Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[löst] Andra (grafik)inställningar efter kloning?


Mikael63

Rekommendera Poster

Har klonat disken

//eforum.idg.se/topic/338508-klona-raid-0/

 

Både gamla & nya på plats

Kan med F12 i uppstarten välja vilken som ska boota.

Väljer den nya.

Ser ut att funka, ser dock lite annorlunda ut, Antivirus bråkar om någon föregående start som misslyckats men.. i övrig verkar det ju funka. Måste dock stänga av "med knappen" eftersom allt hängde sig.

 

Tar bort de gamla och behåller bara den nya.

Får blåskärm, även i felsäkert läge, ja i alla lägen.

 

Sätter tillbaks allt som tidigare.

Kör diskkontroll (från XP) på den nya. Kräver omstart vilket jag gör.

Jobbar länge med det och jag kollar inte vad som "sägs"

Har jobbat klart och (gamla) operativet startar upp.

 

Väljer att boota på den nya. Ändrar skrivbordets bakgrund för att jag ska vara säker på vilken disk jag befinner mig i. Antivirus bråkar igen. Allt hänger sig. Eller.. man kan klicka/flytta fokus mellan de dialogrutor som är öppen.

Måste stänga av med "knappen" igen.

 

Startar upp.

Det som ser annorlunda ut är att Aktivitetsfältet nu är "Classic" samt typ 800x600.

Även fönstertitlar verkar ha detta stuk.

Bildskärmsinställningarna är så som jag haft dem.

 

Tycker detta är väldig besynnerligt.. antingen borde ju kloningen ha lyckats eller så misslyckats. (se den andra tråden). Hur kan en, eller flera, inställningar i operativet påverkas av att det sitter en annan hårddisk?

 

Problemet är ju inte utseendet på Aktivitesfältet utan vad som påverkat och om det är något annat som påverkats, eller kommer att påverkas?

 

Om det vore ex. andra inställningar typ DMA eller PIO för disken (fast det är en SATA..) som ändrats kan jag ju köpa det men varför grafiken??!

 

Edit: Om jag går in under Egenskaper för Bildskärm - Utseende och ändrar Fönster och knappar från Windows klassisk till Windows XP så försvinner 800x600 stuket men det är fortfarande Windows klassisk..

 

Edit2: Samma sak med Tema. Går inte byta. Är det bara ett tema som inte fungerar - eller är det eg. något allvarligare...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en korrekt drivrutin för grafikkortet nu när du verkar ha problem med grafiken?

Är det någon av de inblandade hårddiskarna som är skadad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av de inblandade diskarna är skadade, åtminstone inte något som märks. Tänkte göra denna kloning innan något sånt sker.

Startar jag upp på originaldisk(arna) funkar allt okej.

 

När jag klonat hela disken bör ju även samma drivers vara med.

 

Men jag tycker det händer så konstiga saker att jag anser kloningen som misslyckad.

Testar några andra verktyg för det nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den nya hårddisken använts förut? Det händer ju att hårddiskar är dåliga redan vid leverans.

Är SATA-kabeln ordentligt fastsatt?

Med tanke på blåskärmarna och att utseendet plötsligt ändrades.

 

Jag har för mig att diskkontrollen skriver i Loggboken om där var några fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. jag ska ha detta i åtanke.. sparar detta lite!

Just nu har jag några andra misstankar men jag ska testa lite mer först, hör egentligen till den andra tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt i denna guide, visserligen har den rubriken Move Windows 7 from RAID 0 to Single Disk. How to

men där kan finnas viktiga ledtrådar och författaren påstår att det fungerar om man följer instruktionerna exakt.

 

annars kanske det finns något här https://www.google.s...iw=1024&bih=626

 

Men en sak som står i första länken, är det där med vilken BIOS inställning om det är SATA och AHCI samt RAID eller annat och vilken drivrutin som är laddad, när du skiftar från RAID till SATA single disk mode. Men jag kan säga att jag inte har någon erfarenhet av detta.

