Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[löst] Klona Raid 0


Mikael63

Rekommendera Poster

Nu har jag kommit till skott och beställt en ny disk och tänkte byta innan ev. haveri.

(Beställde en Samsung från WesellCd, står ST på den så sammanslagningen Samsung/Seagate är ett faktum, hoppas det är Samsungs kvalitét som medföljer..)

 

Jag har ju på denna dator Raid 0. Eller fake-raid som det också verkar kallas.

Clonezilla ser inte denna Array utan bara de enskilda diskarna.

EaseUS Disk Copy (ISO-varianten) - samma sak.

 

Har inte kollat in Acronis eller några andra.

(PC Inspector clone-maxx ville ha en diskett, kan nog fejka det men avvaktar detta alternativ)

 

Jag kan starta upp en LiveDVD (USB) av Linux Mint 13 och där hittas min Array.

 

Frågan då - kan jag från denna Linux klona disken? Om ja - hur?

Jag vill alltså klona arrayen till EN disk.

 

Se bilder.

 

sdb är den nya disken, helt orörd vad gäller partionering & formatering.

 

Eller ska jag bara kopiera och sedan fixa ny MBR?

 

Måste kunna klona disk-till-disk, har inte, utan svårigheter, plats att skapa en image.

post-52940-0-12531700-1351020669_thumb.png

post-52940-0-06480900-1351020689_thumb.png

post-52940-0-62977600-1351020705_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kör du RAID0? Risken att förlora data pga diskhaveri är dubbelt så stor för RAID0 som för de enskilda diskarna eftersom du förlorar all data på båda diskarna om en går sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kör du RAID0

För att Dell levererade datorn så, en gång i tiden...

 

Risken att förlora data pga diskhaveri är dubbelt så stor

En av anledningarna till att jag nu byter för att köra med EN disk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Helt redigerat inlägg)

Efter diverse testande med olika kloningsverktyg visade det sig att jag var tvungen att använda ett verktyg som startas upp på annat media än det jag skulle klona från.

Acronis True Image 2013 fixade en backup till en extern disk, något jag ville slippa, och en restore till den nya lyckades. Paragon Hard disk manager 2012 verkar också vara en lämplig kandidat som också medger disk->disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag lyckats med kloning "utanför" Linux och dessutom hade en backup på en extern disk testade jag med dd.

Som admin i terminalen skrev jag:

dd if=/dev/mapper/isw_djhhifgach_ARRAY of=/dev/sdb bs=4096

 

Något verkade hända men ingen form av förloppsindikator annat än att hårddisklampan lyste konstant.

Efter 3143,36 sekunder var allt klart och 320 GB var kopierat.

Stort tack till fagerja som hade vägledande info i en helt annan tråd :thumbsup:

 

Startar upp okej men fick info att systeminställningarna ändrats och att man ska starta om.

Edit: var för snabb där fel disk jag startade. Efter start på rätt/nya disken återkommer problemen som jag beskriver i denna tråd: //eforum.idg.se/topic/338530-andra-grafikinstallningar-efter-kloning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...