Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8, varför Metro? (Ok tycker jag nu efter några dagar!)


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hittade en sida där en legal Win 8 pro kunde köpas för 279 kr. Jag gjorde slag i saken och har nu bekantat mig med Win 8 i min stationära dator med dubbla grafikkort och tre skärmar nu under kvällen. Tråkigt är det att drivare till mitt moderkorts inbyggda grafikkort tydligen inte finns så mer än två skärmar kan jag inte köra.

 

Jag citerar mig själv, det jag skrev på Facebook precis:

 

"Windows 8? Jag blir min inte klok på hur Microsoft har tänkt med detta Metrogränssnitt med appar och samtidigt ha skrivbordet kvar men utan startknapp. Jag har ingen pekskärm på min stationära dator och då faller Metro liksom. Det går att använda med mus och tangentbord men det känns bara fel! Och man kastas mellan Metro och det vanliga skrivbordet beroende på vilket program man öppnar.

 

Det finns programvara så man får startknappen åter och även programvara så man slipper se Metro men då reagerar jag på en annan sak och det är layouten som är platt och inte alls så trevlig med aero glass som i Win 7.

 

Jag kör lite till med Win 8 men jag är inte alls främmande för att gå tillbaka till Win 7 om jag fortsatt stör mig på Metrogränssnittet. Jag ställer mig liksom frågan: varför överhuvudtaget kunna installera Metro på en dator utan pekskärm? Det skulle helt enkelt inte gå."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar

TACK för din tråd.

 

Jag öppnande nämligen eforum just nu för att skriva en fråga om någon hade testat W8 eller funderade på att installera det i en stationär dator.

 

 

Fick också för några dagar sedan mail från microsoft om just det här erbjudandet att installera Win8 för det facila priset av 279 kr.

Har läst mycket på olika sidor och bland annat PcFörAlla efterhand som de har testat Win8.

Är själv lite osäker på om man skulle göra det och det skulle vara kul att höra hur andra tänker.

 

Jag har Win7 home premium 64 bitars idag och det låter ju väldigt proffsigt med det som heter Win8 pro men som sagt så är det svårt att bilda sig en uppfattning.

 

Kul om fler kunde delge sina synpunkter i den här tråden.

 

Hälsningar,

Bertil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har utrymme på hårddisken och hyfsat med RAM-minne så kan man ju pröva på Windows 8 i en virtuell maskin inuti tidigare Windows, i stället för att ersätta nuvarande Windows. Blir ju bra mycket enklare att testa på det sättet. Se guiden //eforum.idg.se/topic/334087-guide-installera-och-kora-windows-8-virtuellt/

 

Jag har läst en hel del upplevelser med Windows 8 och för det mesta så verkar folk vara nöjda och inte vilja gå tillbaks, men det har krävt ett par månaders ordentlig användning innan de inser fördelarna med Windows 8 jämfört med Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har läst en hel del upplevelser med Windows 8 och för det mesta så verkar folk vara nöjda och inte vilja gå tillbaks, men det har krävt ett par månaders ordentlig användning innan de inser fördelarna med Windows 8 jämfört med Windows 7.

 

Jo det är det här med att vänja sig antagligen för jag vill inte tro att microsoft skickar ut ett nytt operativsystem så där utan att ha på fötter om att det är användarvänligt. Trots denna lilla fundering så kastas jag fortsatt fram och tillbaka mellan det rätt snygga metro (i mitt fall med vinröd bakgrund) och det gamla skrivbordet som är fulare och plattare än det lite mer skimrande aero glass i win 7. Lite genomskinlighet är där i win 8 men bara lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia och Bosse.

 

Jo, det skulle ju kunna vara ett alternativ till att testa och se hur man trivs där.

Jag har 4 GB Ram och runt 550 GB ledigt på hårddisken.