 

Ja det verkar som något gått snett med kloningen, fanns det ingen verify eller validate att aktivera i kloningsprogrammet?

Acronis brukar alltid ha detta val.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej ska kolla mer men detta stämmer inte:

This guide assumes you are going to use one of the RAID set drives to restore to. If your going from RAID 0, then you will be restoring to a drive half the size of your RAID array. You only need the DATA size to fit.

 

Min nuvarande teori bygger på att det inte funkade så bra när jag utförde denna kloning "från Windows". Visserligen skedde den ju efter omstart, ungefär där chkdsk körs efter omstart men ändå. Ska testa om jag kan göra detta från en cd med Migrate Easy (Acronis) i stället så att både källa och mål är helt orörda.

 

Har Paragon Hard disk manager v8 att pröva också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt i denna guide, visserligen har den rubriken Move Windows 7 from RAID 0 to Single Disk. How to

men där kan finnas viktiga ledtrådar och författaren påstår att det fungerar om man följer instruktionerna exakt.

 

annars kanske det finns något här https://www.google.s...iw=1024&bih=626

 

Men en sak som står i första länken, är det där med vilken BIOS inställning om det är SATA och AHCI samt RAID eller annat och vilken drivrutin som är laddad, när du skiftar från RAID till SATA single disk mode. Men jag kan säga att jag inte har någon erfarenhet av detta.

 

Ja det verkar som något gått snett med kloningen, fanns det ingen verify eller validate att aktivera i kloningsprogrammet?

Acronis brukar alltid ha detta val.

Mvh

 

Nu har jag kolla den första google-sidan med träffar men det verkar vara mer hur allt ska kunna boota upp.

 

Dock fanns detta:

Restoring the image of a RAID0 setup to a non RAID might not work, and Windows might BSOD. You might be able to fix this by reinstalling windows on top your restored image.

This is because there is change of driver for the disk controller.

 

Min BSOD uppstod när jag flyttade den nya disken från att vara SATA-1 till SATA-0 men detta har jag inte testat att upprepa efter min koll av filsystemet.

 

Jag kan med F12 välja hur jag vill boota upp; Med Array, som är SATA-0 + SATA-2 eller nya disken, SATA-1. Alltså utan att mecka med inställningar i BIOS eller kablage.

Båda alternativen fungerar men nya uppför sig konstigt.

 

Nu har jag testat med Paragon Backup men något om exklusiv rätt till disken fanns som error (hann inte läsa allt i morse)

 

Helst skulle jag vilja klona disk-till-disk men det verkar finnas fler möjligheter att mellanlanda på en image så jag ska se till att ordna plats på en extern disk för det.

 

Trodde Linux (andra tråden) skulle vara bra på detta men..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa resultat har jag fått när jag:

 

1. Partitionerat den nya disken och sen avbrutit. Detta för att MBR ska bli OK. Detta har du dock uppenbarligen inte haft problem med.

 

2. Klonat disk till disk. Även partition till partition fungerar bra. Har däremot haft problem med att packa upp en image-klon. Detta var dock länge sen.

 

Ibland måste vissa drivrutiner installeras om på den nya disken. Har för mig att det hänt med grafiken. Licenser kan också behöva anges på nytt. När jag väl fått igång den nya disken låter jag den sitta i och lägger undan den gamla som backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdefull info!

 

Ja,disk till disk var min tanke från början men hittade inget program som klarade det.

 

Drivers för grafik kan jag inte förstå bara för att filsystemet ligger på annan hårdvara? Men, men...

 

Licens ja, annan hårdvara.

 

Just nu kör jag Acronis True image. Tog ett par timmar att skapa backupen och restore har en knapp timme kvar...

 

OM detta funkar bra funderar jag på att göra ett test med dd i Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Norton Ghost. Där partitionerar man samtidigt vid behov den nya disken.

