Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musik från stereoanläggning till dator


canisman

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag vill föra över musik och inspelningar från LP-skivor och kassetter till min dator. Stereoanläggningen är från 80-talet och har endast utgångar till högtalare och lurar. Jag vet att det finns speciella skivspelare för ändamålet, men vill inte investera i en sådan eftersom överföringen ju är en engångshistoria. Dessutom gäller det även inspelningar på kassetter.

Det finns ju s k grabbers även för ljud, men hur koppla en sådan ut från stereon?

 

Tacksam för råd.

 

Mvh

Canisman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder själv gratisprogrammet Audacity när jag för över Lp-skivor och ljudband till datorn.Vet inte hur nivån är på hörlursuttaget,men det kostar ju inget att prova,förmodligen får du testa dig fram för att hitta rätt inställning på volymen./Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Claes. Om jag förstår dig rätt tar jag ljudet från stereons uttag för hörlur. Men går jag in i datorns mikrofoningång eller genom usb-ingång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall använda ljudkortets "line in" ingång.

För att få ordning på ljudnivåerna måste du labba lite med volymen på stereon så att den blir lagom. När den blivit lagom får du inte röra den under inspelning.

 

Audacity som nämns ovan är utmärkt för inspelning och redigering av filerna.

 

Har du verkligen ingen bandspelarutgång på stereon? Den är annars bättre att ansluta till ljudkortet då dess signalnivåer är anpassade till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

 

Har du verkligen ingen bandspelarutgång på stereon? Den är annars bättre att ansluta till ljudkortet då dess signalnivåer är anpassade till detta.

 

Den heter väl troligast tape out.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som NoWin skriver är "line" ingången lämpligast att använda på datorn.När jag spelar in från skivspelaren kör jag direkt från utgången på skivspelaren via en RIAA-förstärkare(förstärker signalen från pikupen) in i datorn och vid inspelning från bandspelaren kör jag direkt från utgången på bandspelaren,alltså den utgång som jag normalt ansluter till förstärkaren,har då möjlighet att ställa utnivån på bandspelaren.Nu har jag alla mina prylar separata så det går att komma åt alla in/utgångar var för sig.Det är lite värre om allt är hopbyggt i en enda "klump" då har man bara förstärkarens utgångar att labba med./Hälsningar Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...