 

Dock så körde jag uppgraderingsassistenten och tydligen så kanske inte min Dell skärm som är rekommenderad för 1280 x 1024 klarar av att fästa appar som behöver en skärm på 1360 x 760.

 

Sedan så var det något med att säker start inte är kompatibel med datorn.

Har försökt att läsa mig till det där men jag är inte tekniskt eller mjukvaru eller hårdvaukunnig.

 

Se gärna min skärmdump och återkom gärna.

 

Hälsningar,

Bertil

post-126546-0-42526600-1351459302_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia och Bosse.

 

Jo, det skulle ju kunna vara ett alternativ till att testa och se hur man trivs där.

Jag har 4 GB Ram och runt 550 GB ledigt på hårddisken.

 

Dock så körde jag uppgraderingsassistenten och tydligen så kanske inte min Dell skärm som är rekommenderad för 1280 x 1024 klarar av att fästa appar som behöver en skärm på 1360 x 760.

 

Sedan så var det något med att säker start inte är kompatibel med datorn.

Har försökt att läsa mig till det där men jag är inte tekniskt eller mjukvaru eller hårdvaukunnig.

 

Se gärna min skärmdump och återkom gärna.

 

Hälsningar,

Bertil

post-126546-0-42526600-1351459302_thumb.png

 

Säker start vet jag inte men det andra med upplösningen ska gå att fixa med ett registerhack. Det har jag sett på youtube då många minilaptops har 1024x 600 och efter hacket fungerar startskärm och appar som de ska trots den lägre upplösningen. Säker start hittade jag förresten här: http://pcforalla.idg...8/sida/3/sida-3 "Tack vare en ny uppstartsprocess i Windows 8 är det nu svårare för virus och andra otyg att smitta din dator. Vid varje start kommer Windows 8 att kontrollera olika delar av operativsystemet med hjälp av kryptografiska signaturer. Upptäcker Windows något fuffens kommer du att bli meddelad direkt."

 

Tillägger att jag är i windows 7 igen. När jag beställt en dvd med mitt digitalt nerladdade win8 eller fått in det nerladdade installationsprogramet på en dvd eller usb-sticka ska jag köra dual boot tillsammans med win 7. Alternativet att köra dual boot finns inte med den nedladdade varianten av win 8. Där finns behåll alla intällningar och uppgradera, ett alternativ som visst behåller systemfilerna och ett alternativ där inget sparas och hd:n blåses innan installation.

 

Edit: jag såg inte innan att ett alternativ faktiskt var att installera via ett medium. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Bosse, hur menar du med det här:

 

Tillägger att jag är i windows 7 igen. När jag beställt en dvd med mitt digitalt nerladdade win8 eller fått in det nerladdade installationsprogramet på en dvd eller usb-sticka ska jag köra dual boot tillsammans med win 7. Alternativet att köra dual boot finns inte med den nedladdade varianten av win 8. Där finns behåll alla intällningar och uppgradera, ett alternativ som visst behåller systemfilerna och ett alternativ där inget sparas och hd:n blåses innan installation.

 

Jag vill ju inte heller att blåsa datorn utan har också om jag förstått det hela rätt kunna uppgradera så att alla programvaror som jag har installerat och som är kompatibla med win8 blir kvar? Detsamma gäller väl bilder och dokument också?

 

Det där med dual boot vet jag inte vad det är och tyvärr så behärskar jag inte heller engelska så jag är ganska handikappad med sådant.

Fast det skulle ju vara bäst om jag kunde ha både win7 och win8 på datorn och som jag skrev tidigare så har jag gott om plats på hårddisken.

 

Du Bosse, hur mycket vill dom sedan ha för skivan om man nu först köper operativet för 279 kr?

Man skall ju också kunna köpa win8 pro för 549 hos utvalda handlare och då måste det ju vara skivan som man får, väl?

