Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
N!cklas

Spelar det roll...?

Rekommendera Poster

Har precis börjat kika på PHP och tycker att ett bra sätt är att ta ett befintligt script och försöka "läsa och förstå". Har kikat på en del på hotscripts, men har en fundering... Oftast står det att det behövs Unix/Linux som plattform. Har testat några script på Win/IIS och ibland funkar det ändå. Är PHP plattformsberoende egentligen, eller???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte finnas några olikheter, åtminstone inte vad jag känner till. (Någon annan kanske?).

Enda olikheten jag kan komma på nu är i den tolk som ska köra koden. Den behöver vara annorlunda för att överhuvudtaget köra på windowsdatorer(men det borde inte påverka applikationer som använder den), men annars så...

[inlägget ändrat 2001-09-08 15:28:06 av Johan]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen skillnad kodmässigt, däremot kan man kanske ha använt sig av något systemkommando, och på så vis ha låst sig till en typ av OS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, då vore det knappast samma scriptspråk. Men vissa lokala skillnader förekommer vad det gäller fördefinierade konstanter som är beroende på vilken webserver man kör.

Har ingen erfarenhet av att sätta upp php på iis eller pws men apache finns ju för windowsmiljö så varför bry sig =)

----------------------------------------

Bekroink

"A weird imagination is most useful to

gain full advantage of all the features."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som skiljerr sig mellan windows och *nix är att några funktioner; bla crypt(), time(), date() mm inte funkar/funkar på samma sätt i windows pga windows hantering av dessa.

I *nix räknas tex time från 1970 eller va det var och returnerar antal sekunder som förflutit sedan dess.

I windows skulle den returnera 0 om jag inte missminner mig.

Men själv klart kan du skriva kod i windows, debugga och sedan göra finjusteringar när du flyttar till *nix.

Så gör jag själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för alla svar. Problemet får anses löst... Lyckligtvis har jag hittat ett gratis webhotell som har linux/php/mysql att prova på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...