Just nu i M3-nätverket
Jump to content

förberedelse datorbyte

spinnare357

Recommended Posts

Har läst i PC för alla "Här är 6 steg som gör datorbytet smidigare". Min fundering är nu om det går att förbereda genom att använda "Windows Filöverföring" och tanka över till extern håddisk (köpt nyligen WD500Gb med inbyggt program för säkerhetskopiering) för att vid senare tillfälle (när jag köpt annan dator) föra över till den nya datorn. Eller är det precis som det står att man för över filerna från befintliga datorn och därmed tar bort detsamma från denna dator? Finns det i så fall någon annan väg att gå, tacksam för förslag om detta.

Har i nuläget en dator med "XP-Home Edition" ,Pentium ® 4 CPU 3.60GHz med 1.0GB ram, som går väldigt trögt och segt. Har ingen kunskap om hur den eventuellt skulle gå att få snabbare men vill säkerhetskopiera så mycket som möjligt innan eventuella andra åtgärder. Datorn är någonstans 5-7/8 år gammal så det närmar sig säkert ett byte till ny dator, men tillsvidare duger den åt mig. Hade virus på datorn för ca 1 år sedan (vid inloggning till int-banken kom en sida upp där man skulle "skänka bort pengar" dva uppge konto nummer bla bla bla osv) som jag fick hjälp med att rensa på detta forum av bl a "Laston". Så jag tror inte att det är problemet. Skulle eventuellt kunna vara för många program som är igång. Tacksam för förslag på detta utmärkta forum med så många extremt kunniga personer.

Köper du ny dator så är det nytt operativsystem.

Du behöver installera (om) alla program du vill använda på den nya datorn.

Kolla upp att du har erforderliga serienummer mm.

(här förutsätter jag att du senare kommer att "döda" programmen på den gamla datorn)

Det du ska föra över är alla dina dokument/bilder osv.

Även e-postkonton, e-post, bokmärken/favoriter. Lösenord i webläsare.

Det man kan börja förbereda är ju att

Kolla upp kontoinställningar för e-post om export/import av någon anledning skulle krångla.

Samma sak med sparade lösenord.

Göra dessa exporter, alltså träna på förfarandet så att du vet hur du ska göra detta när du har den nya datorn.

Städa upp e-posten. Det är kanske onödigt att "lusa ner" den nya datorn med en massa inaktuella saker.

Kolla ev. dubbletter av bilder mm.

Kolla var alla dokument ligger om de är utspridda eller om precis allt finns under "Mina dokument". Finns det fler användarprofiler?

Gör en storstädning helt enkelt. Du kan ju nyttja din externa disk dit du backar upp allt inklusive "skräpet" innan du börjar städa.

Sedan har du en städad och strukturerad dator att skyffla över filer från till den nya, via nätverket.

Om du vet med dig att du inte kommer att "fylla på" med mer filer på den gamla innan datorbytet kan du i stället kopiera över allt fräscht till den externa disken.

Överföra till annan dator

Ang. "Windows filöverföring" så undrade jag om det går att kopiera från bef. dator till ex. "WD Smart Ware" för att kunna föra över till ny dator senare.

Om datorn skulle krascha så finns ju det jag behöver på ex. hårddisk

Min dator har 2 partitioner C: och D: och på D: finns bara 1 st mapp med mitt namn plus undermappar för bilder, dokument, pst-filer (från outlook), dokument/företaget mm, dvs allt som jag vill spara.

Detta har jag säkerhetskopierat till "WD Smart Ware" som filer.

I "WD" går det också att säkerhetskopiera som "kategorisäkerhetskopiering", är det något man bör göra? Se bif.

Säkerhetskopieringar från "iTunes" verkar ligga i "Anv/Application Data/Apple Computer/MobileSync/Backup, skall detta sparas på "WD" också?

Finns annat att tänka på att spara?

Befintlig dator

Går det att förbättra prestanda på bef. dator? Är "Soluto" ett program som är användbart (stänga av vissa program) för att få datorn mindre seg?

Kan man kolla datorn på något sätt vad som är igång mm. Har laddat ner "processexplorer" men vet inte hur man använder detta.

En ominstallation ligger inte som nummer ett på önskelistan. Tacksam för alla svar.

WD.docx

Soluto får blandade omdömen på

http://download.cnet.com/Soluto/3000-18512_4-75446583.html

http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Soluto.shtml

Ominstallation av Windows brukar förbättra prestandan liksom mer RAM-minne än 1 GB.

Eller är det precis som det står att man för över filerna från befintliga datorn och därmed tar bort detsamma från denna dator?
Nej, filer kopieras.

Själv så föredrar jag att kopiera filer manuellt i stället för att använda något program där man inte riktigt vet vad som förs över.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...