 

http://windows.micro...hopHP_FPP_Light

 

Hälsningar,

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 549 får du dvdn direkt. I mitt fall vet jag inte vad den kostar då mina uppgifter jag slår in för att beställa den inte accepteras och kommer inte längre i beställningsprocessen. Det fungerar säkert om några dagar. Jo vid uppgradering behålls alla filer och inställningar, dina egna filer och allting. Bäst är det dock att säkerhetskopiera viktiga saker.

 

Dual boot är när man vid start av datorn väljer vilket operativsystem man vill använda. Vill man starta win7 gör man det och vill man starta ett annat som t ex. win 8 så startar man om datorn och väljer att starta win 8. Man har alltså operativsystemen installerade sida vid sida. Dual boot kan man ha med de flesta operativsystem inkl linux. Men är man novis så kan det vara svårt att få till det för det följer ofta inte formulär 1a vid sådana övningar som dual boot! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Windows 8 i några månader nu. Tycker det fungerar fint. Jag upplever inte allt för stora skillnader mellan Windows 7 och Windows 8. Visserligen startar man inte i skrivbordsläge, men det fungerar ändå.

 

Jag har det vanligaste programmen pinnade på taskbar. Så jag kan starta dem med Windowsflagga + siffra, eller klicka på dem med mus. Jag har knappat om IE så när jag klickar på den på startskärmen så öppnas den på skrivbordet. Vill jag starta något annat program så knappar jag Windowsflagga och sedan skriver jag namnet på programmet. Precis som jag gjorde med Windows 7. Jag förstår att folk inte vill byta bort något man vant sig vid, men min åsikt är att startmenyn var skrutt och behövdes bytas bort.

 

Men jag har också åsikter om förbättringar, Windows 8 är absolut inte perfekt. Man borde hamna på skrivbordet direkt, speciellt om man har stationär dator utan pekskärm. Jag är lite irriterad på att Xbox Music inte fungerar out-of-the-box med Windows Media Player, jag vill ha inbyggd dvd-spelare. Men överlag är jag nöjd.

 

Sedan så var det något med att säker start inte är kompatibel med datorn.

Har försökt att läsa mig till det där men jag är inte tekniskt eller mjukvaru eller hårdvaukunnig.

Säker start innebär man man låser datorn till att starta enbart godkända operativsystem. Det görs genom att ett operativsystem får ett speciellt certifikat som datorn kontrollerar vid start. Det kräver att man har EFI på moderkortet, ersättare till BIOS. Så om du inte har EFI så måste du byta moderkort elller dator för att dra nytta av det. I vissa fall så kan man ha EFI med säker start inte är aktiverat. Men jag tror att har man en dator som är äldre än ett år så har man nog inte EFI, då är det BIOS fortfarande. Tror jag, inte säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@.M

 

Innebär det då att man (jag) skulle kunna starta datorn även med Win8 men utan att jag har det där "säker start"?.

Jag menar alltså om man i så fall kan starta Win8 på samma sätt som jag startat Win7?

 

Jag är som jag skrivit helt novis på hårdvara, när jag skulle gradera upp RAM minnet på min förra dator så var det en av sönerna som fick komma och hjälpa mig med det.

Min dator köpte jag i Januari men det var en billig maskin som ändy fyllde de behov som jag har hade.

 

Har kollat moderkortet via Speccy och så här står det, klistar in:

 

Moderkort

Tillverkare Gigabyte Technology Co., Ltd.

Modell M68MT-D3P (Socket M2)

Chipset Leverantör NVIDIA

Chipset Modell GeForce 7025

Chipset Version A3

Soutbridge Leverantör NVIDIA

Southbridge Modell nForce 630a

Southbridge Revision A2

Systemtemperatur 37 °C

BIOS

Märke Award Software International, Inc.

