingenjörsexamen inom elektro och datateknik. Jag har ca 7 års arbetslivserfarenhet som ingenjör.

På senare tid så har jag gått kurs i Java samt på egen hand läst en hel del om Android.

Jag har två idéer om hur jag skulle kunna gå vidare.

1. Jag läser ytterligare två år på universitet och skaffar mig en systemvetenskapsexamen.

2. Jag fortsätter på inslagen väg och tar certifikat för java, programmerar arbetsprover i android, läser platsannonser och läser på det som efterfrågas. I en annons såg jag exempelvis:

-JSF - EJB3 - JPA/Hibernate - JEE - JBoss Seam - UML - Agil värdegrund - Dependency Injection ramverk - Testdriven utveckling (TDD) - Facelets - Maven - JMS - JavaScript - AJAX - RichFaces - XML, XSLT, XSD - ExtJS - JQuery - Postgres PostGIS - Geoserver - Systemdesign - Domändriven design (DDD) - GUI-programmering - Continuous integration verktyget Jenkins - Eclipse/JBoss Developer Studio - JBoss Application Server - SOA

Något säger mig att man bör troligen göra bådadera.

Hej!

Jag själv har läst 3 år data & systemvetenskap =Kandidatexamen

Och måste tipsa om det, det är en helt fantastisk utbildning när det gäller att öppna karriärvägar. Även fast arbetsmarknaden är rätt tung just nu är det istortsett att välja och vraka (nu när man har kommit in på arbetsmarknaden), det finns gott om erbjudanden, visserligen mest ifrån konsultfirmor etc men ändå.Har under senaste 6 månaderna (sedan jag började arbeta) fått åtminstone 10 uppslag om arbete...

Däremot är det väldigt många av företagen som "kräver" ett examensbevis... vilket gör att lösa kurser troligtvis inte hjälper alltför mycket...

(det är mina erfarenheter iaf, rätt eller fel? jag vet inte...)

Lycka till

/Niklas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...