Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa dator bärbar eller stationär


Martassen

Rekommendera Poster

Har länge funderat kring att köpa ny dator och ännu inte slagit till för jag har lite svårt bestämma om jag ska ha bärbart eller stationär. Har just nu stationär + en bärbar som jag lånar. Spelar ej. Mest adobe,office, kolla film. Kommer behöva ta med datorn ut till kunder ibland..dock har jag en bärbar som jag lånar på obestämd tid :-). Så frågan är köpa stationär eller bärbart. Eller köpa stationär avvakta med bärbart lite till. Beslutsångest.

 

Tänker främst för man får väl ändå mer för pengarna om man köper stationär? Gör jag smartast i köpa bärbar och koppla den till min skärm och tangentbord? För man kan väl koppla bärbara till en stor skärm och stationära tangenbord?

 

Fråga2:

Funderar kring mus till datorn. Ska man ha trådlöst sådan?

 

Fråga3:

Jag kör Norton på min gamla stationära. Hur fortsätter jag prenumerationen på Norton på den nya datorn sedan?

 

Fråga4:

Hur får jag med alla kontakter, mail som jag har i gamla till nya datorn? Om jag nu kör exempelvis Outlook eller Windows mail. Har gjort det men totalglömt.

 

Fråga5:

När jag köpte förra datorn så höll jag på aktivera brandvägg mm vilket verkar vara väldigt viktigt. När jag köpt nya datorn ska jag då aktivera windowsbrandväggen och därefter koppla mot internet? Kommer ej ihåg hur jag gjorde.

 

 

Tack på förhand! (Hoppas inte allt för mkt dumma frågor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en hyfsad stationär dator redan och behöver en dator som du kan ta med ut till kunder, så ska du nog köpa en bärbar, den stationära kan du alltid uppgradera senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en hyfsad stationär dator redan och behöver en dator som du kan ta med ut till kunder, så ska du nog köpa en bärbar, den stationära kan du alltid uppgradera senare.

 

 

Min stationära är runt 5 år så det är väl dags skaffa ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min stationära är runt 5 år så det är väl dags skaffa ny.

 

Att låna en dator på obestämd tid låter inte så bra om den är en viktig jobbdator, men vilken dator tycker du själv är viktigast för dej, kanske du skulle fråga dej själv i stället för här på forumet. Obestämd tid innebär logiskt sett tills du pinkar i utlånarens brevlåda(Obs metafor) eller vad som helst som inte passar, väldigt osäkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest adobe,office, kolla film.
Klarar alla datorer av.

 

Tänker främst för man får väl ändå mer för pengarna om man köper stationär?
Ja, om man redan har skärm och tangentbord.
För man kan väl koppla bärbara till en stor skärm och stationära tangenbord?
Ja, men kolla att kontakterna stämmer överens.

 

5. Är datorn ansluten till en router så är det inte viktigt med en brandvägg i datorn under installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Mina synpunker på några av dina funderingar.

 

Stationära har den fördelen att de är lätta att uppgradera moderkortet på till en ny fräsig. Behåll isf din gamla och byt moder kort och annat.

Om man inte spelar skulle jag inte köpa en stationär, gå på laptop, med liten skärm. Tom 15" skärm känns ju nu som en stor tegelsten. Alternativt, viket jag har provad ett tag, surfplatta (ej iPad) med separat tangentbord och docka och skärm (om du behäller din stationära)

 

Jag blev besviken på min trådlösa mus, fick byta batterier alldeles för ofta och skapade irritation när den började lagga.

 

Ang Norton, så brukar de ju gälla för 3 PC installationer, isf har du kanske några tillgodo. Kolla på fodralet hur många den gäller för.

 

Over and out

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...