Version F1

Datum 12/24/2010

Spänning

CPU CORE 1.072 V

MEMORY CONTROLLER 1.488 V

+3.3V 3.392 V

+12V 12.352 V

-12V -8.576 V

+5V HIGH THRESHOLD 3.629 V

CMOS BATTERY 3.152 V

PCI Data

Minnesspringa PCI

Minnesspringetyp PCI

Minnesspringeanvändning Tillgänglig

Busbredd 32 bit

Minnesspringebenämning PCI

Minnesspringenummer

0

Minnesspringa PCI

Minnesspringetyp PCI

Minnesspringeanvändning Tillgänglig

Busbredd 32 bit

Minnesspringebenämning PCI

Minnesspringenummer

1

 

 

Hälsningar,

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär det då att man (jag) skulle kunna starta datorn även med Win8 men utan att jag har det där "säker start"?.

Japp. Säker start är en extra funktion som inte krävs för att det skall fungera, men om man kan dra nytta av den så får man göra det om man vill. Det är helt valfritt.

 

Dock kommer det alltid att vara aktiverat på surfplattor, men om jag förstår saken rätt så får man stänga av säker start där om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Bosse-i-skogen.

 

Tackar för senaste länken.

Nu är mina engelska kunskaper mycket mycket begränsade så jag vet inte om jag förstått rätt?

 

Om jag då alltså köper win8 för 279 kr så sparar jag det då först på ett USB minne och sedan installerar det i datorn och då också har kvar Win7???

 

Hälsningar,

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Bosse-i-skogen.

 

Tackar för senaste länken.

Nu är mina engelska kunskaper mycket mycket begränsade så jag vet inte om jag förstått rätt?

 

Om jag då alltså köper win8 för 279 kr så sparar jag det då först på ett USB minne och sedan installerar det i datorn och då också har kvar Win7???

 

Hälsningar,

Bertil

 

Svart är ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också köpt win 8 i helgen och min första intryck var "Vista igen?" Det är nämligen så att detta förhatliga UAC gör sig påmint. Försöker ta bort gamla win 7 men får bara besked att jag inte har behörighet att göra det. Hitta inte heller "command prompt." Att stänga av datorn är också ett företag. Men jag fortsätter ett tag till & se hur saker utvecklar sig. Om nån vet hur man blir av med windows old hör av dig.

 

 

Hälsningar Vidar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nämligen så att detta förhatliga UAC gör sig påmint.
Jasså? Jag upplever att jag inte ser det alls längre och blev lite orolig att det inte fanns kvar.

 

Om nån vet hur man blir av med windows old hör av dig.
Öppna utforskaren. Högerklicka på C:, välj Egenskaper (properties). Klicka på fliken Verktyg (tools). Där har du diskrensning. Kör igång diskrensning. När det har kommit ut, klicka på knappen med windowsflagga för att rensa system... någonting någonting. När programmet körts om så har du kryssrutor att plocka bort gamla windowsinstallationer.

 

Behåll det som heter ESD, det är för att kunna återställa datorn nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också köpt win 8 i helgen och min första intryck var "Vista igen?" Det är nämligen så att detta förhatliga UAC gör sig påmint. Försöker ta bort gamla win 7 men får bara besked att jag inte har behörighet att göra det. Hitta inte heller "command prompt." Att stänga av datorn är också ett företag. Men jag fortsätter ett tag till & se hur saker utvecklar sig. Om nån vet hur man blir av med windows old hör av dig.

 

 

Hälsningar Vidar

UAC är en säkerhetsfunktion, visst går det att stänga av, men det skulle inte jag rekkomendera.

 

Stänga av Windows 8 http://eforum.idg.se...a-av-windows-8/

 

Ta bort Windows.old

Starta Diskrensningsverktyget

http://windows.micro...dows-old-folder

 

Windows 8 (Metro finns inte längre)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får ju säga efter att enbart hållit mig i metro ett tag att det fungerar rätt bra. Det gäller att vara öppen i sinnet och vilja lära sig. Även denne gamle hunden ska väl lära sig att sitta! :thumbsup:

 

 

Appen Nyheter är ju bara så bra! Och när jag kom på att scrolla i sidled görs med scrollhjulet på musen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv cmd.exe eller kommandotolken när du är i metro start och du har den uppe till vänster på skärmen. Vill du starta den som admin högerklickar du på den och väljer admin längst ner på skärmen. Du kastas ju då till desktop som sig bör för command prompt finns inte i meterogränssnittet.

