Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Markerad rad med färg om visst värde finns


Martassen

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja få till om tvål finns i kolumnen så ska hela raden markeras med gul bakgrund (B5:E5) och det ska gälla hela vägen ner för varje rad.

Jag prova markera B5:F5 och villkorsstyrd formatering och formatera med hjälp av formel: =(OM(E5)=tvål) men får inte till formeln.

 

Tacksam för hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera hela tabellen och ange regeln till

=($E5="tvål")

Du gör två fel

1: Du måste låsa på kolumnen

2: Text måste ges inom citationstecken.

 

Om-satsen är inte fel men den behövs inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera hela tabellen och ange regeln till

=($E5="tvål")

Du gör två fel

1: Du måste låsa på kolumnen

2: Text måste ges inom citationstecken.

 

Om-satsen är inte fel men den behövs inte.

 

Ska jag verkligen markera hela tabellen? För det funkar inte då. Saker som ej är tvål blir gult då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja...

Markera från cell B5 ned till sista cell i din tabell.

Ange sedan regeln exakt som jag skrev den, då fungerar det. Vilken cell som är markerad vid start påverkar ur formeln utvecklas.

 

Det fungerar precis på samma sätt som om du i ett område bredvid din tabell, skriver in din formel och kopierar den ut till höger och nedåt lika många kolumner/rader som du tabell har.

Formeln "utvecklas" på samma vis i villkorsstyrda formateringen som i celler på blad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markerar jag "hela tabellen" och lägger in regeln blir det galet. 

 

Markerar jag istället B5:F5 och gör din formel och därefter kopierar formatet rakt ner verkar det funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför jag refererar till E6 i formeln?. Det är ju ifrån rad 5 det gäller.

Det funkar tydligen ibland genom markera hela tabellen. Andra gången jag testa funka det inte. Verkar funka alltid om jag markerar första raden och lägger in formeln och därefter kopierar ner formatet över tabellen.

 

Är det samma sak om jag har liknande lista och om en rad innehåller något värde så ska rad markeras med färg?

FOrmeln: =($E6<>""). Att jag kan markera hela tabellen och referera en rad ner? Verkar bara funka om jag markerar första raden när jag använder:=($E6<>""). Måste kopiera ner i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, testa och lär dig genom att skriva formeln i celler bredvid din tabell.

 

Säg att du har en tabell med en rubrikrad på rad 1 och data i A2:D10

Skriv din formel som du ska använda i din formateringsregel i cell F2 och kopiera tre kolumner till åt höger, nio rader ned så att den täcker lika stort område som din tabell.

Detta område representerar då hur din villkorsstyrda formatering kommer att fungera. De celler som det står SANT i kommer att färgas eller vad du nu valt.

 

Tror det kommer vara lärorikt för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber verkligen om ursäkt men jag tycker det är klurigt.

Jag markerar hela tabellen genom stå i B5 och trycker Ctrl shift pil ner och höger.

Väljer villkorstyrd/Med formel: och gul bakgrund. Se bifogad bild.

Det funkar nu men jag förstår ändå inte logiken å vad jag gör. Blir förvirrad Monchi säger jag ska ändra till rad6 i formeln.Nu behövde jag inte det.Skulle jag inte kunna markera första raden och dra formatet rakt ner egentligen?

 

Behöver kunna göra följande:

 

Exempel2:

Om man nu säger istället säger att jag skulle vilja att om det finns något ifyllt i Ekolumnen så ska dess rad markeras med gul färg. Exempelvis formeln: =($E5<>"")

Ska jag markera första raden och lägga in regeln och formeln och kopiera ner eller ska jag markera hela tabellen?

Jag tror jag fick det funka om jag markerar hela tabellen.

 

Exempel3:

Om A1 är större än B1 så ska C1 vara gul bakgrund.Detta ska gälla hela vägen ner för alla rader.

Jag gör följande:

Markerar Ckolumn/villkorstyrd/Formel: =A1>B1 och gul. Gör jag rätt? Se bifogad fil. Det verkar bli rätt iallafall.

 

Exempel4

Om en rad innehåller något så ska raden markeras gul.

Ska jag markera hela tabellen ifrån B5 och ner och lägga in formeln: (=(ANTALV($b5:$f5)>0) eller ska jag markera första raden och lägga in formeln: (=(ANTALV($b5:$f5)>0)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, skriv din formel bredvid tabellen och se om den ger de SANT/FALSKT svaren du önskar. Det är mycket enklare att skapa rätt formel på bladet jämfört med i formateringsreglerna direkt.

 

Exempel 2

ja det ser rätt ut givet att din tabell, dina värden/din markering börjar på rad fem och du väljer från rad fem när du skapar regeln.

 

Exempel 3

Ser rätt ut men kanske att du ska låsa kolumnerna för säkerhetsskulll. Om du drar ut villkorsstyrda formateringen en kolumn till åt höger kommer annars regeln för denna kolumn vara =B1>C1

Just detta exempel går även att lösa via de enklare reglerna, behövs formel för det.

 

Exempel 4

Markera hela tabellen.

 

testa testa testa så lär du dig detta.

 

Ber om ursäkt om jag rörde till det men det var intrycket jag fick. Var visst fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi:

 

Inga problem för det är jag som inte fatta.

Jag fick tidigare till =($E5="tvål") och tänkte för skoj skull testa:

 

Ex1:

Om E kolumnen innehåller  eller T så ska raden markeras gul. Fick till det genom lägga in regeln 2 ggr och satte tvättmedel på andra. SKulle man inte även kunna lägga allt i samma regel om formateringen ändå är samma?

Skriva typ liknande:=Eller($E5="T";"T")?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
//OMNíVOR

Variant på denna fråga. Kolumn L innehåller många olika siffervärden. Jag vill att värdena 1244, 4543, 1209 och 1257 ska färgas. Alla andra värden ca 100 st ska ej påverkas. Kan man skriva in det som en enda formel. Har testat ovan men får inte ihop det..

 

Edit: jag använder Excel 2013

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=Eller(A1=1244;A1=4543;A1=1209;A1=1257)

 

som formel för en villkorsformatering som påbörjas i cell A1.

Eller så kan du lägga in det som enskilda regler och då helt enkelt använda likheten att cellen ska ha värdet du önskar:

post-8996-0-92886600-1394111259_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//OMNíVOR

Ja precis, jag ville ha det i en formel istället för enskilda regler. Testat på kolumn L men det händer inget

 

=ELLER(L:L=1244;L:L=4543;L:L=1209;L:L=1257)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du kan inte sätta upp regeln på det viset.

 

Villkorsformateringen arbetar cell för cell, inte för en hel kolumn.

Om du vill applicera på hela L-kolumnen, markera hela kolumnen (med cell L1 som startcell).

Ta upp formeteringsregeln och ange den till

=ELLER(L1=1244;L1=4543;L1=1209;L1=1257)

och tryck okej.

 

Om du vill undersöka, gå ned några rader i kolumnen, ta upp formateringsregeln och undersök formeln. Om du exempelvis står i L3 kommer du ett formeln där har blivit

=ELLER(L3=1244;L3=4543;L3=1209;L3=1257)

dvs den förändras på samma vis som om du kopierat ned formeln utmed din kolumn.

Du kan alltid testa dina regler direkt i celler. Skriv formeln ovan i cell M1 och kopiera ned. Den kommer evaluera sant/falskt enligt dina önskemål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...