 

Jag sparar alltid en mapp på C: med de drivrutiner jag använt när jag fått en installation att funka. Denna följer ju med på klonen, så de finns att tillgå i reserv om de nya som jag hämtat inte fungerar. Till grafiken kan det ibland vara bra att börja med de gamla, innan man lägger på de nyaste. Enkelt att kunna backa tillbaka om det inte blir bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde min restore kopplade jag bort min Array för att vara 100 % säker att jag inte skrev över den.

När jag då startade upp och valde den nya så startar XP men ger omedelbart blåskärm.

Detta stämmer med tidigare försök - när disken sitter ensam utan Arrayen blir det blåskärm. Kan jag nog köpa då det är annan hårdvarukonfiguration.

 

Om jag bootar upp på den nya med Arrayen inkopplad igen startar allt upp normalt. Grafiken/temat okej, inget bråk från antivirus mm.

 

Slutsatsen så här långt efter bara enstaka försök är att kloningen fungerar bäst, eller åtm. bättre, om man gör den via ett annat medium än det som utgör källan.

Jag hade dock problem med att sådana mjukvaror antingen inte såg min Array, inte hanterade USB/CD eller gick att köra med en USB-mus. Acronis True Image 2013 fungerade (Acronis går också att starta upp på USB m.h.a. Yumi). Funderar dock på att starta upp Paragons motsvarighet bara för att se hur den fungerar, utan att fullfölja kloningen. Edit: Paragon vill ligga på en egen USB-pinne som jag skapade med PowerISO. Här finns alternativet disk-till-disk. Borde testat den först men nu har jag ju en backop på en extern disk också..

 

Samt detta med dd, passa på nu innan jag börjar nyttja den nya disken.

 

Sedan återstår att få bort blåskärmen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så. Nu har jag testat dd i Linux och det funkade bra.

Något verkar ju ändå skilja sig eftersom jag får detta meddelande vid start första gången.post-52940-0-06005200-1351241386_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så. Nu har jag testat dd i Linux och det funkade bra.

Något verkar ju ändå skilja sig eftersom jag får detta meddelande vid start första gången.post-52940-0-06005200-1351241386_thumb.png

Nej, jag var lite för snabb där! detta meddelande visas på originaldisken och nu är problemen, som hela denna tråd handlar om, tillbaks :angry:

 

****

Fyller på med mer info medan jag minns:

 

Har åter kört en recovery lika tidigare där det tycktes fungera förutom blåskärm vid ensam disk.

Denna gång samma symptom med aktivitetsfältet, antivirus mm.

Så här långt ligger det då nära till hands att alla kloningsförsök egentligen lyckats men att operativet betett sig olika vid uppstart direkt efter.

 

Nu har jag fått bort blåskärmen, åtminstone där den dök upp tidigare, genom att i BIOS ändra från "Raid Autodetect / AHCI" till "Raid Autodetect / ATA" men det tar då stopp enligt bild, även i felsäkert läge.

Om jag i BIOS ändrar till "Combination" (som är bara SATA/PATA) måste jag flytta disken till en annan SATA-port men samma sak enl. bild.post-52940-0-63390500-1351251100_thumb.jpg

 

Just nu är min långsökta teori att kloning fungerar okej men när jag bootar upp den nya via F12 och originaldisken(arna) kvar så messar jag till det. Funderar nu på att åter göra en recovery men ge f*n i att testa annat än att först fixa i BIOS och bara starta med den nya som första disk.

 

Men eftersom jag ändå offrar en hel dag på detta tänkte jag se hur Paragon fungerar fullt ut..

Fortsättning följer...

 

*****

 

Och den kommer här. Efter att ha klonat med Paragon (förvalda inställningar) och ändrat i BIOS startar nu den nya disken upp direkt och allt ser hittills bra ut.

Nu vet jag ju inte vilken av åtgärderna som medförde denna förbättring, Paragon eller ensam uppstart...

Fortsättning lär följa..

 

*****

 

Nej, det blir inte roligare än så här - nu fungerar det fin-fint med bara en disk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...