 

Jag skrev först command men det hittas tydligen bara när språket är engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla.

 

Det finns tydligen en massa olika bud vilka datorer som kan köra win8.

 

HÄR en länk till TkJ (som kallar sig sveriges störtsa it blogg) och där han påstår att man skall kunna installera Win8 på alla datorer som klarat XP, Vista samt W7.

 

Kolla gärna länken och kommentera vad ni tycker om det resonemanget.

Man blir ju bara mer och mer konfunderad dess mer man läser.

 

Som jag skrivit tidigare så tycker jag personligen att det skulle vara kul att testa Win8.

 

Hälsningar,

Bertil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du får naturligvis mest ud af Windows 8 med en touch screen, da det er dette det oprindelig er skabt til. Dog kan det sagtens fungere udmærket på en almindelig skærm også. Her er en lille nyttig tutorial: http://content.dell.com/us/en/home/d/consumer/video-gallery.aspx?c=us&l=en&s=dhs#ooid=hmdm00Njp9MDlc9xfV0q0vPMblyZsA7H

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

 

Dell | Social Media &Communities Professional

 

Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Karina (Dell lyssnar)

 

 

Hej och stort TACK för ditt svar.

 

Jo, jag vet att Win8 är avsedd för peskärmar men Windows själv hävdar ju att operativet också fungerar bra på vanliga skärmar.

 

Karina, min skärm är en Dell 1800FP med högsta upplösning på 1280 x 1024 men jag skulle om jag har förstått rätt behöva 1366 x 768 för att kunna fästa apparna på skärmen.

 

Kan man uppdatera den här skärmen så att den klarar det???

 

Jag använder mest min dator för at surfa samt till bildbehandling osv. Har egen blogg samt sådana saker.

 

Spelar inga spel och sådant som kräver mycket.

 

Har alltid kört med Dell skärmar då jag tycker att det är ett riktigt bra varumärke.

 

Karina, jag skall kolla länken men är inte så bra på engelska

 

Tacksam för svar om huruvida jag kan uppdatera den här skärmen så att den klarar kraven för Win8 eller att det kanske fungerar med Win8 även u när den är inställd på högsta upplösning som alltså är 1280 x 1024.

 

Bästa hälsningar,

 

Bertil Olsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse i skogen.

 

Det låter jäkligt intressant, kul och spännande med Win8 och hoppas att jag skall kunna ha det även på min dator.

 

Skall göra som du berättade i ett tidigare inlägg och först sprara det på ett USB minne eller DVD-skivor.

 

Du Bosse i skogen, jag har ett tomt USB minne på 8 GB, det klarar sig väl utan vidare med det, eller behöver jag större??

 

Hälsningar,

 

Bertil

 

 

 

Får ju säga efter att enbart hållit mig i metro ett tag att det fungerar rätt bra. Det gäller att vara öppen i sinnet och vilja lära sig. Även denne gamle hunden ska väl lära sig att sitta! :thumbsup:

 

 

Appen Nyheter är ju bara så bra! Och när jag kom på att scrolla i sidled görs med scrollhjulet på musen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att en minilaptop inte ska kunna köra metrogränssnittet så där bara. Det går helt enkelt inte att använda metro. Det blir tvärstopp när man vill öppna en app med en dialogruta som talar om just detta. 1024x600 har jag på min 10,1" skärm. Det går att tvinga in högre upplösning men det ser inte bra ut alls för grafikdelen inte är tillräckligt kraftig. Win 8 går ju att använda ändå men enbart via skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...